Hej!

Vi har en biyta som tidigare varit garage men den förra ägaren gjorde om det till isolerat förråd och kontor. Vi vill ni göra om det till ett garage igen och frågan är om vi behöver bygglov för det?
Vi måste ju bygga en ny yttervägg mellan boytan och tillbyggnaden. Sen måste vi göra om väggarna till garaget med eftersom de inte längre ska vara isolerade. Det är ganska dålig lutning på taket med så jag tänkte att vi kanske skulle fixa det när vi ändå håller på.
Förutom taket blir byggnaden inte större på något sätt. Måste vi söka om bygglov för detta?
 
L Llvin skrev:
Hej!

Vi har en biyta som tidigare varit garage men den förra ägaren gjorde om det till isolerat förråd och kontor. Vi vill ni göra om det till ett garage igen och frågan är om vi behöver bygglov för det?
Vi måste ju bygga en ny yttervägg mellan boytan och tillbyggnaden. Sen måste vi göra om väggarna till garaget med eftersom de inte längre ska vara isolerade. Det är ganska dålig lutning på taket med så jag tänkte att vi kanske skulle fixa det när vi ändå håller på.
Förutom taket blir byggnaden inte större på något sätt. Måste vi söka om bygglov för detta?
Hade förre ägaren bygglov för ändringen till förråd och kontor, om inte är det väl lämpligt att ni återställer till garage om ni behöver ett garage.
 
Ni ändrar användningen av utrymmet, då behövs bygglov. Ni kan även behöva bygglov för ändring av taket. Säkrast är att fråga kommunen. Man behöver inte skicka in bygglovsansökan för att få svar på den frågan.
 
F fribygg skrev:
Hade förre ägaren bygglov för ändringen till förråd och kontor, om inte är det väl lämpligt att ni återställer till garage om ni behöver ett garage.
Jag tror att han hade det. Ska titta igenom dokumenten igen men han byggde ut byggnaden då med så jag ör ganska säker på det.
 
M mrsnhp skrev:
Ni ändrar användningen av utrymmet, då behövs bygglov. Ni kan även behöva bygglov för ändring av taket. Säkrast är att fråga kommunen. Man behöver inte skicka in bygglovsansökan för att få svar på den frågan.
Jag ska höra med dem. Egentligen har vi inget jättebehov av just ett garage men vi använder bara den delen som förvaring och därför känns det onödigt att värma upp den delen när priserna är som de är. Jag vill helt enkelt bara görs om den delen till ett utrymme som inte kräver uppvärmning på samma sätt…men det kanske krävs bygglov ändå.
 
L Llvin skrev:
Hej!

Vi har en biyta som tidigare varit garage men den förra ägaren gjorde om det till isolerat förråd och kontor. Vi vill ni göra om det till ett garage igen och frågan är om vi behöver bygglov för det?
Vi måste ju bygga en ny yttervägg mellan boytan och tillbyggnaden. Sen måste vi göra om väggarna till garaget med eftersom de inte längre ska vara isolerade. Det är ganska dålig lutning på taket med så jag tänkte att vi kanske skulle fixa det när vi ändå håller på.
Förutom taket blir byggnaden inte större på något sätt. Måste vi söka om bygglov för detta?
Det låter som ett konstigt projekt om ni vill konvertera tillbaka till "garage" när det är förråd/kontor (ej boyta) idag för att spara pengar! Varför inte låta det stå ouppvärmt eller bara med +5 grader eller så? Måste ju vara en stor förlustaffär att bygga om först?! Har du bilder?
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Jag är lite orolig för fukt om det är så kallt där?

Den delen som vi vill konvertera till garage är inte i jättebra skick och behöver renoveras. Vi tänkte vänta med att göra om den till garage igen eftersom det inte är bråttom men det känns ändå onödigt att renovera den delen för att sedan konvertera till garage. Vi väl helst ha den delen till förvaring och arbetsyta.
 
Om ni har bra ventilation och lite värme är det väldigt låg risk. Beskriv hur rummen är ventilerade och om ni vet hur husets väggar är uppbyggda. Bilder är bra.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ni har bra ventilation och lite värme är det väldigt låg risk. Beskriv hur rummen är ventilerade och om ni vet hur husets väggar är uppbyggda. Bilder är bra.
Jag är inte hemma just nu men kan ta bilder på planritningen ikväll.
Liksom de flesta hus från 70-talet är ventilationen inget vidare. I tillbyggnaden finns det dock tre tilluftsventiler. Vi ska installera en luftvärmepump i den delen som vi inte ska konvertera nu under juldagarna. Och den kommer ju att värma upp även den delen som vi vill konvertera. Jag har för mig att luftvärmepumpar minskar luftfuktigheten så det kanske är något positivt? Det är dock att det är platta på mark som oroar mig mest när det gäller fukten.
 
L Llvin skrev:
Jag är inte hemma just nu men kan ta bilder på planritningen ikväll.
Liksom de flesta hus från 70-talet är ventilationen inget vidare. I tillbyggnaden finns det dock tre tilluftsventiler. Vi ska installera en luftvärmepump i den delen som vi inte ska konvertera nu under juldagarna. Och den kommer ju att värma upp även den delen som vi vill konvertera. Jag har för mig att luftvärmepumpar minskar luftfuktigheten så det kanske är något positivt? Det är dock att det är platta på mark som oroar mig mest när det gäller fukten.
Jag tror du övertänker allt och oroar dig lite i onödan. För inget förhastat bara. Luftvärmepump är säkert bra för ytorna.
 
Claes Sörmland
L Llvin skrev:
Hej!

Vi har en biyta som tidigare varit garage men den förra ägaren gjorde om det till isolerat förråd och kontor. Vi vill ni göra om det till ett garage igen och frågan är om vi behöver bygglov för det?
Vi måste ju bygga en ny yttervägg mellan boytan och tillbyggnaden. Sen måste vi göra om väggarna till garaget med eftersom de inte längre ska vara isolerade. Det är ganska dålig lutning på taket med så jag tänkte att vi kanske skulle fixa det när vi ändå håller på.
Förutom taket blir byggnaden inte större på något sätt. Måste vi söka om bygglov för detta?
Själva ändringen från förråd till garage kräver inte bygglov om det är inom ett hus. Det är nämligen samma använding, bostadsändamål. Om ni skulle inrett för en butik där skulle bygglov ha krävts för ändrad använding.

Sen om ni ska göra ändringar på takets och fasadens utformning så krävs bygglov för detta inom detaljplanerat område.

Det kan krävas bygganmälan för vissa tekniska ändringar. Har inte i huvudet vad som kan vara aktuellt men har för mig åtgärder som väsentligt påverkar byggnadens brandskydd finns listat.
 
  • Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.