Hej

Stort bolag önskar bygga stor bergtäkt i vår närhet, alla inom 1 000 meter ges nu möjlighet att kommentera inför samråd. Vi är så klart emot det, och jag önskar lite hjälp på tips vad som kan funka bäst i text och kanske någon har en länk till bra skrift.

Vi kommer framföra att det har stor påverkan på

Miljö, grönområde idag
Trafiksäkerhet, vägen är redan utsatt med mycket bilar/buss/cyklister och nu 220/ tunga bilar/dag. Skola är på gång osv

Alla tips välkomnas, vet att det i flera fall har blivit avslagna ansökningar på att få bygga bergtäkt, vad har då fugerat att ange för skäl varför man är emot det?
 
H Husgubbe skrev:
Vi är så klart emot det
Det är inte givet att man är. Jag har en (nedlagd) bergtäkt några hundra meter från mitt landställe och tycker att det är bra att det finns lokal industri. Nu är där sprängämnesdepå och avfallssortering.

Nåväl, det är förstås skillnad på permanentbostad och fritidshus, och det är klart att ni kan bli störda. Jag skulle i så fall satsa mitt motstånd på just det, hur den egna bostaden störs av exempelvis buller.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hemmakatten
Inget av de förslag TS räknar upp är grundnog hos Länsstyrelesen/Mark o Miljödomstolen för att neka.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Inget av de förslag TS räknar upp är grundnog hos Länsstyrelesen/Mark o Miljödomstolen för att neka.
Är det inte bättre du tipsar om vad som kan vara nog grund att neka då?
 
Svårt att argumentera för annat än det du nämner som privatperson. Det går alltid skjuta in sig på att lokaliseringen är dålig ur ett objektivt perspektiv, om den nu är det. Känslig naturmiljö, nära bebyggelse, påverkan på grundvatten (om de ska sänka av), störande transporter osv.

Alternativt påstå att det inte finns något behov av en täkt. Det kanske finns andra täkter i närheten som täcker behovet? Å andra sidan har bolaget som söker tillstånd uppenbarligen bedömt att det finns ett behov...

Men som sagts tidigare i tråden, tror du har störst framgång med att kommentera hur det skulle påverka dig personligen. Buller och transporter är ju då en bra sak.

Om du inte tror att du kan helt stoppa verksamheten, fokusera på att försöka begränsa den. Nu är det bara samråd ännu, så kanske mer relevant senare. Tex att de bara ska få arbeta 7-17 på vardagar och inte helger eller något sånt. Att transporter tvingas ta en viss väg ut som leder till mindre störning för dig. Att de ska följa upp vibrationer från sprängningar i dina byggnader och vid behov ersätta skador.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Inget av de förslag TS räknar upp är grundnog hos Länsstyrelesen/Mark o Miljödomstolen för att neka.
Det beror på platsens förutsättningar, men jag håller inte med dig rent generellt. Det är typiska faktorer som man bedömer och rimligen kan innebära att tillstånd inte ges. Helst ska man förstås ha kommunen och länsstyrelsen på sin sida dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.