tensiden tensiden skrev:
Har du pratat med hyresgästen?
Förklarar du läget med att det är väldigt dyrt med el just nu (om nu hyresgästen missat det) och att golvvärme därmed kostar väldigt mycket vilket i sin tur leder till att ni antingen behöver stänga av eller drastiskt dra ner värmen från "varmt" till "inte iskallt" alternativt höja hyran för att ta hänsyn till ökade kostnader så kanske ni kan komma fram till något.

Om hyresgästen inte är en total idiot tror jag en vettig diskussion kommer räcka långt. Framförallt om du kan visa på hur mycket el som faktiskt går till värmen och vad det kostar i slutändan.
Bra tanke. Jag täknat avtal 2 månader sen. "El och värme ingår". Jag pratade med hyresgästen att jag byter elpannan till värmepump innan han har flyttat för att elen är dyrt. Men sista vecka Jag sa att jag styr värmen i huset och jag ska också byta en el element som är kvar i lägenheten till vattenburen element och att jag lägger en till element i badrummet var golvvärme finns.

När arbetet skulle vara färdigt, jag tänkte avaktivera golvärme för att undvika att han kör det i alla fall.

Jag visade honom Tibber app ock att elen är jätte dyrt. Det kommer att kosta 3000 sek extra för mig som gör att det är inte lönsamt att hyra ( + andra utgifterna ock skatt). Går det att ändra kontrakt nu till en högre pris eller "eget el" (med förutsättningen att jag installerar en elmätare)?
 
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja, Om det går att hålla en rimlig värme även utan golvet, så är det ju inte riktigt lika uppenbart avtalsbrott. Men du hyr ut en bostad med en viss komfort (varmt golv i badrummet), minskar du då den komforten, så levererar du inte längre samma "vara". Men det går säkert att argumentera på olika sätt.

Men räcker elementet för att hålla utrymmet varmt?
jag vet inte än ock kan inte veta eftersom jag installerar faktiskt elementen nästa vecka till en stor.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Om du har skrivit hyreskontraktet för 2 månader sedan när elpriserna har varit det enda i nyheterna i ett år så tror jag du har en STOR uppförsbacke för att få mer betalt för det! Hade det varit något som löpt i åratal så hade det varit en sak men du har ju varit fullt medveten om elpriserna när du skrev kontraktet.

Hur skulle du själv reagera om du leasar en bil, säljer din gamla och plötsligt kräver leasingföretaget dig på 3000 extra i månaden?
 
  • Gilla
  • Älska
Thomas XXX och 7 till
  • Laddar…
R
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Hur skulle du själv reagera om du leasar en bil, säljer din gamla och plötsligt kräver leasingföretaget dig på 3000 extra i månaden
Fast just den överraskningen var det många som fick när räntorna gick upp i år. Dock enligt avtal vilket verkar skilja sig mot detta fallet.
 
  • Gilla
kortis och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Att hota med höjd hyra för något som en temporär elprishöjning tror jag inte leder till mer än en hyresgäst på tvären. Tror inte det är så lätt att få igenom heller, hyresgästen är ganska skyddad.

Men man kan ju (om man verkligen VET vad golvvärmen drar) påpeka att normalt kostar den 1000:- om året i elkostnad, nu kostar det 10 000:- så om vi kan stänga av den så drar vi av motsvarande på hyran. Jag misstänker att de år som hyresvärden gått med vinst har han inte dykt upp den 31e december och återbetalat så då ingår det i affären att ibland går det minus...
Nej, hota med höjd hyra kan man inte göra. Inte heller höja den på studs bara för att det blev dyrt just nu.
Hyran får ju trappas upp och under längre tid. TS kommer inte att kunna få några pengar nu förmodligen (beror på avtalets utformning). Men jag tycker det är fullt rimligt att faktiskt spela med öppna kort och säga att med dagens elpriser och vad golvvärmen kostar, så är det x kr/månad. Det måste täckas av hyran, och den kommer att höjas motsvarande så snart det är juridiskt möjligt.

Alla måste fatta att det inte finns något som är gratis och i det närmaste alla sitter i samma sjunkande båt vad gäller elpriserna. Samtidigt kan ju inte TS skjuta hyresgästen i sank.
 
  • Gilla
  • Haha
Citrona och 2 till
  • Laddar…
U UkJay skrev:
är det inte att vattenburen element (värmepump) är effektivare än elgolvärme? badrummet är 16kvm, det drar mycket el
U UkJay skrev:
jag vet inte än ock kan inte veta eftersom jag installerar faktiskt elementen nästa vecka till en stor.
Och när du sätter in ett element så sjunker strömförbrukningen på golvvärmen, den totala energiförbrukningen är ju ungefär den samma för badrummet och får du en värmekälla till så minskar förbrukningen på golvvärmen.
 
