Hej,

Utan att ha speciellt mycket kunskap om varken mögel eller badrum så gissar jag på att vi har fått mögel i kakelfogen i vår dusch. Efter att ha skrubbat ordentligt med bikarbonat, ättika och såpa ser det ut som på bilderna.

Ett hörn med gråa kakelväggar och mörkt kakelgolv, mögelspår och behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn där vägg möter golv med mörka klinkerplattor och ljus vägg, visar smuts och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågor:
1. Stämmer det att detta är svartmögel?
2. Måste jag göra något åt det? Kan det sprida sig till något dyrare än fogen?
3. Kan jag få bort det med något starkare, eller bör jag byta fogen?

Tack på förhand,
Markus
 

Bästa svaret

Det är inte fog. Det är mest troligt silikon. På dessa platser bör man ha klinkerfog som inte möglar. Försök försiktigt skära bort silikonet med ett rakblad och lägg sedan rätt fog.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är inte fog. Det är mest troligt silikon. På dessa platser bör man ha klinkerfog som inte möglar. Försök försiktigt skära bort silikonet med ett rakblad och lägg sedan rätt fog.
tack! Det var ju väldigt bra information. Är det något jag behöver göra snarast eller är enda anledningen att det ser fult ut? Kan det orsaka problem?
 
Nej, mest skönhetsfel, inget farligt med lite mögel om du inte äter lite av det varje dag... ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, mest skönhetsfel, inget farligt med lite mögel om du inte äter lite av det varje dag... ;)
Vad bra, tack! Jag brukar vanligtvis
inte äta möglet alls
 
Jag applicerade klorin som fick dra ett par timmar när det blev så där i duschen. Jag orkade bara inte ta bort all silikon.

Jag tog en liten bytta och häller lite klorin i, rullade ihop hushållspapper som jag doppade i klorin och sedan la mot fogen som var mögelprickig.

Det finns en bra tråd här om det men jag kommer ju inte på vad den heter. Någon med bättre minne kanske gör det?
 
Äldre badrum där förra ägarna låtit det växa. Spruta jape mögelfri i några omgångar, 98% borta efter några veckor. Bäst effekt om man kan spruta några kvällar på rad och ingen duschar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.