När vi pratar plastfilm... På vårt bygge har snickarna (som kommer från husleverantören) glömt lägga en plastfilm under ytterväggsblocken när de monterade stommen. Vår egen snickare som var med och hjälpte till undrade om det inte skulle finnas sådan plast och fick till svar att det är lugnt, plasten sitter monterat på blocken, det viker man ner när man monterat blocken men det visade sig vara fel så nu har vi ingen plast där... Oj då, då måste de ha slutat med det nyligen var snickarens kommentar. Vems är felet? Vad kan hända och jag förmodar att det är omöjligt att rätta till i efterhand... Hur går vi vidare?
 
Hej

Det låter som ert hus är redan färdig.

Om plasten ska finns där ska det finnas där och det får byggaren snällt ordna dit. det finns garantier och byggfirman har försäkringar. Är huset slutbesiktad?

Ring till kommunens konsumentvägledning, de kan ge tips hur du kan gå vidare. Till oss sa de att vi kommer att ha svårt att ropa på dåld fel, men inlägget här ovan visar att det är inte omöjlig.

Så tappa inte modet utan jobba vidare, läs alla avtal mellan er och byggfirman, och var inte rädd att anlita en advokat, om ni känner att det blir svårt att klara av själv.
Första timmen är gratis, och hemförsäkring täcker 80% av rättegångskostnader upp till ca120 000kr

kämpa på!

Katah

 
hej!

roligt att du hörde av dig Liisa, fast det inte är roligt att du sitter på samma sits.
Hoppas att ni fått lite styrka av att veta att någon har vunnit mot säljaren....

Vi har nu fått vårt besiktningsprotokoll.
notan : 280 000
Kommer att kontakta jurist denna veckan.
Vi är just nu lite hoppfulla... men nu pajade bilen med,
( den som annars aldrig går sönder)
Vi få hoppas att vi klarar utan en faktura och min man kan reparera den själv.
Livet är just nu väldigt konstigt.
liiisa , hör av dig även direkt till mig, du hittar den kontaktmöjligheten längst ner på sidan ...
Katah
 
Vi skulle träffa en advokat på biblioteket för gratis rådgivning. Vi kom dit en timme innan för att hämta en kölapp. till slut var vi 4 eller 5 som väntade.

Det kom aldrig någon advokat!!!!!!!!!!!
Åker dom alla skidor på fjällen eller................ ???

Jag hade förberet mig timmar för jag visste att tiden var kort och skrivit allt på 3 A4-sidor + hade massa dokumet med mig. >:(
Och sen sitter man där på en träpall och ingen kommer!

Vi orkade inte ens bli arga; kallar man det apati???
Vi bara åkte hem och kastade oss över "Lost" för att glömma för stunden.
Nästa stadie är väl zombie....
Grannen försökte hjälpa oss att hitta någon som hade vunnit målet i Mantorp, men hittade ingen.....
Ska jag åka och knacka på dörrar där?????
Jag startar allafal ett nytt tråd om Mantorp, kanske någon svarar....
suck
 
Har du försökt prata med villaägarförbundet? Där får du gratis rådgivning (begränsad tid), du behöver bara anmäla dig som medlem (kan vara bra ändå). Jag tror att du efter en ganska kort session med deras advokat kan få en uppfattning om det är värt att driva målet, eller hur du skall göra för att försöka få ersättning utan att det blir ett mål av det.

Skulle du sedan verkligen driva igång ett mål så lär du bli tvungen att anlita en advokat om du skall ha någon chans. Men då får du ersättning från hemförsäkringen.
 
Ja ,vi har pratat med villaägarnas jurist.

Nu har jag pratat med två jurister och en konsumentvägledare, alla säger att det är svårt och allt beror på .......massa saker, så att det enda sättet att veta är just anlita en advokat.

Vi har ett tips från villaägarna här i närområdet, men vill så gärna komma i kontakt med flera som har varit på samma sits, därför jag startade ett nytt tråd om rättsfallk ring dolda fel.

lite uppgiven Katah
 
Hur blev det ?

Vi bästämde till sist att börja kämpa och anlitade en advokat.

Det tog två långa år och äntligen vi har äntligen fått en förlikning!

Budjet för det hela är ca. 300 000 kr ( förlikningen ca. 100 000 kr och småhusskadenämnden ca. 65 0000 kr)
Vi måste riva ut ett över 25 år gammal kök så förmodligen blir det ett nytt kök , några nya skåp i sovrummet och hallen, kanske några lister.... ett tag tänkte vi även tapetisera om och måla om taket när vi ändå håller på men insåg att allt detta skulle leda till prisnivån över 400 000 kr.

Det värsta är att vi bor i ett relativr nyrenoverad hus och vi hade inga behov av denna renovering, vi känner mer att vi vill flytta från orten...

Så vi har börjat leta efter snål-alternativ och det lär finnas:

Firman som ska göra garantijobbet kan sänka priset till ca. 200 000 om vi river själva bort gamla golv och kök mm.
De sade även att de kan komma och göra ett rum i taget, så att vi kan bo kvar!

Om vi sedan bara köper nya köksstommar på ikea eller några år gammal kök på blocket , + letar någon " bra pris" på parket/ laminat så kan vi komma undan hela renoveringen under 250 000 kr.
Vitvaror har vi blivit väldigt ledsna på och skulle vilja byta rubbet, men kan kanske vänta lite med vissa maskiner och byta ut de en i taget...
Det vore underbart att inte behöva låna alls, men vi kommer ev. att prata med banken för att få lite extrapengar , men vet ju aldrig när vad som händer när man börjar renovera!
 
Det var roligt för er att det löste sig.

Men det finns två sidor på alla mynt. Hur känns det för den som sålde huset till er? Nu ska han ut med 100000 av skattade pengar, för att betala en renovering av ett hus han ägde i ett år för sju år sedan. Vad kommer han att göra? Gå på den han köpte huset av för att försöka klämma lite pengar av den?

Man kan säga att de enda som egentligen gått vinnande ur striden är era respektive advokater.
 
Tack för din "vänlig" kommentar i vår svår situation.

Vi har haft en dubbelprosess och det finns två säljare som delade kostnader.
Visst det är en kostnad, men har vi en lag av dold fel så har vi den , eller ?
Advokat har man till hjälp när man behöver och det kostar så klart , men hemförsäkringen tar det mesta, slutnotan blir inte så saftig och jag har redan tagit av advokatkostnaden av ... dvs. vi har fått ca. 100 000 som ersättning .

Du anser alltså att vi skulle bara snällt betalat hela renoveringen av huset som säljaren garanterad var felfri ! ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.