Hej!

Jag ska installera en badrumslampa i taket i ett badrum där även lampan i spegelskåpet styrs via strömbrytare på väggen. Elektrikern lämnade sladdarna som på bild och eftersom vi inte hade lampan vi ska ha till hands då, sa han att vi gott kan göra det själva senare.

Lampan ska ju kopplas med N, (som jag antar är blå), L som jag antar är brun och att den gulgröna är jordad. Om jag uppfattat det rätt är sladdarna nu kopplade med anslutningsklämmor.

Om jag bara tar sladdarna (blå, brun och gulgrön) och kopplar ihop dem med lampan, hur kommer elen att vara kopplad till spegelskåpet (vänter i bild)? Hur ska jag göra?
 
  • Elektriska kablar hänger från hål i tak, kopplade med skarvklämmor, otillfredsställande elinstallation, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre del av lampa med elkabel, anslutningsblock och etikett, oklart installationsstadium.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Du vill inte ha fasen inkopplad i lampan, eftersom den då skulle lysa jämnt, utan en tändtråd som styrs av strömbrytaren.

Är det bara en strömbrytare (vippa) som ska styra både taklampan och spegelskåpsbelysningen eller är det en för taklampan och en för spegelskåpsbelysningen?
Finns det ett vägguttag i spegelskåpet också?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du vill inte ha fasen inkopplad i lampan, eftersom den då skulle lysa jämnt, utan en tändtråd som styrs av strömbrytaren.

Är det bara en strömbrytare (vippa) som ska styra både taklampan och spegelskåpsbelysningen eller är det en för taklampan och en för spegelskåpsbelysningen?
Finns det ett vägguttag i spegelskåpet också?
Hej, stort tack för svar!

Ber om ursäkt för min extremt bristfälliga kunskap, men hänger med så långt att du med fasen menar ledningen märkt L (brun)?

Tak- och spegelskåpslampan går till samma strömbrytare, dock består denna av två stycken brytare och man kan alltså låta den ena lampan brinna utan den andra.

I spegelskåpet finns det ett uttag, ja.
 
Vill gärna att uttaget i spegelskåpet fungerar även när skåpets lampa är släckt, det är så det fungerar nu men vet inte om jag behöver ha det i åtanke i detta?
 
BirgitS
Med fasen menar jag en ledning som alltid har 230 V.

Min hypotes gällande ledningarna i taket är då:
Gröngul är skyddsjord och ska kopplas in i lampan.
Blå är nolla och ska kopplas in i lampan.
Den orange som är ansluten alldeles ensam i en Wago är tändtråden som ska kopplas in i lampan.

En sån hypotes bör kontrolleras, antingen genom att mäta eller genom att höra med elektrikern om det är rätt.

Sockerbitarna i lampan ser ut att vara för små för att ansluta två ledningar i ett hål. Det innebär att du behöver två stycken Wago med 3 anslutningar i stället för två av de Wago med 2 anslutningar som du har nu och 2 st korta ledningar för anslutning mellan de nya Wago och taklampan.

Hänger du med så här långt?
 
Tack så mycket! Ovärderlig hjälp!

Då gäller det för oss att säkerställa att din hypotes med vad de olika ledningarna har för funktion gäller och sedan gör vi som du beskriver. Inget mer som vi behöver tänka på?

Tack igen!
 
BirgitS
Ingen orsak :) bara trevligt att kunna hjälpa till.

Hmm, kanske:
På en Wago så finns det en liten bild som visar hur långt en ledning ska vara skalad och det är viktigt att följa den. Se till att alltid få med alla kardeler (ledningens koppartrådar) in i ett hål.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen orsak :) bara trevligt att kunna hjälpa till.

Hmm, kanske:
På en Wago så finns det en liten bild som visar hur långt en ledning ska vara skalad och det är viktigt att följa den. Se till att alltid få med alla kardeler (ledningens koppartrådar) in i ett hål.
Tack som sagt massor för hjälpen!
En till sak som vi tänkte på:
Vi hade tänkt ta två små bitar av den orangea kablen (tändtråden) för att koppla ihop lampan med de två st 3-anslutningsWago som ska kopplas till nollan respektive jordade kablarna. Detta ska väl inte vara några problem? När man klippt av en stump av sladdarna är det väl ingen skillnad på dem förutom färget på gummit?
Förstår att det optimala vore att vara konsekvent med färgerna, men då den orangea kabeln är längst kapar vi helst lite av den.
 
BirgitS
Jag förstår dig men egentligen får man inte ändra färg på skyddsjorden eftersom att den är så viktig och inte får förväxlas med något annat.

Om du i alla fall ska fråga elektrikern om det blir rätt kopplat så fråga om det också.
 
