Det här med källarvåning känns lite sisådär måste jag säga, men det är ju ändå ett rätt bra sätt att få mer utrymme.

Besiktningsprotokollet säger ungefär följande:
  • Källare från 70-talet med trä på golvet i vissa rum och trä på vissa väggar = risk för fukt/mögel.
  • Sprickor i en vägg i källaren (oklart hur stora sprickor, inga vi la märke till på visningen) kan försämra hållfastheten och släppa in fukt.
  • Nockventilation saknas på vinden och takfotsventilation bristfällig. Risk för mögel eller rötskada.
  • Uppvik mot tröskel saknas i badrum (klinkergolv så antar att det är uppvik av tätskiktet som avses). Badrummet har ett badkar, ej dusch, så vatten på golvet bör vara relativt sällsynt så länge inget går snett.

Inga fuktmätningar är dokumenterade i protokollet.

För mig känns de här ganska ospecifika anmärkningarna som ett sätt för besiktningsman och säljare att friskriva sig från de tänkbara fel man kan hitta i efterhand... Snarare än att det är någon överhängande risk för problem jämfört med liknande hus. Rummet nere med trä (spånskivor och heltäckningsmatta...) på golvet luktar unket, inte direkt mögligt, men vi har redan tänkt riva bort det dag ett.

Det är även golvvärme (elektrisk) på källarvåningen i några rum, har läst att det är dumt/onödigt men bör inte kunna göra nån direkt skada förutom att bli dyrt i drift?


Ringer det varningsklockor?

Vad kostar det förresten att sätta in nockventilation? Det låter som ett rätt enkelt jobb eller har jag fel?
 
Tjaa. Källare från den tiden med organiska byggnadsmterial. är en stor risk konstruktion. Men om du är inne på att riva ut det, så är det ett hanterbart problem. Men frågan är lite vad du tänker göra med källaren sedan?

Personligen tycker jag inte att man skall ha boyta i en källare från den tiden. Det är nästan omöjligt att inte få en fuktbelastning där. Det skall man se lite som en personlig uppfattning. Det finns folk med annan uppfattning. Och det finns massor med källare i Sverige med fungerande boyta.

Men att ha tvättstuga, hobbyrum osv är helt OK. Bara se till att återställa efter urrivningen med ooganiska material, putsade eller klakde väggar, betong golv, eller klinker/granit/marmor osv.

Sprickan bör du se till att få bedömd av någon sakkunnig (inte bes. man anlitad av säljare eller mäklare). Det kan vara en helt "oskyldig" spricka, men det kan också handla om en allvarlig sättningsskada.

Nockventilation bör gå att åtgärda, men nuvarande status vad gäller mögel eller påväxt upp på vinden bör man titta ordentligt på. Finns det problem av den typen, så är dte inte säkert att det hjälper med förbättrad ventilation.

När det gäller saknat uppvik så behöver man veta lite mer vad det syftar på. Är det ett relativt nyrenoverta badrum så betyder det att jobber är gjort av en okunnig klåpare, du bör då förutsätta att inget annat är rätt gjort heller med badrummet. Är det lite äldre, och ex. handlar bara om uppviket vid tröskeln (som det ofta fuskas med), så är det visserligen fel, men ett fel som var rätt vanligt för 20 - 30 år sedan.

Men oavsett, så räkna med en badrumsrenovering i 5 årsplanen, med otur blir det akut inom ett år.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Källare är bra billig biyta och behöver inte innebära problem om man använder den rätt. Räkna inte med den som varaktig boyta (speciellt sovrum) eller lager för fuktkänsliga grejer. Om det luktar unket finns det ju fukt som ni antingen måste hantera eller anpassa er till. Om det finns stora putssläpp på källarväggarna och det inte är omdränerat i modern tid bör ni räkna med det i er budget. Kolla även läget så att det inte finns överhängande risk för översvämning vid nästa hundraårsregn (som ju kommer lite oftare numera).

Om man ledsnar på att duscha i badkaret kan man slänga ut badkaret och ställa dit en fristående duschkabin istället.

Fråga mäklaren om ni kan få komma in och kolla en gång till så att ni kan titta på sprickorna i källaren.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tjaa. Källare från den tiden med organiska byggnadsmterial. är en stor risk konstruktion. Men om du är inne på att riva ut det, så är det ett hanterbart problem. Men frågan är lite vad du tänker göra med källaren sedan?

