Hade tänkt att lägga om taket till sommaren som förnärvarande pryds med betongpannor. Var först inne på att lägga plåttak men upplever att priserna har stigit något extremt. I material kostar plåttaket för mina 260kvm lika mycket som betongpannor, läkt, tätningar, underlagsduk och plåtar.

hur hade ni gjort tagit extra kostnaden eller extra arbetet att lägga betongpannor. Hade tänkt att göra det själv över semestern.
 
Om du i framtiden tänker lägga solcellspaneler på taket, välj då plåttak t.ex. TP20 eller aningen snyggare Lindab Grevie LTP20 godstjocklek 0,60 mm. Det är nämligen mycket lägre kostnad då för montagematerial(takfästen) för solcellsmoduler och dessutom mycket mindre jobb att montera solcellspanelerna jämfört mödosamt och smutsigt montage på betongpannetak.
 
Jag tänkte lägga någon imitation av pannor. Men det verkar kosta runt 90.000 för bara plåten medans pannorna landar på runt 24.000. Ganska stor skillnad kan man tycka…..
 
Det är väl m2-meter pris på takpanneplåt, dvs takplåt som ser ut som pannor.

Feb 2021 fick vi pris på Lindab LTP20-takplåt 0,60 mm, 5,7 kg/m2, 159 kr/m2, inkl. moms. XL-bygg.
Det gällde ca 200 m2. Det skulle tillkomma frakt ca 2000 kr.
Det är inte takpanneplåt, utan så kallad vanlig TP-takplåt.
 
Redigerat:
Det stämmer. Verkar ligga på 250 till 350kr kvm
 
Det verkar bli en prissänkning på plåt till årsskiftet, jag tänkte handla innan men inväntar bättre pris.
 
Rickard.
Betongpannor har alltid varit mycket billigare än plåt men skillnaden är såklart större nu. Priset på slätplåt/”plåtslagarplåt” har redan sjunkit ganska mycket från den extrema toppen så jag skulle inte bli förvånad om det kommer stanna ungefär där det ligger nu med normala variationer.

Vad olika företag tar för takprofiler vet jag såklart inte då dom har fritt fram att prissätta hur dom vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ja förhoppningen är att det sjunker. Tycker att 3 dubbla priset för plåt känns lite orimligt…..
 
J Joak skrev:
Det verkar bli en prissänkning på plåt till årsskiftet, jag tänkte handla innan men inväntar bättre pris.
man får hoppas. Har iofs fått ett bra pris från en lokal leverantör. Men 350kr kvm för plannja royal eller terra plegel är lite väl mkt kan man tycka när pannorna från benders ligger på 90kr kvm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.