Nu börjar vintern och elpriset tar fart på allvar.
Då vi har ett varmgarage med direktverkande el så tampas jag med tanken på att slå av radiatorn helt i vinter.
Trots att vi ligger på 5 grader just nu (-15 ute) så förbrukar det ca 10-12kw varje dygn.
Garaget är isolerat med ångspärr osv.

Vad händer om vi slår av det helt? Fuktskador?

Det finns inget vatten eller brunnar i garaget.

Om det absolut inte är bra att stänga av det, är det då någon idé att sätta isolering på insidan av garageporten över vintern?

Tack på förhand till alla som vet bättre :)
 
  • Gilla
Nene
  • Laddar…
Tomture61
Det är aldrig bra att ligga under +16 gr i en byggnad med ångspärr i klimatskalet .
Kanske inte så farligt med grader under nollan (utomhus) värre om det blir varmare ute men temp i garaget är kallare . Då kan fuktig luft ej hålla kvar fukten utan fäller ut på fasta ytor .
Men vad gör man i dessa dyrtider :rolleyes:

Skaffa en temp / fuktmätare du kan läsa av trådlöst .
 
Bör väl inte vara några bekymmer om man inte tillför mängder med fukt (= kör in snöig bil), samt har ventilation?

Mitt garage är kallställt just nu (+7*C i garaget med -5*C ute), jag har en Intellivent-fläkt med fuktkänsligheten satt på högsta och jag har aldrig sett den starta pga hög luftfuktighet.
 
Tomture61
Ett scenario som kan hända är om utetemp är minusgrader men som skiftar till plusgrader så är byggnaden trög + isolerar en låg temp . Får man då in luft från utsidan (som är varmare) så får man utfällning av fukt på fasta föremål .
Mögel + rostskador .
 
Jag har isolerat garage med 2 bilar som åker in och ut.
Avlopp för smältvatten.

Garaget har ingen uppvärmning och ligger på ca 3-4 grader med -10 ute.
Kommer förmodligen dra på ett element om det kryper ner så att jag hamnar mycket kallare inne då jag har kamerautrustning och annat såsom klinkersgolv som kan ta skada av för kallt.
 
A
olabroberg olabroberg skrev:
Bör väl inte vara några bekymmer om man inte tillför mängder med fukt (= kör in snöig bil), samt har ventilation?

Mitt garage är kallställt just nu (+7*C i garaget med -5*C ute), jag har en Intellivent-fläkt med fuktkänsligheten satt på högsta och jag har aldrig sett den starta pga hög luftfuktighet.
kan ju bero på att all fukt kondenserar på fel sida plasten och du fått fuktskador i väggen.
Fukten når aldrig insidan
 
A Aunty skrev:
kan ju bero på att all fukt kondenserar på fel sida plasten och du fått fuktskador i väggen.
Fukten når aldrig insidan
Säkert säkert.
Det lär väl tiden utvisa isåfall men jag tror ju knappast det är ett bekymmer såhär i vintertid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.