Personligen tycker jag inte att man skall ha boyta i en källare från den tiden. Det är nästan omöjligt att inte få en fuktbelastning där. Det skall man se lite som en personlig uppfattning. Det finns folk med annan uppfattning. Och det finns massor med källare i Sverige med fungerande boyta.

Men att ha tvättstuga, hobbyrum osv är helt OK. Bara se till att återställa efter urrivningen med ooganiska material, putsade eller klakde väggar, betong golv, eller klinker/granit/marmor osv.

Sprickan bör du se till att få bedömd av någon sakkunnig (inte bes. man anlitad av säljare eller mäklare). Det kan vara en helt "oskyldig" spricka, men det kan också handla om en allvarlig sättningsskada.

Nockventilation bör gå att åtgärda, men nuvarande status vad gäller mögel eller påväxt upp på vinden bör man titta ordentligt på. Finns det problem av den typen, så är dte inte säkert att det hjälper med förbättrad ventilation.

När det gäller saknat uppvik så behöver man veta lite mer vad det syftar på. Är det ett relativt nyrenoverta badrum så betyder det att jobber är gjort av en okunnig klåpare, du bör då förutsätta att inget annat är rätt gjort heller med badrummet. Är det lite äldre, och ex. handlar bara om uppviket vid tröskeln (som det ofta fuskas med), så är det visserligen fel, men ett fel som var rätt vanligt för 20 - 30 år sedan.

Men oavsett, så räkna med en badrumsrenovering i 5 årsplanen, med otur blir det akut inom ett år.
Tack för svar!

Tanken är att ha som du är inne på, förvaring och "hobbyrum" där nere, och sovrum för tillfälliga gäster. Tvättstuga och dusch/toa, som finns där idag. Det är en gillestuga där med öppen spis och bröstpanel som vi räknar med att låta vara tills den antagligen börjar påverkas av fukt förr eller senare.

Vi lutar åt att ta dit en "egen" besiktningsman från annan firma för att få en till synvinkel på de olika bristerna, och då med fuktmätningar på relevanta platser.
 
I vårt hus som vi köpte -98, byggt på 30 talet. Finns det ett rum i källaren med uppreglat trägolv. Det fanns misstanke om problem när vi köpte. Bes. mannen tyckte att där var en doft i springan golv vägg. Jag ställde in mig på att åtgärda golvet inom typ. 3 år. Till saken hör att huset hade dränerats om några år innan vi köpte, så ev. problem kunde höra till tiden innan dräneringen.

Nåväl, det blev nedprioriterat... NU har vi rivit upp golvet efter en skada från ett avloppsrör som passerar ned i väggen till rummet. Det var en begränsad vattenskada, men däremot hade råttor kunnat ta sig ut ur röret och fullständigt förstört både isolering och reglar under golvet. Det var riktigt vidrigt.
 
C CheapTrick skrev:
Tack för svar!

Tanken är att ha som du är inne på, förvaring och "hobbyrum" där nere, och sovrum för tillfälliga gäster. Tvättstuga och dusch/toa, som finns där idag. Det är en gillestuga där med öppen spis och bröstpanel som vi räknar med att låta vara tills den antagligen börjar påverkas av fukt förr eller senare.

Vi lutar åt att ta dit en "egen" besiktningsman från annan firma för att få en till synvinkel på de olika bristerna, och då med fuktmätningar på relevanta platser.
Kolla hur huset ligger i området/omgivning och vad marken består, det kan ge en viss vägvisning hur det är med risk för fukt. Största problemet med 70-talshus var att man gjutit in reglar i golvet och finns det då fukt i golvet är det inte så bra. Men allt går att åtgärda och man behöver inte vara så drastisk att bila upp golvet.. Vi har hus med källare utan fukt från -60.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kolla hur huset ligger i området/omgivning och vad marken består, det kan ge en viss vägvisning hur det är med risk för fukt. Största problemet med 70-talshus var att man gjutit in reglar i golvet och finns det då fukt i golvet är det inte så bra. Men allt går att åtgärda och man behöver inte vara så drastisk att bila upp golvet.. Vi har hus med källare utan fukt från -60.
Jag skulle säga att det ser relativt positivt ut. Tomten sluttar med ca 10% i genomsnitt, men plan just där huset står för det är inte ett suterränghus. Oklart hur lerig marken är. Stan ligger vid ostkusten så det är knappast alltför många hundra år sedan det var havsbotten.
 