  • Gilla
Ferna och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Om du har skrivit hyreskontraktet för 2 månader sedan när elpriserna har varit det enda i nyheterna i ett år så tror jag du har en STOR uppförsbacke för att få mer betalt för det! Hade det varit något som löpt i åratal så hade det varit en sak men du har ju varit fullt medveten om elpriserna när du skrev kontraktet.

Hur skulle du själv reagera om du leasar en bil, säljer din gamla och plötsligt kräver leasingföretaget dig på 3000 extra i månaden?
Jag är inte kunnigt, köpte i somras, visste inte att golvvärme drar så mycket el och att elpriserna kommer att blir 5-6kr i kwh liksom idag. i november det var 2-3k/kwh, nästan dubbelt nu. Jag var tydligt att jag måste byta elpannan (som är gjort 6 veckor sen) på grund av elpriserna och att jag styr värme. Så är det inte tydligt att golvärme kan inte stå på 23grader 24/7?

Jag kämpar för att hyresgästen känner sig bekvämt med extra installation idag (som kommer att kosta 12k, som är lönsamt med dagsläget..)

Om man leasar en bil med 45k per månad sen räntorna höges och man måste betala 20k per månad,om man har inte råd, man returnerar bilen även om det kommer att kosta om man avrutar leasekontraktet eller? Jag vill undvika att säga upp den tillsvidare avtalet efter 6 månaden på grund av att jag säljer huset för att jag kan inte betala för 17k ränta och 10k el som jag kommer att göra den 28nd. Jag sa till hyresgästen att jag har inte tillräckligt buffer i mitt lön för mina höjade kostnaderna. Om jag är tvungen att sälja huset, ska hyresgästen lämna utrymmet i alla fall. Jag hyr ut eftersom jag kan inte betala 22k bara till banken. Lägg 12k el + andra räkningar. vi har 60k i lön efter skatt. Om elpris stiger ännu mer, utan eller med hyresgäst, räkningen kommer att hamna i kronofogden i alla fall.

På slutet, jag tror att jag ska berätta det för hyresgästen att golvvärme ska avaktiveras efter installationen. Om Hen vill inte det, jag säger upp avtalet med 3 månader uppsägningstid. 6 månad hyra är den vanligaste i alla fall i Sverige. Eller?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Nej, hota med höjd hyra kan man inte göra. Inte heller höja den på studs bara för att det blev dyrt just nu.
Hyran får ju trappas upp och under längre tid. TS kommer inte att kunna få några pengar nu förmodligen (beror på avtalets utformning). Men jag tycker det är fullt rimligt att faktiskt spela med öppna kort och säga att med dagens elpriser och vad golvvärmen kostar, så är det x kr/månad. Det måste täckas av hyran, och den kommer att höjas motsvarande så snart det är juridiskt möjligt.

Alla måste fatta att det inte finns något som är gratis och i det närmaste alla sitter i samma sjunkande båt vad gäller elpriserna. Samtidigt kan ju inte TS skjuta hyresgästen i sank.
Förlåt men vad är TS? Det är problemet, det känns inte att hyresgästen vill stå i samma båt.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
TS = thread starter, trådstartare
 
  • Gilla
UkJay
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Nej, hota med höjd hyra kan man inte göra. Inte heller höja den på studs bara för att det blev dyrt just nu.
Hyran får ju trappas upp och under längre tid. TS kommer inte att kunna få några pengar nu förmodligen (beror på avtalets utformning). Men jag tycker det är fullt rimligt att faktiskt spela med öppna kort och säga att med dagens elpriser och vad golvvärmen kostar, så är det x kr/månad. Det måste täckas av hyran, och den kommer att höjas motsvarande så snart det är juridiskt möjligt.

Alla måste fatta att det inte finns något som är gratis och i det närmaste alla sitter i samma sjunkande båt vad gäller elpriserna. Samtidigt kan ju inte TS skjuta hyresgästen i sank.
Jag ska inte hota men nånting. Bara vara tydligt och transparent. Efter några månader jag installerar en elmätare och skicka ett brev om avtal ändring med el som inte ingår längre. Om hyresgästen vill inte det. Jag sägger upp avtalet.Så blir det minst 6 månad i olönsamt hyran.
 
  • Gilla
  • Haha
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
U UkJay skrev:
Om Hen vill inte det, jag säger upp avtalet med 3 månader uppsägningstid. 6 månad hyra är den vanligaste i alla fall i Sverige. Eller?
Vid privatuthyrning gäller att du har minst 3 månaders uppsägningstid mot hyresgästen, oavsett om ni har avtalat kortare tid. Hyresgästen har max 1 månads uppsägningstid mot dig, oavsett om ni har avtalat längre tid.

Vad menar du med 6 månaders hyra?
 
