Hej! Har ett Mockfjärds Elementhus fr -65 och planerar nu byta ut befintlig altandörr till ett större parti(ca 2 m)skjutdörrar. Till er som känner till husmodellen, är det möjligt och har ni tips på hur vi ska gå tillväga? Bifogar ritningar, har fler om något saknas.

Tacksam för svar!
 
  • Sliten byggnadsritning för ett 1965 års Mockfjärds Elementhus, utsträckt på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten ritning av en husplan på ett Mockfjärds Elementhus från 1965 placerad på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade tidigare ett sådant förträffligt hus ;)

Om du känner till konstruktionen så är det ju kassetter med spån i ... Man får såga upp så stort hål man vill ha, räkna med att massa spån ramlar ur... detta får du ersätta med vanlig isolering. Sedan får du regla upp en ram för den nya dörren. Denna ramen fästs fast mellan yttre och inre väggbrädorna runt om ... sedan i med nya dörren och gör foder runt på vanligt sätt...

Har jag glömt något kanske någon mer vill komplettera..
 
  • Gilla
Backman1978
  • Laddar…
Tack för svar. Jo, vi har lite koll på konstruktionen och därav inte vågat göra så mkt.
Byte till större altadörrsparti görs som vid fönsterbyte om jag förstår det rätt. Att det är ett större parti gör egentligen ingen skillnad?

Har anlitat hantverkare som ska hjälpa oss med fasadbyte, fönsterbyte och altandörrsparti. Slänger ut en fråga till om ok, vad har du för erfarenhet om fasadbyte vid aluminiumplåtfasad? Funkar det utan tilläggsisolering?
 
Bifogar ett par bilder från vår fasadrenovering, firman fäste regelverk utanpå plåten, man skummade längst ned för att få tätt, sedan lades på 45mm isolering och sedan vindduk och ny läkt/fasadbrädor...Vill man inte tilläggsisolera så är det väl bara att läkta på utanpå plåten och sedan på med nya fasadbrädor.. bör inte vara så svårt...
 
  • Hus under fasadrenovering med synligt regelverk, isolering och vindduk bakom byggställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad under renovering med regelverk, vindskydd, och isoleringsmaterial synligt. Ställningar runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Backman1978
  • Laddar…
Som sagt tidigare så finns inga reglar att fästa dörrpartierna i så sådana får man fälla in på sidorna av dörrhålet.
Ovanför fönsterpartier brukar det inte vara samma spontade kassetter utan istället liggande "balkar" av plywood som ligger och vilar på fönsterkarmarna. De går alltså inte ut förbi fönstren och är uppfästa i väggen utan slutar kant i kant med fönstren.. Är det bredare parti fönster som har en mittstolpe så brukar dessutom plywoodbalkarna vara delade där så att två balkändar även vilar på mittstolpen. Har du möjlighet så kan du klä av ytskiktet på insidan över och kring fönstren så ser du rätt lätt hur det är konstruerat.
För att sätta in ett bredare parti så handlar det förmodligen om att fälla in nån limträbalk eller liknande som är bredare än det tänkta partiet och som hålls uppe av väggarna och de reglar som man fäller in på sidan. Så behöver inte de nya karmarna vara bärande längre
 
  • Gilla
Backman1978
  • Laddar…
Samma hus dvs från 1965, en mycket erfaren konstruktör kallar det för exprimenthus. Blev en 90x315 balk för att den 3,1 breda skjutpartiet ska bäras av balken och inte tryckas ned. Det var en konstruktör som beräknade det. Inte säkert samma som gäller för dig.

det jag vill ha sagt är : låt en konstruktör räkna på det! :)
 
  • Gilla
Backman1978
  • Laddar…
J johanfa skrev:
Bifogar ett par bilder från vår fasadrenovering, firman fäste regelverk utanpå plåten, man skummade längst ned för att få tätt, sedan lades på 45mm isolering och sedan vindduk och ny läkt/fasadbrädor...Vill man inte tilläggsisolera så är det väl bara att läkta på utanpå plåten och sedan på med nya fasadbrädor.. bör inte vara så svårt...
Testar och skriver i en gammal tråd då jag själv står inför samma arbete i sommar.
(Bor också i ett elementhus och har hunnit med de flesta stora redan.)

Hur resonerade du/firman om alu plåten?
finns det inte risk med att bygga in den i konstruktionen? (tänker då på fukt/kondens)
prövade ni att ta bort plåten?

Tacksam för svar.
 
total total skrev:
Testar och skriver i en gammal tråd då jag själv står inför samma arbete i sommar.
(Bor också i ett elementhus och har hunnit med de flesta stora redan.)

Hur resonerade du/firman om alu plåten?
finns det inte risk med att bygga in den i konstruktionen? (tänker då på fukt/kondens)
prövade ni att ta bort plåten?

Tacksam för svar.
Hej, jag har för mig plåtkasetterna var utformade så att plåten inte är tätslutande utan kan andas...sedan tillkom alltså isolering och vindduk i detta fallet... vet inte vad det innebär gällande eventuell instängning av fukt...

Plåten är ett med kasetten och går inte att ta bort utan att förstöra kasetten...kan se om jag hittar bilder på det...
 
J johanfa skrev:
Hej, jag har för mig plåtkasetterna var utformade så att plåten inte är tätslutande utan kan andas...sedan tillkom alltså isolering och vindduk i detta fallet... vet inte vad det innebär gällande eventuell instängning av fukt...

Plåten är ett med kasetten och går inte att ta bort utan att förstöra kasetten...kan se om jag hittar bilder på det...
Hej

Tack för svar, har även jag turligt nog kvar alla dokument och konstruktions ritningar Fr när huset byggdes. Har även lösa element sparade i garaget.

Har idag fått svar från två olika tillverkare av isolering och får olika svar från båda angående plåten.

Min bedömning är att plåten ska bort, tänker att jag skalar av den i remsor. Skär längsgående med rakblad och låter det som blir kvar i skarven sitta kvar.

Väntar in svar från några producenter till om vad de anser är rätt eller fel.

Mvh
 
total total skrev:
Hej

Tack för svar, har även jag turligt nog kvar alla dokument och konstruktions ritningar Fr när huset byggdes. Har även lösa element sparade i garaget.

Har idag fått svar från två olika tillverkare av isolering och får olika svar från båda angående plåten.

Min bedömning är att plåten ska bort, tänker att jag skalar av den i remsor. Skär längsgående med rakblad och låter det som blir kvar i skarven sitta kvar.

Väntar in svar från några producenter till om vad de anser är rätt eller fel.

Mvh
Spännande. Uppdatera gärna här med hur du gjorde och hur det gick. Vi ska nog den vägen vandra vi också. En ytterligare bonus om man skalar bort plåten är att man kan inspektera hur träet under ser ut - förmodligen har aluminiumet fått sig ett par törnar genom åren och därmed inte hållit helt tätt.
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.