C CheapTrick skrev:
Det här med källarvåning känns lite sisådär måste jag säga, men det är ju ändå ett rätt bra sätt att få mer utrymme.

Besiktningsprotokollet säger ungefär följande:
  • Källare från 70-talet med trä på golvet i vissa rum och trä på vissa väggar = risk för fukt/mögel.
  • Sprickor i en vägg i källaren (oklart hur stora sprickor, inga vi la märke till på visningen) kan försämra hållfastheten och släppa in fukt.
  • Nockventilation saknas på vinden och takfotsventilation bristfällig. Risk för mögel eller rötskada.
  • Uppvik mot tröskel saknas i badrum (klinkergolv så antar att det är uppvik av tätskiktet som avses). Badrummet har ett badkar, ej dusch, så vatten på golvet bör vara relativt sällsynt så länge inget går snett.

Inga fuktmätningar är dokumenterade i protokollet.

För mig känns de här ganska ospecifika anmärkningarna som ett sätt för besiktningsman och säljare att friskriva sig från de tänkbara fel man kan hitta i efterhand... Snarare än att det är någon överhängande risk för problem jämfört med liknande hus. Rummet nere med trä (spånskivor och heltäckningsmatta...) på golvet luktar unket, inte direkt mögligt, men vi har redan tänkt riva bort det dag ett.

Det är även golvvärme (elektrisk) på källarvåningen i några rum, har läst att det är dumt/onödigt men bör inte kunna göra nån direkt skada förutom att bli dyrt i drift?


Ringer det varningsklockor?

Vad kostar det förresten att sätta in nockventilation? Det låter som ett rätt enkelt jobb eller har jag fel?
Själv skulle jag aldrig köpa hus med källare, kolla bara vad ny dränering runt om kostar.,
Den kommer dränera din ekonomi. Leta hellre ett större hus tycker jag. Om du redan har vibbar om huset så leta vidare.
Lycka till o lita inte på någon besiktning, de undantar ju alltid el, VVS mm.
Ta dit en kunnig snickare då istället.
 
C CheapTrick skrev:
Det här med källarvåning känns lite sisådär måste jag säga, men det är ju ändå ett rätt bra sätt att få mer utrymme.

Besiktningsprotokollet säger ungefär följande:
  • Källare från 70-talet med trä på golvet i vissa rum och trä på vissa väggar = risk för fukt/mögel.
  • Sprickor i en vägg i källaren (oklart hur stora sprickor, inga vi la märke till på visningen) kan försämra hållfastheten och släppa in fukt.
  • Nockventilation saknas på vinden och takfotsventilation bristfällig. Risk för mögel eller rötskada.
  • Uppvik mot tröskel saknas i badrum (klinkergolv så antar att det är uppvik av tätskiktet som avses). Badrummet har ett badkar, ej dusch, så vatten på golvet bör vara relativt sällsynt så länge inget går snett.

Inga fuktmätningar är dokumenterade i protokollet.

För mig känns de här ganska ospecifika anmärkningarna som ett sätt för besiktningsman och säljare att friskriva sig från de tänkbara fel man kan hitta i efterhand... Snarare än att det är någon överhängande risk för problem jämfört med liknande hus. Rummet nere med trä (spånskivor och heltäckningsmatta...) på golvet luktar unket, inte direkt mögligt, men vi har redan tänkt riva bort det dag ett.

Det är även golvvärme (elektrisk) på källarvåningen i några rum, har läst att det är dumt/onödigt men bör inte kunna göra nån direkt skada förutom att bli dyrt i drift?


Ringer det varningsklockor?

Vad kostar det förresten att sätta in nockventilation? Det låter som ett rätt enkelt jobb eller har jag fel?
Har du golvvärme med dålig isolering kommer grunden suga fukt underifrån tyvärr.
Flera klockor ringer då hos mig..
 
