Vi har precis flyttat in i vårt hus och installerat laddbox. På installatörens inrådan valde vi Zaptec Go då han sade att den hade inbyggd lastbalanserare, vilket var en fördel gentemot Eease. Enligt honom var det klokt, och alternativet var att byta ut huvudsäkringen från 16A till 20A. När jag nu kontrollerar detta verkar det inte alls som om Zaptec Go inkluderar latbalansering, utan det är ett tillval man kan köpa. Nu tänkte vi ladda bilen inatt för första gången. Vi har även en luft/vattenvärmepump med Ngenic Tune vilket innebär att pumpen framför allt jobbar på under natten. Det väntas bli nedåt 12 minusgrader inatt och min fråga är helt enkelt - räcker våra 16A till eller riskerar vi att huvudsäkringen går?
 
Om nu installatören har sålt en Zaptec med lastbalanserare till dig så ska han förstås också leverera det. Upplys honom om att han glömde montera det tillbehöret.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om nu installatören har sålt en Zaptec med lastbalanserare till dig så ska han förstås också leverera det. Upplys honom om att han glömde montera det tillbehöret.
Ja det har du rätt i. Hans nuvarande svar är att "det där sköter Tibber", men det kräver Tibber Pulse vilket vi inte har och troligen inte heller kan skaffa med vår mätare.

Men det är en separat fråga, den mest akuta frågan gäller en i stort sett urladdad bil som behöver laddas ASAP och då helst inte precis nu när det kostar 700 öre/kWh :D
 
Du får ju ställa in en laddström som passar din huvudsäkring och andra laster - exakt vad det är är ju lite svårt att svara på utan fler detaljer. Har du en bil som behöver laddas är det väl bara att koppla in den med låg laddström och låta det ta lite längre tid.
 
  • Gilla
M.sandström och 2 till
  • Laddar…
16 A är inte mycket, men sannolikt tillräckligt med lite planering även utan lastbalansering.

Om ni exempelvis vet att pumpen drar 4 kW så innebär det 6 A per fas. Säkerligen har ni lite annat som drar också, så säg att bilen tillåts ladda med 8 A per fas, eller ca 5,5 kW.

Det räcker ju normalt ganska långt, även om man inte kan ladda bilen från tomt till fullt batteri på en natt.
 
  • Gilla
AroH och 1 till
  • Laddar…
Gå upp till 20A, eller köp på dig några paket 16A säkringar.
Behöver du ladda bilen dagtid nån gång så kan du inte laga mat eller tvätta samtidigt.
 
Hur långt kör ni per dag? Elpriset är lågt säg 8h per dag 22-6. Laddar ni då med 3x8A för att lämna marginal till pumpen ger det max 46 kWh, vilket räcker till 15 mil resa på 3kWh/mil.

Fullt tillräckligt eller inte beror på hur ni kör. Jag skulle dock skaffa en lastbalanserare så för att kunna ladda snabbare om det behövs.
 
Jag har en easee och mg zs som inte kör 3 fas.
Har 16a säkring.
Ställt ned fasen till 8, laddar full på ca 20 h, så en natt räcker ofta till jobbet tex.
Ingen säkring gått. Dock kan ibland huvudsäkring lösa om man startar o stoppar. Att öka på upp till 25 är tips jag fått. Men de funkar om man minskar till ca 8 i vart fall.
 
U Undertaker skrev:
Jag har en easee och mg zs som inte kör 3 fas.
Har 16a säkring.
Ställt ned fasen till 8, laddar full på ca 20 h, så en natt räcker ofta till jobbet tex.
Ingen säkring gått. Dock kan ibland huvudsäkring lösa om man startar o stoppar. Att öka på upp till 25 är tips jag fått. Men de funkar om man minskar till ca 8 i vart fall.
Lastbalansere är billigare än att säkra upp, iaf om man för grönt teknikavdrag i samband med installation. Men på några år är det alltid bättre.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Om ni kör Tibber så kompletterar ni laddaren med en effektvakt från Tibber om ni känner att ni behöver det, den är då integrerad i deras system och gjord för den integrationen, men det är inget krav, man kan fortfarande använda "smart-laddnings funktionen".

