Hej!
Funderar på hur många husleverantörer av nya hus som idag levererar annat än gipsskivor som standard i sina badrum ?

Vi är nämligen bara dagar ifrån kakelsättning i vårat nybyggda hus. Allting är förberett och tätskikt är rollat i hela badrummet.
Vi har badkar i det ena badrummte och dusch i det andra badrummet, mot yttervägg i båda badrummen.

Nu till vårat dilemma !! Ska vi göra något efter larmet av gipsskivorna ?
Ska vi riva ner tätskikt och gipsskivor samt sätta upp andra skivor och nytt tätskikt. Detta kan enligt snickarn bli dyrt och eventuellt även försena bygget ?

Eller ska man rolla på en massa extra tätskikt eller limma dit någon plastmatta över bad/dusch ?
Alla tips mottages tacksamt.... ganska brådis ! Om några dagar kommer kakelsättaren.... *pueh*

//villrådig
 
Hej,

Klurigt, kan du inte kolla med entreprenör vad det skulle kosta att göra om lite?

Jag skulle i alla fall vilja ha typ Mataki rubbox, Illigo eller likande "matta" av tätskickt (ej vatten baserat roller system) i dusch delen speciellt om det är mot yttervägg.

Har inte entreprenörer vetat om dessa förändringar längre än oss vanliga dödliga? Vi känner en kille som gått utbildning på Nya system för ca 6 mån sedan redan. Det kan ju inte vara så att dsessa nya ystem kommer som en blixt från klar himmel för entreprenörer? (Även om de inte vet EXAKT formulering av saker i BBV)

??
 
Åsa76 skrev:
Hej,

Klurigt, kan du inte kolla med entreprenör vad det skulle kosta att göra om lite?

Jag skulle i alla fall vilja ha typ Mataki rubbox, Illigo eller likande "matta" av tätskickt (ej vatten baserat roller system) i dusch delen speciellt om det är mot yttervägg.

Har inte entreprenörer vetat om dessa förändringar längre än oss vanliga dödliga? Vi känner en kille som gått utbildning på Nya system för ca 6 mån sedan redan. Det kan ju inte vara så att dsessa nya ystem kommer som en blixt från klar himmel för entreprenörer? (Även om de inte vet EXAKT formulering av saker i BBV)

??
Varken KA eller entreprenör tycker att någon speciell åtgärd bör vidtas.
Så länge jag är medveten om problemet och inte borrar en massa hål genom tätskiktet för tvålkoppar etc.
Det finns enligt entreprenören inget färdigt koncept/rekomendation för hur det SKALL göras ännu, så all modifikation är att frångå dagens rekomendationer.
Sen bör man vara extra uppmärksam att rörisen tätar alla infästningar av armatur etc. Men som sagt, KA och entreprenör tycker inte jag skall riva ut och byta till t.ex. minerit.... !?!?

/Fortfarande Villrådig
 
Hu - vi har gått igenom samma process (nästan) men vi beslutade oss för att skjuta uppp badrummetn till efter 1/7 så att BBVs branchregler kunde bli offentliga. Nu är de offentliga så argumentet att INGEN rekomendation finns är ju inte giltigt vad jag förstår.

Självfallet vill entreprenör inte ta denna kostnad. Jag tycker du borde ta reda på vad det skulle kosta och själv ta ställning. Du kan nog inte begärar att entreprenör skall göra det gratis - de har ju i princip inte gjort något fel?
 
Åsa76 skrev:
Hu - vi har gått igenom samma process (nästan) men vi beslutade oss för att skjuta uppp badrummetn till efter 1/7 så att BBVs branchregler kunde bli offentliga. Nu är de offentliga så argumentet att INGEN rekomendation finns är ju inte giltigt vad jag förstår.

Självfallet vill entreprenör inte ta denna kostnad. Jag tycker du borde ta reda på vad det skulle kosta och själv ta ställning. Du kan nog inte begärar att entreprenör skall göra det gratis - de har ju i princip inte gjort något fel?
Nädå, jag har nog tänkt mig ta merkostnaden på egen hand. Det förstod nog även entreprenören. Dock skulle detta kunna medföra en eventuell försening eftersom slutbesiktning närmar sig. Frågan är bara om man skall ta denna merkostnad.
Tipsen från entreprenör och KA är att istället köra ett lager extra tätskikt och se till att allt blir ordentligt tätt. Sedan ska man i framtiden helst aldrig borra hål för tvålkoppar etc.... och om man måste skall det tätas ordentligt med silikon.
Men de tyckte båda att riva ut och sätta t.ex. minerit skulle bli onödigt komplicerat och dyrt.
/V
 
Tja, du får väl väga risker och kostnader. Vi har en fuktskada i vårt nybyggda hus (2004) och vår försäkring täcker den men inte yta o självrisk o frakter mm mm mm så försäkringen betalar 60.000 och vi 50.000.

