G OMathson skrev:
Det inte heller realistiskt att Sverige ska vara netto betalare till Eu, vi är bara ca 3,5% av EUs omsättning.
EU lyckades skapa en ny fond idag när man tog pengarna från Corona till att bekämpa Putins gas.
Vi kommer säkert glatt att betala... (trots att vi inte använder någon rysk gas)
https://www.svd.se/a/P4vz8X/eu-enighet-om-energipaket
 
Man undrar ju vad ni "anti-EU" människor tycker om NATO?

Det logiska hade ju varit att det samarbetet heller inte fallit er i smaken...

Där får man ju också betala, utan att få mer än ett amerikanskt paraply att hålla i om det regnar bomber....
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Herregud så dumt att jämföra variationer i vindkraft med variationer i förbrukning. Det intressanta är att lägga ihop dessa variationer. Har man otur så är produktionen låg när förbrukningen är hög.
då tycker vi olika!

jag grävde lite i utsagan om ...att vindens föränderlighet, från en timme till nästa, kan göra att vindkraften kan vara en utmaning eller påfrestning på elsystemet ... och då tittade jag på det och ställde det i relation till andra förändringar som förekommer i systemet (här då elbehovet), och kunde konstatera att vinden var mindre förändringsbenägen än människornas vanor och behov

genom att redovisa dom var för sig kan man ju bilda sig en uppfattning om det här är något som stjälper elnätet eller inte – det här var en analys av 2021, men hur det ser ut om fem-åtta år?

det kommer vara ännu mer vindkraft då, och även med inslag av havsbaserad och förhoppningsvis mer geografiskt utspridd, men hur mycket vet jag inte; och hur elbehovets variation ser ut då vet jag inte heller – det skulle blir mer en spekulation

men jag kan i alla fall visa upp den sammanlagda fördelningen av vindeffektsförändringen och elbehovet som det såg ut i fjol:
Graf över distribution av förändringar i vindkraft och elbehov i Sverige 2021, inklusive ett kombinerat scenario.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och då ser man – som förväntat, från de tidigare publicerade kurvorna – att den kombinerade effekten av variationerna i elbehov och vindförändringar, att vindens växlingar inte påverkade elsystemet särdeles kraftfullt
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
då tycker vi olika!

jag grävde lite i utsagan om ...att vindens föränderlighet, från en timme till nästa, kan göra att vindkraften kan vara en utmaning eller påfrestning på elsystemet ... och då tittade jag på det och ställde det i relation till andra förändringar som förekommer i systemet (här då elbehovet), och kunde konstatera att vinden var mindre förändringsbenägen än människornas vanor och behov

genom att redovisa dom var för sig kan man ju bilda sig en uppfattning om det här är något som stjälper elnätet eller inte – det här var en analys av 2021, men hur det ser ut om fem-åtta år?

det kommer vara ännu mer vindkraft då, och även med inslag av havsbaserad och förhoppningsvis mer geografiskt utspridd, men hur mycket vet jag inte; och hur elbehovets variation ser ut då vet jag inte heller – det skulle blir mer en spekulation

men jag kan i alla fall visa upp den sammanlagda fördelningen av vindeffektsförändringen och elbehovet som det såg ut i fjol:
[bild]

och då ser man – som förväntat, från de tidigare publicerade kurvorna – att den kombinerade effekten av variationerna i elbehov och vindförändringar, att vindens växlingar inte påverkar elsystemet särdeles kraftfullt
Är det inte lite hönan eller ägget här vad gäller behov och tillgänglighet? Anpassningen kanske kommer per automatik men det betyder inte nödvändigtvis att det är något man egentligen vill ha eller strävar efter. Styrmedel och alla dess avarter är aldrig vackrare än ett elkoppel på en hund.
 
Redigerat:
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Är det inte lite hönan eller ägget här vad gäller behov och tillgänglighet? Anpassningen kanske kommer per automatik men det betyder inte nödvändigtvis att det är något egentligen vill ha eller strävar efter. Styrmedel och alla dess avarter är aldrig vackrare än ett elkoppel på en hund.
nej, det tror jag inte

jag tror att det är väldigt få elanvändare som funderade på om vindstyrkan tilltar eller avtar i Mellannorrland nästa timme när de satte på bastun eller laddade bilen

speciellt som förändringen uppgår i snitt till mindre än 1% av elproduktionen i landet
 
  • Gilla
spider22
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man undrar ju vad ni "anti-EU" människor tycker om NATO?

Det logiska hade ju varit att det samarbetet heller inte fallit er i smaken...

Där får man ju också betala, utan att få mer än ett amerikanskt paraply att hålla i om det regnar bomber....
Det här är väl ByggaHus?

