Personligen tror jag Tibber lever på bra marknadsföring. "Många" tror att timpris är synonymt med Tibber. Man kan väl ha vilket bolag som helst med timpris lika gärna, bara att de inte har så fräcka appar och grejer? Visst om man verkligen styr efter exakt timpris på något sätt kanske Tibber är bra ingen aning. Men elen är t.ex billigare på natten i princip alltid, det måste man inte ha Tibber för att se.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Q Quest skrev:
Man gillar ju Tibbers profil med deras shop och alla smarta prylar som synkar med allt. Tibber Pulse är ju också riktigt bra! Men att det tar dagar att komma i kontakt med deras support känns ju inte bra. Inte heller om det är som ni säger att de har dolda påslag…

Vad finns det för bra alternativ till Tibber?
Som fiskarn87 säger ovan, du kan ha timdebitering med i stort sett vilket elhandelsbolag som helst. Så vad är det du är ute efter?
Vill du åt den sammankoppling Tibber har med dina smarta prylar får du nog stanna hos Tibber eller lösa den biten själv med något hemautomationssystem, lite krångel men fullt möjligt.
Är det bara timpris du vill åt så hör dig för med vilket bolag som helst.
 
  • Gilla
Raguze
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Som fiskarn87 säger ovan, du kan ha timdebitering med i stort sett vilket elhandelsbolag som helst. Så vad är det du är ute efter?
Vill du åt den sammankoppling Tibber har med dina smarta prylar får du nog stanna hos Tibber eller lösa den biten själv med något hemautomationssystem, lite krångel men fullt möjligt.
Är det bara timpris du vill åt så hör dig för med vilket bolag som helst.
Även om alla bolag erbjuder timdebitering så kan det väll vara så att de är olika bra?
Olika bra support, olika påslag, olika bra integrering med smarta prylar. Så frågade främst om en rekommendation på ett bolag som har bra support samt en transparent modell för påslag.
Sen är det ju ett plus om de är moderna när det gäller integrering av smarta prylar.
 
Q Quest skrev:
Man gillar ju Tibbers profil med deras shop och alla smarta prylar som synkar med allt. Tibber Pulse är ju också riktigt bra! Men att det tar dagar att komma i kontakt med deras support känns ju inte bra. Inte heller om det är som ni säger att de har dolda påslag…

Vad finns det för bra alternativ till Tibber?
Man kan ju se det som ett sätt att låsa in kunder. Jag kommer inte att skaffa utrustning som gör mig beroende av en specifik elhandlare.
 
  • Gilla
Räknenisse och 8 till
  • Laddar…
I
Q Quest skrev:
Men att det tar dagar att komma i kontakt med deras support känns ju inte bra. Inte heller om det är som ni säger att de har dolda påslag…

Vad finns det för bra alternativ till Tibber?
tveksamt tveksamt skrev:
Så vad är det du är ute efter?
Tycker det är ganska tydligt vad han är ute efter?
 
  • Gilla
Quest
  • Laddar…
A
Q Quest skrev:
Inkluderar timpriskollen moms 25%, avgifter som ursprungsgaranti, elcertifikat och handelskostnader till elbörsen?
tveksamt tveksamt skrev:
Som fiskarn87 säger ovan, du kan ha timdebitering med i stort sett vilket elhandelsbolag som helst. Så vad är det du är ute efter?
Vill du åt den sammankoppling Tibber har med dina smarta prylar får du nog stanna hos Tibber eller lösa den biten själv med något hemautomationssystem, lite krångel men fullt möjligt.
Är det bara timpris du vill åt så hör dig för med vilket bolag som helst.
Jag hamnade hos Tibber efter att KundKraft köptes upp av Tibber.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Men elen är t.ex billigare på natten i princip alltid, det måste man inte ha Tibber för att se.
Fast man måste ha timpris på sitt abonnemang för att kunna dra nytta av det.

Om man har Tibber kan man lätt kolla om man sparar pengar eller inte med https://offpeak.se/.

Jag sparar inga stora pengar (1% hittills den här månaden så det är inte dyrare i alla fall!), speciellt inte nu när jag börjat använda vår gemensamma tvättstuga i föreningen istället för att tvätta hemma på natten. MEN jag har full koll på kostnaden för varje dag som går, det är svårare med vanligt rörligt pris där man inte vet förrän månaden är slut vad det kostat.

Har man inte elvärme eller elbilsladdning att flytta till billigare timmar rekommenderar jag INTE timpris generellt sett. Sen bryter jag själv mot rekommendationen för att.. :

Tibbers stora fördel jämfört med andra är att de har vettiga appar och är lätta att integrera mot, kundtjänsten däremot verkar ju vara ett skämt.
 
T
tveksamt tveksamt skrev:
Fast om det inte passar är det ju enkelt att visa sitt missnöje genom att byta elbolag. Visst, de kan luras en månad eller två innan man får tillräckligt med data på fötterna för att kunna dra slutsatser, men sedan får man nog ta på sig en del av ansvaret själv också.
Jag håller nog inte riktigt med. Hela idén med att ha dessa el-spekulationens mellanhänder och tvinga hushållen att välja mellan oseriösa aktörer och ständigt byta leverantörer, är i min värld inte alls sund. Vi hade billig el förr utan att vi behövde göra ett jota. Det var med EU som dessa dumheter började införas och vi borde reformera hela den svenska elmarknaden, få bort mellanhänderna, vara självförsörjande och koppla bort oss från EU:s havererade och svindyra elmarknad som smittar av sig på oss.
 
