Söker ny eller begagnad kombimaskin i prisklass < 40 000 kr exkl. moms.

Ändamål: Privat hobbysnickeri (har dock mycket erfarenhet av maskinsnickeri från förr).

Utrymmet är begränsat, men jag bedömer att en medelstor kombimaskin får plats (jfr SCM Minimax C30).

Jag föredrar extra fokus på sågen (precision, klyvbredd och slaglängd på släden), medan plan- och rikthyveln samt fräsen mer kan få räcka till vad som följer av det förstnämnda.

Jag söker ingen 50-talare som funkar för den som kan svarva egna delar eller bara vill vårda gammalt. Maskinen ska i huvudsak vara praktisk. Om en 50-talare är det har jag inget emot en sådan naturligtvis.

Jag har noterat Duabs kombimaskiner. Priset bör kanske avskräcka, men samtidigt lockar det. Några mer djupgående erfarenheter av just deras kombimaskiner? (Helst inte rykten om att det är kinesiskt skit bara, jag önskar konkreta erfarenheter.)

Annars verkar vissa snegla på Robland. Vad kan man säga om dessa?

Slutligen: Jag är intresserad av alla märken som kan tänkas relevanta. Likaså om det finns något bra ställe att leta efter maskiner.

Jag hittade lite diverse kombimaskinstrådar, men ingen helt renodlad. Moderera gärna om mig om jag missat någon vettig tråd :)
 
Om det är trångt i verkstaden kan den typ av combimaskin du söker vara mer platskrävande än separata maskiner. Kanske inte direkt när det gäller ytan för själva maskinen, men arbetsområdet för de olika funktionerna sprider ut sig i alla riktningar. Det gör att en sådan maskin måste kunna flyttas runt. Därmed svårare att få ordning på el och spånsugsanslutningar.

Eller så står den mitt på golvet i en lokal med minst 5 meter från vägg till vägg i båda riktningarna.

Förslag...
Rita upp din lokal i skala på en skiva. Såga till skalmodeller av olika maskiner i något billigt som kartong eller masonite. 2d duger.
Trämodell av en stadsgata med märkta byggnader som "bank" och "kaffestuga". Upphöjda trottoarer syns vid sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gör även modell av bänk, vägghyllor, grenställ för virke, skivförvaring, skåp för handmaskiner och så vidare. Möblera upp. Testa sedan med en ”planka” och en ”typisk byggskiva” om den går att manövrera i den möblering du tänker dig. Går det inte... tänk om och testa något annat.

Mycket billigare än att skaffa grejer som inte får plats.

Mvh Findus

PS. Har en gammal tråd om inredning av hobbyverkstad.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-lokal-blir-minisnickeri.326225/
Kanske inte så mycket du har användning av direkt. Jag försöker beskriva processen. Visa på sätt att angripa frågeställningar för att hitta lösningar som passar dig och din situation. Inspirera. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Jag köpte för ett par år sedan en Hammer B3 som är en kombination av bordsåg/fräs och förutom de uppenbara nackdelarna att man förstås vill såga nåt lite snabbt när fräsen är uppsatt så tycker jag att det fungerar bra. För egen del så är min lokal ett gammalt källargarage och jag tror inte att en kombi med även hyvel i (C3 eller liknande från andra tillverkare) hade varit lika smidigt eftersom en sådan maskin måste stå i mitten av rummet. Nu har jag en rikt/plan på hjul som jag kan flytta ut från väggen och även bandsåg på hjul för att kunna ställa om snabbt och enkelt.
 
B badtastex skrev:
Jag köpte för ett par år sedan en Hammer B3 som är en kombination av bordsåg/fräs och förutom de uppenbara nackdelarna att man förstås vill såga nåt lite snabbt när fräsen är uppsatt så tycker jag att det fungerar bra. För egen del så är min lokal ett gammalt källargarage och jag tror inte att en kombi med även hyvel i (C3 eller liknande från andra tillverkare) hade varit lika smidigt eftersom en sådan maskin måste stå i mitten av rummet. Nu har jag en rikt/plan på hjul som jag kan flytta ut från väggen och även bandsåg på hjul för att kunna ställa om snabbt och enkelt.
Bra maskintips! Ska hålla ögonen efter även sådana!
 
Jag kör med Stenberg KEV 600 från 1957 och är mycket nöjd med den. Jag snickrar som bisyssla med den. Fördelen är att utan långhålsborrmaskin kan den stå med ryggen mot en vägg och alla funktioner på framsidan.
Nackdelen är att Åkesson Engineering har sålt slut på somliga reservdelar medan somliga andra är dyra så man får så lov att svarva och fila egna reservdelar ibland. Skydd och spånkåpor behövde också moderniseras.
Jag skulle dock bedöma den som mest hyvel och mindre justersåg så den passar troligen inte dig.

Jansered och Sajo och Osbyverken och äldre Stenbergare med en motor är för gammalmodiga för dig skulle jag säga. Du låter inte som den typen som skall hålla på och flytta om flatremmar för olika funktioner.

SCM l'invincibile hade verkligt bra kombimaskiner på 1950-80-talen. Nackdelarna med dem är att riktborden är aningen svagt infästa så de börjar ofta hänga med åren och så har de flesta ingen lutning på sågklingan.
I ditt fall skulle jag föreslå en l'Invincibile såg/fräs kombination mot en vägg och en rikt/planhyvel mot andra väggen.
Det finns flera tyska uddamärken som verkar vara ännu bättre men de är så ovanliga i Finland så jag kan dem inte.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.