Vill man prata NATO passar nog SprängaHus bättre.
 
harka harka skrev:
nej, det tror jag inte

jag tror att det är väldigt få elanvändare som funderade på om vindstyrkan tilltar eller avtar i Mellannorrland nästa timme när de satte på bastun eller laddade bilen

speciellt som förändringen uppgår i snitt till mindre än 1% av elproduktionen i landet
Tänker mer att det fördelaktiga, tidvis negativa, priset när det blåser ordentligt "omedvetet" styr förbrukarna till en förbrukningskurva som alltmer närmar sig ut utbudet.

Edit: som sidospår; om stater eller aktörer plötsligt får direktiv om att göra ex. sojaprotein extremt billigt (genom över- eller subventionerad produktion) så kommer givetvis konsumenterna successivt att ändra inköpsbeteende kontra animalier på grund av priset. Inget konstigt med det egentligen.. men det är fortfarande ett elkoppel om än osynligt sådant.
 
Redigerat:
G OMathson skrev:
Det inte heller realistiskt att Sverige ska vara netto betalare till Eu, vi är bara ca 3,5% av EUs omsättning.
Inte? Vi har ett BNP/kapita som är högre än snittet. Då är det rimligt att vi är netto betalare.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Inte? Vi har ett BNP/kapita som är högre än snittet. Då är det rimligt att vi är netto betalare.
Kanske det men du tycker vi ska samma elpris det tycker inte jag, det va inte Sverige som gjorde sig fossilt beroende av rysk gas!
 
D Daniel 109 skrev:
Inte? Vi har ett BNP/kapita som är högre än snittet. Då är det rimligt att vi är netto betalare.
Lika för alla, medmänsklighet osv?
 
D Dayangel skrev:
Tänker mer att det fördelaktiga, tidvis negativa, priset när det blåser ordentligt "omedvetet" styr förbrukarna till en förbrukningskurva som alltmer närmar sig ut utbudet
jo, det är förstås positivt om de som kan flytta sin förbrukning till timmar med mindre ansträngt läge (lägre elpris) gör det, men jag tycker inte att det syntes några tydliga tendenser åt det hållet för fjolårets timmar som var de jag tittade på – men det var nog inte så många som funderade på elpriset de första tre kvartalen – kan tänka mig att det är mera så i år
 
D Dayangel skrev:
Lika för alla, medmänsklighet osv?
Vem skulle annars vara netto betalare. EU vill ju ha en utjämning inom unionen. Vill vi inte vara med så är det väl Swexit som gäller. Ska vi vara med så ska vi vara med.
 
V videopac skrev:
Klart det skulle fungera, det vore ju som att man tog bort en del av överföringskapaciteten till omvärlden. Utan att kapa de fysiska kablarna. Det kan vara så att EU inte skulle gilla det men möjligt skulle det vara.
Nja kapaciteten blir kvar, liksom mängden el vi exporterar och dess pris.
Så EU skulle ha svårt att hävda exportrestriktion.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du verkar ju insatt & realistisk, hur "ungefär" skulle du vilja se att detta löstes?
Mata inte trollet.
Han vill inte ändra något.
 
  • Haha
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
då tycker vi olika!

jag grävde lite i utsagan om ...att vindens föränderlighet, från en timme till nästa, kan göra att vindkraften kan vara en utmaning eller påfrestning på elsystemet ... och då tittade jag på det och ställde det i relation till andra förändringar som förekommer i systemet (här då elbehovet), och kunde konstatera att vinden var mindre förändringsbenägen än människornas vanor och behov

genom att redovisa dom var för sig kan man ju bilda sig en uppfattning om det här är något som stjälper elnätet eller inte – det här var en analys av 2021, men hur det ser ut om fem-åtta år?

det kommer vara ännu mer vindkraft då, och även med inslag av havsbaserad och förhoppningsvis mer geografiskt utspridd, men hur mycket vet jag inte; och hur elbehovets variation ser ut då vet jag inte heller – det skulle blir mer en spekulation

men jag kan i alla fall visa upp den sammanlagda fördelningen av vindeffektsförändringen och elbehovet som det såg ut i fjol:
[bild]

och då ser man – som förväntat, från de tidigare publicerade kurvorna – att den kombinerade effekten av variationerna i elbehov och vindförändringar, att vindens växlingar inte påverkade elsystemet särdeles kraftfullt
Jag tror du tänkt fel om förändring här. Om derivatorna går på olika håll kan förändringen bli stor. Grafar man upp behov och produktion per timme så ser man att vind inte matchar speciellt bra. Nu tror jag iofs inte det är nåt stort problem med tanke på vi kan styra om laddning och sånt till lämpligare tid, och korttidslagring av el går lösa på olika sätt.
2021 timme för timme såg ut så här:
Linjediagram som visar två olika tidsserier märkta "förbrukning" och "vind" över en 24-timmars tidslinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.