  • Gilla
MöIIer och 6 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Jag håller nog inte riktigt med. Hela idén med att ha dessa el-spekulationens mellanhänder och tvinga hushållen att välja mellan oseriösa aktörer och ständigt byta leverantörer, är i min värld inte alls sund. Vi hade billig el förr utan att vi behövde göra ett jota. Det var med EU som dessa dumheter började införas och vi borde reformera hela den svenska elmarknaden, få bort mellanhänderna, vara självförsörjande och koppla bort oss från EU:s havererade och svindyra elmarknad som smittar av sig på oss.
Javisst, det är fritt fram att koppla lös sig från elnätet, det är kanske framtiden för en bakåtsträvare?
 
I Ironside skrev:
Tycker det är ganska tydligt vad han är ute efter?
Utmärkt att du tycker det, jag tycker inte alls att det var tydligt vad det är som efterfrågas i detalj.
Man kan som jag försökt säga ovan vara bra på många sätt/saker.
Om det är integration mot det smarta hemmet som efterfrågas kanske rekommendationen blir en, är det en leverantör med fantastisk kundsupport en annan. De med lägst påslag en tredje osv.
Kan du tala om för mig vad av detta som är det viktigaste för TS?

T tobiast skrev:
Jag håller nog inte riktigt med. Hela idén med att ha dessa el-spekulationens mellanhänder och tvinga hushållen att välja mellan oseriösa aktörer och ständigt byta leverantörer, är i min värld inte alls sund. Vi hade billig el förr utan att vi behövde göra ett jota. Det var med EU som dessa dumheter började införas och vi borde reformera hela den svenska elmarknaden, få bort mellanhänderna, vara självförsörjande och koppla bort oss från EU:s havererade och svindyra elmarknad som smittar av sig på oss.
Fast vem tvingar dig att välja någon av alla dessa, låg mig kalla dem, pop-up-elhandelsbolag? Välj Vattenfall, Eon, Skellefteå Kraft eller någon annan av de större då.

Hur tycker du att vi ska göra/vad ska vi göra med den svenska elmarknaden?
Hur tror du framtiden för den kommer att se ut om vi imorgon bestämmer oss för att klippa alla kablar till utlandet?
 
D
Det borde finnas någon portal/sammanställning/hemsida eller liknande där man kan se vad de kunder som ska betala "spotpriset" per timme verkligen får betala. De flesta elbolag har valet "spotpris" men därefter varierar ju de "dolda avgifterna".
 
T
tveksamt tveksamt skrev:
Hur tycker du att vi ska göra/vad ska vi göra med den svenska elmarknaden?
Hur tror du framtiden för den kommer att se ut om vi imorgon bestämmer oss för att klippa alla kablar till utlandet?
Jag har ju inte sagt att vi ska klippa alla kablar till utlandet men det finns bara nackdelar med att vara uppkopplad mot kontinenten då vi integreras med deras dysfunktionella elmarknad. Vi hade en bra reglering tillsammans med de övriga nordiska länderna, framförallt Norge som var vår toppleverantör. När Sverige gick med på EU:s krav (senast 2019) att istället integrera sin elmarknad med en dåligt fungerande elmarknad i EU med skyhöga priser, ja då fick vi problem med den nordiska elmarknaden och våra nordiska partners, framförallt Norge, vilket också resulterat i stora dispyter där Norge har helt rätt i att Sverige avviker från avtalen. Vi har också fått EU:s elpriser. Detta kan vi åtgärda och ta oss ur givet att svenska politiker till äventyrs har kurage och anständighet att verka för sin befolknings intressen framför att vara medgörliga EU-vänner.
Om man istället menar det vara en omöjlighet måste man också acceptera att Sverige inte längre är ett självständigt land utan en delstat i EU som i praktiken styrs av Tyskland och Frankrike, vars intressen i detta fall också är de som gynnas givet hur deras energipolitik havererat. Ingen slump att Scholz reser till Sverige och beordrar svenska politiker att spara el.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Javisst, det är fritt fram att koppla lös sig från elnätet, det är kanske framtiden för en bakåtsträvare?
Viss skillnad på att koppla loss sig som individ och att göra det som land, eller vad tycker du?

tveksamt tveksamt skrev:
Hur tycker du att vi ska göra/vad ska vi göra med den svenska elmarknaden?
Hur tror du framtiden för den kommer att se ut om vi imorgon bestämmer oss för att klippa alla kablar till utlandet?
Det skull nog se ganska bra ut! Eller skulle ha sett ganska bra ut om vi inte kastat ut barnet med badvattnet, eller mer rakt på sak: inte låtit MP lägga ner fullt fungerande baskraft. Ett guldläge som vi har haft länge och kunde haft kvar.
 
  • Gilla
Hemtorparen och 2 till
  • Laddar…
I appen står det att dom lägger på 8.75 öre/kWh för mig.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Jag har ett gammalt Tibberavtal via Kundkraft, i appen står det "Elpriset baseras på spotpriserna per timme som tillhandahålls av Nord Pool + 4,55 öre/kWh utan någon månadsavgift". Kanske är bättre än de vanliga avtalen?

De vann upphandlingen och när det var dags för nästa skulle Kundkraft läggas ner och vi fick ett risigt bud från Eon så jag valde att tacka nej och hänga kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.