När jag kollade postlådan häromdagen fanns ett brev med två avtalsservitut för underskrift, samt ett returkuvert. En granne har byggt nytt hus och detta ska anslutas till det kommunala VA-nätet. Min fastighet är industrimark som gränsar mot en åker.
Nedläggningen av VA är planerad vid tomtgränsen.
Såväl min fastighet som åkern gränsar mot en kommunal VA-stam.
För mig blir intrånget kännbart genom att min användning av fastigheten försvåras. Den är begränsad i storlek och belastas redan av servitut i övriga väderstreck. Om VA-anslutningen skulle ske några meter i sidled, över den angränsande åkern så skulle det troligtvis inte utgöra någon funktionsmässig skillnad för VA-anslutningen.

I förslaget till servitutet sägs att jag på min egen mark inte tillåts bygga, gräva, schakta etc. Inom ett avstånd på 6m ”utan föregående tillstånd av kommunen”. Det innebär att mina redan nu utplacerade containers m.m. på en anlagd plan måste flyttas.
Dessutom gissar jag att kommunen tillämpar sina standardiserade ockerpriser och extremt lång handläggningstider för att behandla sådana tillståndsansökningar. Jag skulle alltså kunna tvingas betala +40 000:- extra för att göra ett markarbete.

Den ersättning kommunen har fastställt för att göra upp till 1/4-del av min fastighet obrukbar, uppgår till c:a 5000:-. Fastighetens taxeringsvärde uppgår till 1.5 MSEK med 0:- värde för byggnaden.
Fastigheterna ligger utanför detaljplanerat område.
Vilka rättigheter och möjligheter har jag som fastighetsägare?
 
Claes Sörmland
Ett avtalsservitut är ju något du som ägare av tjänande fastighet upplåter så enklast är att svara kommunen att du inte ser att just den föreslagna dragningen är en bra lösning. Vill du vara konstruktiv så begär ett möte för att diskutera lösningar som passar din fastighet och som kan utgöra grunden för ett avtalsservitut. Kommunen är ju den som vill få till en lösning.

Ersättningen är en ren förhandlingsfråga men traditionellt ligger sånt här lågt. Men 0,3% av taxeringsbeloppet låter ju underligt lågt för att göra marken obrukbar.

Om kommunen stöter på patrull så är deras andra möjlighet att begära ledningsrätt. Då är det inte längre mellan kommunen och dig utan det är istället Lantmäteriet som bestämmer på en förrättning. På en förrättning får du framföra dina argument varför din fastighet belastas oskäligt mycket av t ex den dragning som kommunen nu har föreslagit jåmfört med alternativa dragningar. Sen bestämmer Lantmäteriet och tycker du att de beslutar fel så får du överklaga beslutet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.