Jag har källare i mitt hus från 49 och jag älskar att kunna ha verkstad och sånt där. Dock hade jag aldrig skickat ner gäster att sova där. Men som biyta är det guld tycker jag.

jag har betonggolv och klinker i ett rum. Väggarna är putsade. Undviker alltför mycket trä och kör mestadels på metallhyllor. Att ha trä på golv eller väggar är en dålig idé i källare anser jag. Detsamma gällande plastmatta.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
K Kaptenz skrev:
Själv skulle jag aldrig köpa hus med källare, kolla bara vad ny dränering runt om kostar.,
Den kommer dränera din ekonomi. Leta hellre ett större hus tycker jag. Om du redan har vibbar om huset så leta vidare.
Lycka till o lita inte på någon besiktning, de undantar ju alltid el, VVS mm.
Ta dit en kunnig snickare då istället.
Jag tycker precis tvärs om. Ett hus utan källare, är inte mycket att ha.
Med källar.
Dubbelt så mycket utrymme "gratis" till lager, verkstad, tvättstuga etc.
Full koll på huset underifrån. Inga blöta impregnerade syllar, inget osynligt möget i trossbotten.
Så om du använder källaren till det den är bygd för, ser jag bara fördelar.
Sist och absolut värdefullast. Du får en fenomenal matkällare för allehanda specerier som gillar att ha det svalt och lite fuktigt samt allt annat som är bra att ha hemna, som konserver.

Besiktningen beskriver bara hur en fullt normal källare från den tiden ser ut. Inget att hänga upp sig på vad jag kunde se iallafall.

Minnie
 
  • Gilla
MagHam och 6 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Jag tycker precis tvärs om. Ett hus utan källare, är inte mycket att ha.
Med källar.
Dubbelt så mycket utrymme "gratis" till lager, verkstad, tvättstuga etc.
Full koll på huset underifrån. Inga blöta impregnerade syllar, inget osynligt möget i trossbotten.
Så om du använder källaren till det den är bygd för, ser jag bara fördelar.

Besiktningen beskriver bara hur en fullt normal källare från den tiden ser ut. Inget att hänga upp sig på vad jag kunde se iallafall.

Minnie
Tills du ska betala en omdränering kanske.. :)
 
Minnie Mesola
K Kaptenz skrev:
Tills du ska betala en omdränering kanske.. :)
Kansk det. Men används källaren som källare, kan det ofta vara som det är. Det är vanligtvis först när folk utan kunskap börjar inreda källaren med mjuka soffor, mattor, färgglada kuddar och värmeljus som det kan gå käpprätt åt skogen.
Dessutom är en dränering inte så dyr. Några hundratusen kanske. Mycket billigare om man gör det själv, vilket de flesta klarar av.

Minnie
 
  • Gilla
PATER PETER och 4 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Kansk det. Men används källaren som källare, kan det ofta vara som det är. Det är vanligtvis först när folk utan kunskap börjar inreda källaren med mjuka soffor, mattor, färgglada kuddar och värmeljus som det kan gå käpprätt åt skogen.
Dessutom är en dränering inte så dyr. Några hundratusen kanske. Mycket billigare om man gör det själv, vilket de flesta klarar av.

Ja, några hundra tusen… därför bygger jag hellre ett större garage själv med lösvirke där man kan ha både grejer o bil o mecka o slippa problem med en källare. Tycker jag läst alltför mycket problem med källare o allt vad det medför. Det är väl därför vi är färre(kanske inte här men, IRL) som vill ha hus med källare?

Minnie
 
K Kaptenz skrev:
Själv skulle jag aldrig köpa hus med källare, kolla bara vad ny dränering runt om kostar.,
Den kommer dränera din ekonomi. Leta hellre ett större hus tycker jag. Om du redan har vibbar om huset så leta vidare.
Lycka till o lita inte på någon besiktning, de undantar ju alltid el, VVS mm.
Ta dit en kunnig snickare då istället.
Kolla vad en 250 kvm kåk i Stockholmsförort skulle kosta. Jämför med en kåk på 125 + 125 kvm (boyta + biyta). För den mellanskillnaden kan vi dränera om vårt hus rätt många gånger.

Visst kan man ställa en massa skit i ett garage istället, men ett stort garage tar dyra kvadratmeter på tomten och jag har verkligen inte lust att ha tvättmaskinen i garaget.
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.