Jag har själv Tibber och kör själv utan effektvakt med 20A huvudsäkring och laddaren inställd på 13A på vintern. Jag har spa-bad och direkt-el. Har inga problem eftersom jag bara laddar på natten. Men det är alltid bra att kolla vad "huset" drar så man vet vad man kan ställa in laddaren på. Min åsikt är att om man har en elbilsladdare hemma och vill kunna ladda relativt snabbt när det är som billigast så är det bra att gå upp till 20A. I slutändan kan man räkna hem det om elpriserna fortsätter som dom är nu. Dessutom tycker väll jag inte att det känns bra att sätta en 16A-säkring på en 16A-säkring, då riskerar man att huvudsäkringen går innan säkringen till laddaren går och då blir det kallt hemma på vintern. Det är väll nästan bara elbilsladdare man installerar på det sättet idag. Andra förbrukare anpassar man ju anläggningen efter (obs, detta är min personliga åsikt).

Ang. inbyggd lastbalansering så har installatören rätt. Problemet är att man måste hålla isär begreppen. Om man har flera laddare i en installation så lastbalanserar laddarna mellan varandra. Ex: Två laddboxar installerade på 16A vardera ger möjlighet till 11kW om bara en bil är ansluten. Om två bilar är anslutna så delar bilarna på 11kW. Laddarna pratar med varandra via molnet och lastbalanserar då alltså mellan varandra. Sedan kan man komplettera sin anläggning med en effektvakt för att skydda huvudsäkringen. Det enda den enheten gör är att sänka tillgänglig ström till laddaren om det finns mindre ström än tex 16A tillgängligt för laddaren.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Lastbalansere är billigare än att säkra upp, iaf om man för grönt teknikavdrag i samband med installation. Men på några år är det alltid bättre.
Jo så är de nog.
En sa till mig att kör bilen en fas så funkar de inte ändå
Jag är inte bra på sånt.
Däremot kan väl sägas att de är lite bökigt att få det optimalt när man har 16a säkringar mot tez 20 eller 25
 
jag har samma typ av problem, jag har 16A som huvudsäkring. kör luft pump på natten också samtidigt som bilen, mina proppar har gått x gånger men efter att jag sänkt effekten på bilens laddare till 10 istället för 16 så har det gått bra :)
 
  • Gilla
Lennart Bergström
  • Laddar…
Första nätfakturan dimper ned, 20A står det klart och tydligt på den. Man verkar behöva skruva på säkringarna för att säkerställa, behöver jag göra det eller kan jag lita på att elektrikern var förvirrad? Så märkligt, han stod ju framför elskåpet och jobbade och drog en lång förklaring kring fördelar och nackdelar med de 16A vi hade (fördelen då priset).
 
Att du betalar för 20 A betyder bara att du får ha så stora säkringar. Det kan vara så att du har 16 A-säkringar men att det är fysiskt anpassat för 20, eller att det fysiskt är begränsat till 16.

Så börja kolla på säkringarna. 16 har en grå plupp, 20 blå.

Har du 16 A så köp ett paket 20 A-säkringar. Passar de inte får du ta dit en elektriker som byter bottenplattan i säkringshållarna.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att du betalar för 20 A betyder bara att du får ha så stora säkringar. Det kan vara så att du har 16 A-säkringar men att det är fysiskt anpassat för 20, eller att det fysiskt är begränsat till 16.

Så börja kolla på säkringarna. 16 har en grå plupp, 20 blå.

Har du 16 A så köp ett paket 20 A-säkringar. Passar de inte får du ta dit en elektriker som byter bottenplattan i säkringshållarna.
Tack för snabbt och klargörande svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.