Jag har egentligen två frågor. Jag har en öppen spis som har spruckit, se bild. Den är lagad med något för länge sedan men behöver lagas igen. Någon som har ngn idé om vad jag bör använda mig av. Gissar att det är sandsten.

Fråga nr två, tidigare ägare har roat sig med att klottra/måla på den. Ngn som vet hur jag kan återställa färg och vad det kan vara för typ av färg. Spisen är från 1825 så vill gärna göra restaureringen med respekt.

Tack på förhand.
 
  • Gamla, utskurna, öppen spis, sprickor, datum ingraverat, mönster, vit, grått, slitna väggar, tegel synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle tänka mig att man kan knacka bort putsen i närheten av sprickorna och putsa om lokalt i stället för att putsa om hela spisen.

Är det klottrat med blyerts? Har du provat att få bort det med ett suddgummi? Annars går det att prova med disksvamp och polerande rengöringsmedel.

Vad är det för hus? Spisen på bilden ser ut att vara från en bra bit in på 1900-talet. Förmodligen är inramningen antingen något gammalt återanvänt eller ristad med ett förfalskat årtal.
 
A Avemo skrev:
Jag skulle tänka mig att man kan knacka bort putsen i närheten av sprickorna och putsa om lokalt i stället för att putsa om hela spisen.

Är det klottrat med blyerts? Har du provat att få bort det med ett suddgummi? Annars går det att prova med disksvamp och polerande rengöringsmedel.

Vad är det för hus? Spisen på bilden ser ut att vara från en bra bit in på 1900-talet. Förmodligen är inramningen antingen något gammalt återanvänt eller ristad med ett förfalskat årtal.[/QUOT

Tack för svar. Bilden är inte optimal ser jag nu, spisen är säkerligen renoverad i omgångar o förmodligen på 60-talet då en stor renoveringen ägde rum i huset. Den sitter i en kalkstensgård från 1752 och har flera andra spisar från 1700-talet så jag tror ändå att den är från rätt årtal.

Jag har knackat bort runt stora sprickan och putsat igen m vanligt c-bruk, samma som den är putsad i. Det jag är nyfiken på är i det gröna , alltså i öppningen, vilket bruk jag ska använda där. Antar att det är sandsten då det är väldigt mjukt.


A Avemo skrev:
Jag skulle tänka mig att man kan knacka bort putsen i närheten av sprickorna och putsa om lokalt i stället för att putsa om hela spisen.

Är det klottrat med blyerts? Har du provat att få bort det med ett suddgummi? Annars går det att prova med disksvamp och polerande rengöringsmedel.

Vad är det för hus? Spisen på bilden ser ut att vara från en bra bit in på 1900-talet. Förmodligen är inramningen antingen något gammalt återanvänt eller ristad med ett förfalskat årtal.
 
Kompletterar med två nya bilder som illustrerar sprickorna bättre.
 
  • Vit kakelugnspelare med blomsterrelief, slitage, närbild mot mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelugn med reliefdekor i ett dammigt, orenoverat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dum fråga, har den spruckit?
Det är inte så att omfattningen är gjord i 3 delar som är ihop fogade på plats.
Typ 1 överliggare och 2 stolpar så att det bara är fogen mellan dessa som spruckit.
 
A Argastesnickaren skrev:
Dum fråga, har den spruckit?
Det är inte så att omfattningen är gjord i 3 delar som är ihop fogade på plats.
Typ 1 överliggare och 2 stolpar så att det bara är fogen mellan dessa som spruckit.
Så kan det absolut vara. Skulle dock vilja foga ihop dem med lämpligt material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.