Jag vill sätta en instickstermometer på röret mellan murstock och kamin. Har sett att det finns analoga som man monterar med en konisk gänga. Som jag förstår är detta ett rör som termometern sitter i, och termometern sitter inte i permanent. Hur går monteringen till, är det bara borra ett hål i röret ovanför kaminen och skruva i denna? Blir det tätt?
Termometer med urtavla, grader Celsius, visar temperatur upp till 500 grader, metallsond, bakgrund isolerad, vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns dykfickor av olika typ, både för insvetsning och gängning. Problemet med gängade är att de behöver lite gods att fästa i, det går inte att gänga fast något i en plåt på 1-2mm.
 
Det finns ju dykrör med rak gänga så att du kan skruva på en mutter innifrån också ifall möjligheten finns.
 
Har aldrig sett et dykrör i hela mitt liv, så jag får googla lie på det
 
Tror egentligen att dykrör främst används för elektroniska temp.givare. Ska du använda en manuell termometer som på din bild så sitter ju temp givaren i ändan på termometern så då är det nog en bussning som du ska använda, det jag menade var att de inte behöver vara koniska utan även finns raka.
 
Nja, inom processindustrin används dykrör för det mesta. Det händer att även mekaniska instrument går sönder och utan dykrör går det inte att byta dem utan att göra rör/tankar trycklösa och tomma. Nackdelen är att de ökar responstiden lite.

I en villaskorsten är det naturligtvis inte lika viktigt men kontrollera noga att instrumentet tål de temperaturer som blir om man väljer att svetsa in det. Ett gängat instrument med mutter på insidan är naturligtvis inte lika utsatt.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
Ja det spelar inte så stor roll, du har ju undertryck i pipan så det enda som händer är att det sugs in lite luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.