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
U UkJay skrev:
Jag är inte kunnigt, köpte i somras, visste inte att golvvärme drar så mycket el och att elpriserna kommer att blir 5-6kr i kwh liksom idag. i november det var 2-3k/kwh, nästan dubbelt nu. Jag var tydligt att jag måste byta elpannan (som är gjort 6 veckor sen) på grund av elpriserna och att jag styr värme. Så är det inte tydligt att golvärme kan inte stå på 23grader 24/7?

Jag kämpar för att hyresgästen känner sig bekvämt med extra installation idag (som kommer att kosta 12k, som är lönsamt med dagsläget..)

Om man leasar en bil med 45k per månad sen räntorna höges och man måste betala 20k per månad,om man har inte råd, man returnerar bilen även om det kommer att kosta om man avrutar leasekontraktet eller? Jag vill undvika att säga upp den tillsvidare avtalet efter 6 månaden på grund av att jag säljer huset för att jag kan inte betala för 17k ränta och 10k el som jag kommer att göra den 28nd. Jag sa till hyresgästen att jag har inte tillräckligt buffer i mitt lön för mina höjade kostnaderna. Om jag är tvungen att sälja huset, ska hyresgästen lämna utrymmet i alla fall. Jag hyr ut eftersom jag kan inte betala 22k bara till banken. Lägg 12k el + andra räkningar. vi har 60k i lön efter skatt. Om elpris stiger ännu mer, utan eller med hyresgäst, räkningen kommer att hamna i kronofogden i alla fall.

På slutet, jag tror att jag ska berätta det för hyresgästen att golvvärme ska avaktiveras efter installationen. Om Hen vill inte det, jag säger upp avtalet med 3 månader uppsägningstid. 6 månad hyra är den vanligaste i alla fall i Sverige. Eller?
Problemet med hyresrätt är att det inte alltid är så enkelt att säga upp avtal. Det är ju inte ett mobilabbonemang som kunden kan skaffa vilket som helst utan en person/familjs hem man ensidigt ska ta ifrån dem. Det innebär en stor kostnad och arbete för hyresgästen, för att inte tala om det känslomässiga. Därför är hyresgästen också väldigt skyddad av lagen.

Jag tror din bästa chans är att vara öppen ja och inte försöka tvinga fram något, det kommer kosta dig mycket mer än det smakar. Bästa affären är när båda är överens och nöjda.

Sen skulle jag nog råda dig till att läsa på rejält om att vara hyresvärd. Det finns många fallgropar och din hyresgäst har stora rättigheter och skydd i lagen. Det kan vara svårt att säga upp avtalet när de har besittningsrätt osv osv. Så gör dig själv en tjänst för framtiden och läs på! Och lita inte på vad alla vi tyckare på forum skriver för i många fall är det bara tyckande och inte kunskap :)

Önskar dig och hyresgästen lycka til!
 
  • Gilla
kortis och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vid privatuthyrning gäller att du har minst 3 månaders uppsägningstid mot hyresgästen, oavsett om ni har avtalat kortare tid. Hyresgästen har max 1 månads uppsägningstid mot dig, oavsett om ni har avtalat längre tid.

Vad menar du med 6 månaders hyra?
jag menar för att det blir inte dåligt för hyresgästen att jag säger upp avtalet idag och han lämnar om 3 månader. Jag tänkte mig vänta två månader till sen säga upp avtalet som slutar istället om 5 månader. Så att jag försätter vara rättvis mot hyresgästen.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Problemet med hyresrätt är att det inte alltid är så enkelt att säga upp avtal. Det är ju inte ett mobilabbonemang som kunden kan skaffa vilket som helst utan en person/familjs hem man ensidigt ska ta ifrån dem. Det innebär en stor kostnad och arbete för hyresgästen, för att inte tala om det känslomässiga. Därför är hyresgästen också väldigt skyddad av lagen.

Jag tror din bästa chans är att vara öppen ja och inte försöka tvinga fram något, det kommer kosta dig mycket mer än det smakar. Bästa affären är när båda är överens och nöjda.

Sen skulle jag nog råda dig till att läsa på rejält om att vara hyresvärd. Det finns många fallgropar och din hyresgäst har stora rättigheter och skydd i lagen. Det kan vara svårt att säga upp avtalet när de har besittningsrätt osv osv. Så gör dig själv en tjänst för framtiden och läs på! Och lita inte på vad alla vi tyckare på forum skriver för i många fall är det bara tyckande och inte kunskap :)

Önskar dig och hyresgästen lycka til!
Tack så mycket för hjälpen.
Föresten, det finns inte ett besittningskydd för villa eller bostadsrätt när man hyr i andrahand. Om man behöver sitt bostad för vad som helst, man fpr säga upp avtalet enligt lagen.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vissa golvvärmetermostater går ju att låsa med en PIN-kod. Du kan ju installera en sådan och ställa den såpass lågt att golvet fortfarande värmer lite, men hyresgästen kan inte själv vrida på den.
 
  • Gilla
  • Haha
Jeanette A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.