Jag har tidigare skrivit om detta. Vi har öppet i nock och uppvärmning med luftvärmepump och golvvärme. Fysikens lagar gäller och värme stiger uppåt. På andra våning blev det varmt men svalare på nedervåningen. Vi monterade en takfläkt som på ett ytterst påtagligt sätt trycker ner värmen. Vi har fått jämnare temperatur uppe och nere och lägre elförbrukning. Att en enkel takfläkt skulle få så positiv effekt trodde vi inte. Vardagsrum med högt i tak, fönster, soffgrupp, ljus, utsikt över trädgård. Lugn, hemtrevlig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Roterar fläkten medurs eller moturs?
 
E Einh skrev:
Roterar fläkten medurs eller moturs?
Står man under och tittar upp roterar den moturs.
 
V
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Jag har tidigare skrivit om detta. Vi har öppet i nock och uppvärmning med luftvärmepump och golvvärme. Fysikens lagar gäller och värme stiger uppåt. På andra våning blev det varmt men svalare på nedervåningen. Vi monterade en takfläkt som på ett ytterst påtagligt sätt trycker ner värmen. Vi har fått jämnare temperatur uppe och nere och lägre elförbrukning. Att en enkel takfläkt skulle få så positiv effekt trodde vi inte. [bild]
Intressant inlägg! Jag har snarlika förutsättningar och samma problem. Är nyfiken på vilken modell du köpt?
 
V stuvning skrev:
Intressant inlägg! Jag har snarlika förutsättningar och samma problem. Är nyfiken på vilken modell du köpt?
Vi googlade och hittade en diskret vit från Polen för under 1000 kr. Vi ville inte ha en utsirlad träfärgad med belysning vilka var de vanligaste vi hittade. Monteringen var lite pillig. In med en byggställning för att komma upp säkert. Vi hade ett lamputtag så elen var dragen.
 
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Står man under och tittar upp roterar den moturs.
Intressant! Vi har flyttat till radhus där det sitter takfläktar i två rum på övervåningen. Däremot står det ju att takfläkten ska rotera medurs vintertid för att trycka upp luften mot taket och sedan ut mot väggarna, och därmed få lägre uppvärmingskostnader på vintern. Tycker det är konstigt då det är när fläkten snurrar moturs som den verkligen trycker ner luften.

Hur mycket sänktes era uppvärmningkostnader?
 
Om det ska vara med eller moturs beror väl på åt vilket håll bladen är monterade?
 
  • Gilla
Lekmanna och 1 till
  • Laddar…
L micke880 skrev:
Intressant! Vi har flyttat till radhus där det sitter takfläktar i två rum på övervåningen. Däremot står det ju att takfläkten ska rotera medurs vintertid för att trycka upp luften mot taket och sedan ut mot väggarna, och därmed få lägre uppvärmingskostnader på vintern. Tycker det är konstigt då det är när fläkten snurrar moturs som den verkligen trycker ner luften.

Hur mycket sänktes era uppvärmningkostnader?
Vår fläkt trycker ner luften nedåt. Uppvärmningskostnaden har vi ingen riktig bild av. Jag upplever att det är mycket kyligare väder i år än tidigare år. Vad vi påtagligt märkt att det tidigare var varmare på övervåningen och svalt där nere. Nu är det jämnare temeratur och inga extra element på därnere.
 
  • Gilla
Lekmanna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.