  • Gilla
mstierncreutz
  • Laddar…
Nu är det iofs. bara typ 10cm tråd du tänker ha med fel färg. Just att jord ALLTID skall vara gröngul, och att gröngul ALDRIG får användas till annat ändamål är den mest heliga regeln för elsäkerhet. Samtidigt vill man kanske inte behöva köpa 10 eller 20 meter gultgrön när det behövs 10 cm. Kolla om någon bygghandel i närheten säljer på metervara (Hornbach, och jag tror även Bauhaus gör det).

Det ser inte uppenbart ut att du kan få in den där trådhärvan i lampan. Hur gör du?
 
H hempularen skrev:
Nu är det iofs. bara typ 10cm tråd du tänker ha med fel färg. Just att jord ALLTID skall vara gröngul, och att gröngul ALDRIG får användas till annat ändamål är den mest heliga regeln för elsäkerhet. Samtidigt vill man kanske inte behöva köpa 10 eller 20 meter gultgrön när det behövs 10 cm. Kolla om någon bygghandel i närheten säljer på metervara (Hornbach, och jag tror även Bauhaus gör det).

Det ser inte uppenbart ut att du kan få in den där trådhärvan i lampan. Hur gör du?
H hempularen skrev:
Nu är det iofs. bara typ 10cm tråd du tänker ha med fel färg. Just att jord ALLTID skall vara gröngul, och att gröngul ALDRIG får användas till annat ändamål är den mest heliga regeln för elsäkerhet. Samtidigt vill man kanske inte behöva köpa 10 eller 20 meter gultgrön när det behövs 10 cm. Kolla om någon bygghandel i närheten säljer på metervara (Hornbach, och jag tror även Bauhaus gör det).

Det ser inte uppenbart ut att du kan få in den där trådhärvan i lampan. Hur gör du?
Tack, ska se om jag hittar per meter! På Clas Ohlson hade de bara minst 10m. Jag tänkte lägga in allt i hålet i taket, och se till så att enbart de tre ledningar jag behöver (jordad, neutral och den orange - tändtråd kallas den väl?) går in i lampan. Dvs. allt går in i taket och därifrån utgår de the ledningarna som behövs inne i lampan. Låter det rimligt eller hur ser du på saken?

Fick även med några genomskinliga plaströr med lampan, typ en decimeter var, och förstår inte deras syfte. Är en badrumslampa (IP44) så kanske om man vill låta de tre lendingarna som ska in i lampan gå genom ett plaströr för att hålla dessa samman typ.
 
M mstierncreutz skrev:
Tack, ska se om jag hittar per meter! På Clas Ohlson hade de bara minst 10m. Jag tänkte lägga in allt i hålet i taket, och se till så att enbart de tre ledningar jag behöver (jordad, neutral och den orange - tändtråd kallas den väl?) går in i lampan. Dvs. allt går in i taket och därifrån utgår de the ledningarna som behövs inne i lampan. Låter det rimligt eller hur ser du på saken?

Fick även med några genomskinliga plaströr med lampan, typ en decimeter var, och förstår inte deras syfte. Är en badrumslampa (IP44) så kanske om man vill låta de tre lendingarna som ska in i lampan gå genom ett plaströr för att hålla dessa samman typ.
*tre, inte the
 
M mstierncreutz skrev:
Låter det rimligt eller hur ser du på saken?
Det är egentligen inte OK. Trådarna är enkelisolerade och får inte finnas åtkomlioga. De skall hållas i en eldosa eller annat ändamålsenligt kopplingsutrymme.

Vad som i praktiken skulle kunna hända om trådarna ligger däruppe i taket, har jag ingen uppfattning om. Men en enkeisolerad tråd är rent foremellt att jämställa med en naken koppartråd, lite förenklar uttryckt.
 
H hempularen skrev:
Nu är det iofs. bara typ 10cm tråd du tänker ha med fel färg. Just att jord ALLTID skall vara gröngul, och att gröngul ALDRIG får användas till annat ändamål är den mest heliga regeln för elsäkerhet. Samtidigt vill man kanske inte behöva köpa 10 eller 20 meter gultgrön när det behövs 10 cm. Kolla om någon bygghandel i närheten säljer på metervara (Hornbach, och jag tror även Bauhaus gör det).

Det ser inte uppenbart ut att du kan få in den där trådhärvan i lampan. Hur gör du?

Tack också Hempularen för input! Vi gör ändå så att vi håller oss till rätt färger. Vi tänkte bara föra in de tre trådarna som behövs (blå, gröngul och orange) in i lampan (efter att vi köpt en bit till av både gröngula och blåa tråden). Resten tänkte vi hålla utanför lampan i det befintliga hålet i taket och ha jorden och neutralen i trevägskopplade antingen genom att stoppa trådarna tätt i en tvåvägsWago eller så köper vi två trevägsWagon. Sen skruvar vi på lampan i taket så att kablarna hamnar bakom lampan och är oåtkomliga om man inte skruvar loss lampan. Det borde väl bli bra?
 
BirgitS
Du kan inte ha två trådar i ett hål i en Wago, det är inte godkänt.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.