Jag tycker bergvärme verkar vara en bra lösning, men fungerar den utanför Lund i Skåne....eller är annan lösning bättre beroende på för längt att borra...?
 
I Skåne kan det vara långt ner till berget och berggrunden kan vara av tveksam kvalitet. Titta i SGU brunnsarkivet för att se om det finns några borrhål i närheten av dig och vilka data de har i så fall. Luftvattenvärmepumpar fungerar annars utmärkt i det milda skånska klimatet.
 
Det är inte så att ni har plats för att lägga ner slang? Om man har möjlighet för det tycker jag att det är ett bra alternativ i Skåne. Vi har en luft till vatten pump, det fungerar bra, men jag tycker att de är för dyra, man räknar dessutom med kortare livslängd än för berg- eller jordvärmepumparna.
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
I Skåne skulle jag personligen gå antingen på jordvärme eller Luft/vatten om man har vattenburen värme.
Har man inte pool men tänkt skaffa, skulle jag rakt av ta Luft/vatten med en extra poolvärmeväxlare till poolen (ca 2-3tusen)
Har man direktverkande el, så är det luft/luft alla dar i veckan. Två st gjorda för kallt klimat. Då har man både redundans, klarar köldknäppar utan problem, och lättare att värma hela huset.
Men det är jag det.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
Jag tycker bergvärme verkar vara en bra lösning, men fungerar den utanför Lund i Skåne....eller är annan lösning bättre beroende på för längt att borra...?
Beror på var utanför lund.
Skiljer sig en hel del rent geologiskt runt lund.
Bergarter samt jorddjup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.