Ohchips Ohchips skrev:
Gick det bra för dig sen?
Tackar som frågar!
Jag är inte helt klar ännu, har tagit några kanter bara. Är så jävla kallt, och vill inte ha fönstret öppet för länge. Hahaha!
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Guldstrand Guldstrand skrev:
Tackar som frågar!
Jag är inte helt klar ännu, har tagit några kanter bara. Är så jävla kallt, och vill inte ha fönstret öppet för länge. Hahaha!
Hahah förstår precis! Man är extra rädd om den värme man har i dessa tider (y):D
Men se det som så, att för varje fönster du tätar, så behåller du värmen bättre ;)
Lycka till och hoppas att du märker skillnad (y)
 
  • Gilla
Guldstrand
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Hahah förstår precis! Man är extra rädd om den värme man har i dessa tider (y):D
Men se det som så, att för varje fönster du tätar, så behåller du värmen bättre ;)
Lycka till och hoppas att du märker skillnad (y)
Precis så! Typiskt att jag inte kollade på detta i somras, eller i varje fall INNAN kylan och snön kom.
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Guldstrand Guldstrand skrev:
Precis så! Typiskt att jag inte kollade på detta i somras, eller i varje fall INNAN kylan och snön kom.
Ja det är ju lite olyckligt såklart. Men bättre sent än aldrig?;)
Jag hade på känn att den här vintern skulle bli värre. Så jag öste på som tusan med mina fönster. Gamla 2-glas från 40-talet. Renoverade alla bågar och satte 4mm energiglas i dom, (kan rekommenderas). Ljudinsläppet minskar och dom håller ute kylan rätt bra nu. Och med dom nya listerna så har vi sparat in en hel del faktiskt. Gjorde det själv, så det betalar sig rätt snabbt med dagens elpriser (y)
 
  • Gilla
Guldstrand
  • Laddar…
Hörde att man ska/kan ta bort eventuella lister emellan dessa fönster, OM det finns någon, för att det ska bli lite bättre "ventilation".
Stämmer det?
 
Guldstrand Guldstrand skrev:
Hörde att man ska/kan ta bort eventuella lister emellan dessa fönster, OM det finns någon, för att det ska bli lite bättre "ventilation".
Stämmer det?
Vet några som har gjort så, men själv tänker jag att det borde bli rätt mycket kalldrag. Skulle nog snarare rekomendera att sätta in en extra friskluftventil i väggen. Inget jättejobb och inte speciellt dyrt.
Om det nu inte är så att det är frånluften som är för dålig? Då är en pax calima i badrummet som får gå konstant och ha vädringsfunktionen igång effektivt.
Du nämnde att du hade problem med imma på fönster och då är min gissning att du behöver fixa frånluften, snarare än tilluften.
Jag ska tillägga att jag inte är någon expert på ventilation. Men för mig var det frånluften som var problemet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Som Onchips säger har jag också läst: List mellan karm och innerbåge.
Vi har dock även tätat mellan bågarna (2-glasfönster) detta eftersom det kom in en massa insekter mellan fänstren hela tiden. Vi har inte haft ngt problem med imma mellan bågarna, dock lite på insidan av sovrumsfönstren, men det är troligen pga att gardinerna hängde ned mot gålvet - nu när vi hängt upp dom/kortat dom, så verkar det ok.
Ventilationen såg jag över i somras och insattalerade ventiler i båda sovrummen + vardagsrum, så det är iaf bättre än förut (när inga ventiler fanns, bara vädrginsfönster)
 
  • Gilla
Guldstrand
  • Laddar…
Tips för alla med kopplade bågar, stocksundet.se gör grym skillnad och lär betala sig fort, speciellt nuförtin
 
R reez skrev:
Tips för alla med kopplade bågar, stocksundet.se gör grym skillnad och lär betala sig fort, speciellt nuförtin
Sätter du dom innanför de vanliga fönstren då ?
 
En fråga..
Hur löser jag det med tätning mellan ytter -och innerdörr?
Just nu finns det bara gummilister (nya) runt ytterdörren.

Men när jag har haft innerdörren stängt någon timme, har ytterdörren fått lite ytliga mögel/fuktfläckar. (går att tvätta bort)

Så det verkar bli FÖR tätt när innerdörren är stängd?
 
När det gäller kopplade tvåglasfönster så ska utrymmet mellan glasen vara ventillerade med uteluft, är det ventillerade med inneluft så blir det fukt mellan rutorna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
När det gäller kopplade tvåglasfönster så ska utrymmet mellan glasen vara ventillerade med uteluft, är det ventillerade med inneluft så blir det fukt mellan rutorna.
Nu var det ytter -och innerdörr som jag skrev om. ;)
 
Ja, men det lär vara samma orsak/verkan oberoende om det är dörrar eller fönster.

Sen kan isolervärdet på de två olika dörrarna spela roll också.

Varm rumsluft kan innehålla betydligt mer fukt än sval uteluft, detta gör att fukten i luften fälls ut på kall yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.