Precis en sådan jag tittade på också. Dosan är åtkomlig från vinden så på så vis är det inga större problem. Skall se om jag kan få tag i en sådan dosa i någon vanlig bygghandel och prova.

För man får inte byta ut takdosa mot någon form av skyddslåda? Ex. https://www.clasohlson.com/se/Monteringslåda-för-LED-downlights/p/36-7716?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=CjwKCAiAheacBhB8EiwAItVO2zpFwsg7AKO8wIDbGGbNJA5jQ4zt3VThpJnCzd__zzV_XVN5UnOZYBoCTn8QAvD_BwE
 
Nej, det du länkar till är ingen kopplingsdosa utan en potta som används för att hålla undan isolering. Du kan använda det utrymme som det skapar om allting är dubbelisolerat, dvs samma skyddsnivå som om det vore utanpåliggande och berörbart.
 
Ja, det är förståligt att man inte får koppla i en sådan. Då ligger enkelisolerad kabel direkt mot trä.

Att man inte skall använda kopplingsdosor vare sig under eller under isolering på vind för 230 är jag med på. Men hur är det på 12V sidan? Spottarna jag har är det cirka 50cm kabel på och behöver skarvas. Får man göra det på 12V-sidan i kopplingsdosor på vind?
 
Om 12 V-systemet håller sig under 10 A och 200 VA så gäller inga starkströmsregler. Du får då göra vad du finner lämpligt.
 
Ok tack, handlar som mest om 4st*1w lampor på samma slinga. Då får det bli kopplingsdosa för spottarna.

De djupare takdosorna verkar vara svåra att hitta i vanlig bygghandel, blir till att beställa på nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.