D djac skrev:
Jag tror iaf inte att tomatpriserna i Spanien sätts efter den dyraste tomaten i Sverige, det är jag väldigt säker på.
Tomatpriset i Spanien sätts garanterat efter vad man kan få på exportmarknaden. Så fungerar det med alla varor.
 
  • Haha
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Timmer säljs på en öppen marknad precis som el.
Det var väl ändå ett rätt tråkigt om än förväntat trollsvar.
Virkesköparna har för övrigt prislistor där priset varierar baserat på länsdel och avstånd till sågverk / massafabrik.
 
Ja, på timmer och mycket annat är transportkostnaden en betydande del. Men det påverkar inte det faktum att det inte finns exportbegränsningar.
 
Lugn, nästa år kommer det poppa upp börser för handel med övriga varor där priset sätts efter dyraste priset, säkert även tomater :rofl:
 
  • Haha
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Det var väl ändå ett rätt tråkigt om än förväntat trollsvar.
Virkesköparna har för övrigt prislistor där priset varierar baserat på länsdel och avstånd till sågverk / massafabrik.
En klok skogsägare säljer inte efter köparens prislista utan ser den som ett golv och förhandlar självklart upp priset innan man tecknar kontrakt, jag ser inte mycket likheter med den marknaden och hur elen handlas.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Jag tror iaf inte att tomatpriserna i Spanien sätts efter den dyraste tomaten i Sverige, det är jag väldigt säker på.
4% moms på tomater i Spanien. Säljs nog rätt många utan moms också...
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
En klok skogsägare säljer inte efter köparens prislista utan ser den som ett golv och förhandlar självklart upp priset innan man tecknar kontrakt, jag ser inte mycket likheter med den marknaden och hur elen handlas.
Och en klok pelletstillverkare köper inte prima virke på marknaden utan använder så klart i första hand sådant råmaterial som andra helst bara vill bli av med.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Och en klok pelletstillverkare köper inte prima virke på marknaden utan använder så klart i första hand sådant råmaterial som andra helst bara vill bli av med.
Om det lönar sig att elda massaved och timmer sker även det...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Om det lönar sig att elda massaved och timmer sker även det...
Så är det ju, men jag skulle gissa att dagens höga pelletspriser (eller biobränsle i allmänhet) i första hand beror på en kraftig obalans mellan utbud och efterfrågan. Och inte så mycket marknadspriset på virke, även om de också så klart är en faktor i prissättningen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Lugn, nästa år kommer det poppa upp börser för handel med övriga varor där priset sätts efter dyraste priset, säkert även tomater :rofl:
V videopac skrev:
Men det var ju en metafor, skall man behöva påpeka det!?! Påverkan på priserna för konsumenterna i Sverige kommer att bli samma som om vi har fyllt kablarna till eländes-EU. Det enda som händer är att elproducenterna inte få enorma övervinster för all sin producerade el. Det hade de inte tidigare och det fungerade alldeles utmärkt.



Jo det är visst realistiskt, det som inte är realistiskt är att ha en rovdriftsinställning till elproduktionen. Vilka problem menar du att vi hade innan vi sålde våra taskar till EU?

Ibland känns det som att marknadsliberaler har någon slags blockering som gör att de inte kan inse konsekvenserna av sina idéer. Det kanske inte drabbar dem själva specifikt. Eller så är det en ideologisk spärr som gör att det inte går att se förbi sina egna idéer. Något fel är det dock.

Vi måste ställa lite krav mot EU också, verkar som att det enda som "vi" (läs: politikerna) vill göra är att försöka vara bäst i klassen i alla frågor. Det är rent destruktivt i många fall.



För det första är det inte tal om subventioner, bara realistiska elpriser. Vilket inte har varit något problem tidigare. För det andra, det påståendet är ju en ren dumhet. Vad skall vi göra när vi inte har någon industri kvar tänker du? Lägga oss ner och självdö? Bli ett renodlat servicesamhälle?

Det är ju lite som när man lade ner stora delar av försvaret (och kärnkraften), lätt att riva ner men dyrt och svårt att bygga upp igen. Istället för att underhålla och utveckla. Men man såg kortsiktiga vinster (försvaret) och ideologiska vinster (kärnkraften) så det var bara att ånga på.

Den som inte ser idiotin i detta måste nog gå till Specsavers...



Kanske det, men norska staten tjänar enorma pengar på detta (vilket även svenska staten gör) men har en helt annan modell för kompensation till de inhemska elkonsumenterna. Så det är ju inte jämförbart på något sätt med vad som händer här.
Gillade termen eländes EU! Den kommer jag nog använda mycket framöver. Alltså det är inte rocket science att se till att befolkningen har tillgång till några tusen vettigt prissatta kwh per år per person vilket också skulle hjälpa företag då efterfrågan skulle hållas uppe på vardagliga varor.

Globalisterna, marknadsliberalerna eller vad de nu vill kalla sig kan dock inte acceptera att alla ska kunna transportera sig, värma sig, bo i hus med mera, det handlar inte om miljön eftersom det är okej att värma ett slott till 25 grader bara man betalar, så det jag tycker ligger närmast till hands är avundsjuka, typ omvänd jantelag.

Så länge vi är med i EU kommer det dock bara bli allt extremare, det får inte finnas någonting av värde som är billigt för alla och det ordnas genom att skapa bristsituationer, miljöavgifter och olika typer av prishöjande regler. Många märker detta nu genom att vi ska ha samma pris på el som länder där elen inte är lika livsavgörande, andra länders befolkningar har säkert känt av liknande tidigare då jag tror det arbetats på att maten ska hålla samma pris överallt också. Måste kännas rätt trist att arbeta hungrig med nån matproduktion och behöva skicka iväg maten eftersom nån i nåt annat land anses mer hungrig enligt marknadsekonomiskt perspektiv om denne har större plånbok oavsett om denne precis tryckt i sig 5 burgare.

Det man får hoppas på nu är att man fortfarande har råd att ladda barnens skoldatorer fram tills att de blivit färdiga med skolan, kanske man kan värma sig hela familjen runt laddaren i ett tält eller nåt och kanske nåt geni kommer på nåt som marknadsliberalerna inte kan straffa, typ osynlig ved eldning och varför inte osynliga riktigt billiga hus och drivmedel.
 
  • Gilla
Dayangel och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vi måste klara oss med samma prisnivåer som övriga Europa. Det är inte realistiskt att Sverige ska ha speciellt låga priser.
Det är inte realistiskt att utgå ifrån det du säger, då det skiljer väldigt mycket på levnadskostnader/bostadskostnader och löner mm i hela Europa.

Sverige har utvecklats just till vad det blivit under lång tid med SVERIGES EGNA förutsättningar, för att utvecklas.
Och vi kan inte "över en natt" slungas in i ett Europa-kaos med "samma" priser överallt, men ändå ha olika höga skatter och moms-satser.

Under ett exempel enbart på den totala prisnivån för privat konsumtion 2020, EU27_2020 = 100

kvhv_2020_2021-06-22_tie_001_sv_001.gif
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Vi måste klara oss med samma prisnivåer som övriga Europa. Det är inte realistiskt att Sverige ska ha speciellt låga priser.
Det inte heller realistiskt att Sverige ska vara netto betalare till Eu, vi är bara ca 3,5% av EUs omsättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.