Skall gjuta en platta för min nya grund, och kommer använda färdiga element och cellplast. Har nu lagt ut mellan 15-30 cm tjockt lager med 16-22 makadam på ca 15m2. Ska nu padda detta. Fråga: Vilken storlek på padda behöver man? Räcker det med en mindre variant?
 
Ta så stor du bara kan det är mitt råd. Hyrde själv den minsta som fanns (45 kg) för att padda av grunden för en mur och nu i efterhand så skulle jag helt klart gått upp några viktklasser. Kan du bara få den på plats så skulle jag nog valt en med några hundra kilos vikt så vet man att jobbet blir ordentligt gjort.
 
Har du i efterhand fått problem? Eller tog det mest mer tid? Har läst hos Ramirent att en 100-150kg paddar upp till 20cm.
 
Vad är det som sägs som tumregel....100kilos padda för varje 10cm material som skall paddas?
400kilo brukar vara vanligt vid grundbyggen.
 
Det är ju en ganska liten yta...kanske en stamp skulle vara bättre? Någon som har erfarenhet?
 
Ta en stor=tung padda -> du vill inte att huset/garaget(?) kommer att sätta sig/spricka för att du snålade in med paddan....

kantelement.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.