Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och hur många kärnkraftsreaktorer menar du stängdes eller beslutades skulle stängas under dessa åtta år?

Nu har jag iofs. inget stort behov av att försvara regeringen Reinfeldt, dess kompromisser inom kraftproduktionen gav jag ganska lite för då och ger ännu mindre för nu, men faktum kvarstår att de sex reaktorer som hittills lagts ner summeras som de två som regeringen Person aktivt tvingade till nedläggning och de fyra som under regeringen Löfven lades ner pga. att marknaden var riggad mot dem och det fanns en energiuppgörelse som uteslöt kärnkraft från att vara en långsiktig del av energimixen.
Tror du fått lite om bakfoten.
De 2st vid Barsebäck stängdes efter på tryckning från Danmark.
De andra 4st stängdes ned eftersom ägarna tyckte lönsamheten i Sverige var för dålig.
Vid den tiden var inte alla förbindelser mot EU klara.
 
Jag har inte fått något om bakfoten. Att danskarna var emot Barsebäck är välkänt, likaså att lönsamheten för kärnkraften var kass när elpriserna var som lägst.

Inget av det motsäger dock min beskrivning.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och det är ett problem på flera områden.

Vi har ett kraftigt reglerat byggande som leder till att många saker är dyrare än de skulle behöva vara i ett friare samhälle. I det här fallet påverkar det utbudssidan i energisektorn, i andra fall priset på bostäder. Men det var det förra du frågade om och jag svarade på.
Så då säljs inget på fria marknadsekonomier enligt din definition. Det finns regler för hur höns ska hållas, så ägg är en hårt reglerad marknad och ingen marknadsekonomi?
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
Om en marknad är riggad för vissa sorters producenter, mot andra och inträde på marknaden är svårt anser jag att det är direkt felaktigt att kalla den ”i princip fri”.

Det är som om det skulle vara punktskatt på bruna ägg men inte vita. Ingen skulle få för sig att kalla en sådan marknad ”i princip fri”, men det skulle ändå gå att få sig en omelett.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Är det svårt att komma in på marknaden? Vilken marknad är det lättare att komma in på? Du behöver inte marknadsföra dig alls.
Att produktions metoder som orsakar miljöskada får en viss skatt ser jag inte som ett problem. Även äggproducenter betalar skatt på fossilt bränsle.
 
D Daniel 109 skrev:
Är det svårt att komma in på marknaden?
Med svårt att ta sig in på marknaden menar jag legislativa hinder, som våra extrema byggregler.

D Daniel 109 skrev:
Att produktions metoder som orsakar miljöskada får en viss skatt ser jag inte som ett problem.
Jag har inte heller sagt att jag tycker att alla riktade skatter är dåliga, tvärtom. Men jag har kritiserat vissa, samt flertalet subventioner. Du kan väl argumentera mot det istället för en halmdocka.

D Daniel 109 skrev:
Även äggproducenter betalar skatt på fossilt bränsle.
Nu var min poäng att jämföra med en arbiträr straffskatt, det var därför jag valde att jämföra med färgen på ägg. Kärnkraft släpper exempelvis som bekant ut minst CO2 per kWh av all elproduktion, så varför du åter tar upp fossilskatter förstår jag inte ens.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det skulle kunna bero på att kärnkraften inte har någon sådan skatt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och hur många kärnkraftsreaktorer menar du stängdes eller beslutades skulle stängas under dessa åtta år?
Det menar jag inte. Jag säger att man inte gjorde något åt det.
 
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har inte fått något om bakfoten. Att danskarna var emot Barsebäck är välkänt, likaså att lönsamheten för kärnkraften var kass när elpriserna var som lägst.

Inget av det motsäger dock min beskrivning.
Den höjda effektskatten (och en mängd andra krav) som de rödgröna drev igenom blev dödsstöten och det var mycket medvetet. Elpriserna har inte varit ett direkt problem, de har alltid varit låga samtidigt som kärnkraften i många fall kunnat visa vinst. Har för mig det var ett par reaktorer vid Ringhals som renoverades för flera miljarder samtidigt som hela Ringhals gick med vinst, bara för att kort senare läggas ner då det inte längre var lönsamt givet effektskatten. Allt gick ganska snabbt under katastrofen Löfvén då Mp kunde spela ut sina kort mot en socialdemokrati som i vanlig ordning gör vad som helst för att sitta vid makten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Saxsson och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det skulle kunna bero på att kärnkraften inte har någon sådan skatt.
Nu får du fan ge dig med dina enfaldiga oneliners. Du vet mycket väl att vi diskuterar en situation som är mer än momentan och att effektskatten var en direkt anledning till nedläggningen av fyra kärnkraftsreaktorer.

Att vi har politiska krafter som därtill fortfarande har avveckling av kärnkraften högt på agendan är ett latent hot som alla som överväger att investera i kärnkraft måste ta höjd för.
 
  • Gilla
b_hasse och 4 till
  • Laddar…
D
Du vill verkligen att den vinklade historiebeskrivningen ska vara sann och helst klistra en skuld på de du ogillar, medan den "rätta sidan" alltid varit riktiga hjältar! Fascinerande i min ögon.
 
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu får du fan ge dig med dina enfaldiga oneliners. Du vet mycket väl att vi diskuterar en situation som är mer än momentan och att effektskatten var en direkt anledning till nedläggningen av fyra kärnkraftsreaktorer.

Att vi har politiska krafter som därtill fortfarande har avveckling av kärnkraften högt på agendan är ett latent hot som alla som överväger att investera i kärnkraft måste ta höjd för.
Det handlade om att du menar att det inte är en fri marknad efter som det finns regelverk. Du syftar alltså på ett regelverk som inte finns?
 
MultiMan
R Riverground skrev:
Sverige importerade 1400MW några timmar idag, då det blåste rejält så gav vindkraften ett bra tillskott. Jag undrar hur det blir på fredag när det ska bli smällkallt och vindstilla i stora delav landet.
Ungefär det dubbla, än så länge:

Karta visar elpriser och flöden mellan nordiska länder och Baltikum. Data från Statnett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan MultiMan skrev:
Ungefär det dubbla, än så länge:

[bild]
Bra tajming att nästan halva kärnkraftsproduktionen står stilla, just när det är som kallast. Rejält med olja eldas i alla fall, 2500MW om man räknar in ospecificerat.
 
D djac skrev:
Du vill verkligen att den vinklade historiebeskrivningen ska vara sann och helst klistra en skuld på de du ogillar, medan den "rätta sidan" alltid varit riktiga hjältar! Fascinerande i min ögon.
Oklart vad du tycker att jag har för hjältar. För egen del tycker jag att alla som varit inblandade i svensk energipolitik de senaste 25 åren hanterat en viktig fråga med extrem ytlighet. Det finns liksom ingen som kommer ut bra ur det, inte ens de folkpartister som delvis ställt sig utanför.

Att några partier nu kammar till sig är även i mina ögon en senkommen rättning mot verkligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.