Det är troligtvis en normalprisbild för ett relativt nykaklat badrum.

Har hört att "minerit är dyrt" tidigare på forumet och om man inte skall bygga ett enormt badrum blir ju merkostnaden bara ett par tusen.....är det dyrt när ett badrum kostar över 100.000?

Ann värre är ju att tvingas bo flera år, med barn?, i ett sjukt hus vilket är det stora bekymmret med mögel på pappen på gipset........
 
DESSUTOM, finns det viss antydan att gipsen möglar pga att tätskikten innehåller vatten och då hjälper ju extra tätskikt inte speciell bra!

Jag jobbar själv som mikrobiolog och tror att detta kan vara en anledning. Varför ser man då bara mögel vid dushar kan man fråga sig? JO, därför att på andra ställen hinner tätskiktvattnet torka ut medan i dushen blir det mättat från "ovan" hela tiden och tvingas gå ut (/diffundera) åt gipspappersidan.....
 
B
Jag ska själv renovera ett badrum i höst. Har bestämt mig för Mataki rubbox. Ska man använda Minerit ? En av de firmor jag frågat om offert på, säger att dom använder sig av gipssiva och att dom följer de nya föreskrifterna. Men jag är osäker på om det är rätt. Räcker det med vanlig gipsskiva? Någon som kan råda mig?
/Balthazar
 
Balthazar skrev:
Jag ska själv renovera ett badrum i höst. Har bestämt mig för Mataki rubbox. Ska man använda Minerit ? En av de firmor jag frågat om offert på, säger att dom använder sig av gipssiva och att dom följer de nya föreskrifterna. Men jag är osäker på om det är rätt. Räcker det med vanlig gipsskiva? Någon som kan råda mig?
/Balthazar
Hummm. läs relglerna själv på bkr.se så du kan prata med firmorna. Gips är ok ett år till, på dispens!

Antingen litar man på att det finns en anledning till varför bkr vill ha bort gips, eller så kör man med gips! Enkelt!
 
Det finns en anledning, och de är de små marginalerna mot slarv som en gipsvägg har. Korrekt utförd och med ett bra tätskikt fungerar gipsen utmärkt.

Balthazar, för lite spännande läsning i ämnet rekommenderar jag den här tråden. :)
 
B
Hej, och tack för tipset.
Men jag är ändå lite osäker, och behöver lite råd. Som det är idag så är det gipsskivor bakom min våtrumstapet. Ska jag ta bort de gipsskivorna som finns där, och ersätta med minerit? Eller kan jag sätta fast minerit skivor rätt på befintliga gipsskivor? Jag tror kommer att köra med mataki rubbox, även om det kostar ett par tusenlappar mer än alternativa metoder
/Balthazar
 
Du kan göra endera varianten. Men det befintliga gipset kommer sannolikt ta skada när du river mattan, så det kan ju vara vettigt att riva bort det. Sedan kommer du sannolik behöva regla i extra för att få tillräckligt lågt c/c-avstånd för skivorna.

Om du vill ha ett tätskikt av duktyp så finns det massar av varianter som är billigare än just Rubbox. Serpo/Deitermann till exempel.
 
K
Åsa76 skrev:
DESSUTOM, finns det viss antydan att gipsen möglar pga att tätskikten innehåller vatten och då hjälper ju extra tätskikt inte speciell bra!

Jag jobbar själv som mikrobiolog och tror att detta kan vara en anledning. Varför ser man då bara mögel vid dushar kan man fråga sig? JO, därför att på andra ställen hinner tätskiktvattnet torka ut medan i dushen blir det mättat från "ovan" hela tiden och tvingas gå ut (/diffundera) åt gipspappersidan.....

Alltså... det är ju inte riktigt så som du skriver.
Först och främst så möglar inte gips, men pappret på skivan gör. Gips är oorganiskt till skillnad från papper, men det antar jag att man som mikrobiolog känner till.
Att pappret möglar beror inte på att tätskiktet innehåller vatten utan att det inte är 100% ångtätt (finns väl inget material som är). När ångan sedan tar sig igenom skivan så stöter den på diffusionsplasten i väggen och där tar det stopp. Kondens blir ett faktum eftersom ångan fastnar mellan de två täta skikten varpå påväxt på gipsens papper blir resultatet. Hade inte plasten funnits i väggen så hade ångan ventilerats ut.
"Tätskiktsvattnet" som du kallar det har redan torkat ut innan kaklet har monterats.
 
Tätplast är väll inte tillrådligt där man skall ha badrum med tätskikt? Om det missas någonstanns eller skruvas/borras i så är det ju som gjort för en fuktfälla..
 
Nej, det är inte tillrådligt om man bara tänker på själva badrumskonstruktionen. Men många hustillverkare vill att plasten ska vara intakt så att huset är helt tätt. Då gäller det att använda ett tätt tätskikt och vara toknoggrann med genomföringarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.