Har fått indikationer på att det är ett mindre helvete att hålla en bänkskiva i trä snygg om man har underlimmad diskbänk.....

Någon som kan bekräfta eller allra helst dementera?
 
Säger bara: Det finns inget bättre än rostfritt att kladda och stänka vatten mm på, och i stort sett underhållsfritt. Vill man ha den blank finns det putsmedel, men det blir ju alltid lite repor som man inte får bort. Tycker inte det är fel att det "syns" att man jobbar i köket, inte har det som utställningsobjekt. ;D
 
Underlimmad träskiva är bättre än nedfälld enligt en säljare på DFI som jag pratade med i helgen. Det kostar några tusen extra men är en bra investering enligt en byggledare på JM som jag pratade med. Det allra viktigaste är i alla fall att olja regelbundet. DFI säljer bänkskivor till Ballingslöv kök och lämnar 5 års garanti på alla skivor som har underlimmad diskho. Vi ska underlimma en Franke Papillion 624 i en massiv ekskiva och känner oss inte så oroliga över att den ska bli ful efter några år. Skivorna från DFI är dessutom ordentligt förbehandlade( mättade med olja, vet jag inte, men ändå bra förbehandlade)Dessutom är trä levande och går alltid att slipa. Underlimmad är snyggar etycker jag personligen. MVH / Marie
 
Axon,

Jag ser att ditt inlägg är något år gammalt, vilket borde betyda att du nu sitter nöjd och glad med din underlimmade diskbänk i en ekskiva.
Jag står just nu inför samma beslut och samma tips från olika levarantörer beträffande underlimmad diskbänk. De flesta råder mig att inte göra det pga fuktrisken - Det blir för stor påfrestning i skarven.

Så; Hur ser det ut? Är den fortfarande snygg? kan du rekommendera mig att installera underlimmat?

Mvh
Mats
 
Jag har haft underlimmad diskho i ett års tid nu. Inget fel än så länge och jag använder köket mycket. Jag oljade dock in den 3-4 ggr på undersidan såväl som på ovansidan. Sedan vax som ytskydd. Använde kinesisk träolja samt slutfinish och vax från www.fargriket.se.

Iofs torkar jag bort vattnet från ändrträet när det har stänkt och jag använder inte diskhon för att diska i utan det sker i diskmaskinen. Skalar dock potatis/rotfrukter under rinnande vatten där.
 
Tack, Martin!

Det där var precis vad jag behövde. Det är ju så mycket snyggare med underlimmat. Har du gjort urfräsningen själv? Kan du annars rekommendera ngt ställe där de fräser ut?

Mvh
Mats
 
Jag köpte den fix och färdig på IKEA. Frågan om vem som kan göra sånt har varit uppe förut, kommer jag ihåg rätt så var rekommendationen att i Gula sidorna leta efter lokala snickerifirmor. Annars har GDS en artikel om hur man gör det själv:
http://www.gds.se/Crosslink.jsp?d=268&a=3408
(betalartikel, kräver att man prenumerar på GDS)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.