E
Hej!

Jag tillträdde en fastighet strax innan midsommar och först nu börjar det bli smärtsamt uppenbart att huset nybyggda inbyggda farstu är tveksamt utförd.

Farstun är helt integrerad med övriga bostaden och det finns ingen dörr mellan farstu och inre hall. I farstun finns vattenburen golvvärme precis som i resten av huset. Farstun står på en del av källaren som är välisolerad.

Jag har noterat att det funnits drag i skarven mellan nybyggnad och gammal fasad men det var först när jag öppnade ett eluttag ( som hade lossnat...) som jag såg att den enda isoleringen verkar vara av typen fasadskiva av glasull. Innanför fasadskivan finns en stor luftspalt och sedan inget spår av diffusionsspärr eller liknande.

Idag är det -20 och det går inte att hålla utbyggnaden fullt uppvärmd och det är ju inte så konstigt om isoleringen nu består av en tunn fasadskiva. Resten av huset är mycket välisolerat och vid försäljningen tog jag del av en energibesiktning där hust får energiklass A enligt gamla standarden. Oklart om utbyggnaden fanns när energibesiktningen gjordes. Säljaren hävdar också att det är en byggfirma som utför arbetet men jag har inte sett någon dokumentation som styrker det.

Är detta ett dolt fel?

- Det går ju att med ögat se att väggarna är tunnare i utbyggnaden än i resten av huset.
- Det krävdes demontering av ett vägguttag och en förhöjningsring på en dosa för att kunna se in i väggen.
- Vid visning och besiktning fanns inte vädermässiga förhållanden för att påvisa bristerna.

Vänliga hälsningar

/ Erik
 
Inte solklart iallafall. Du skriver "fasadskiva". Hur tjock är den? Hur stor väggyta är det som ev. har fel på isoleringen?
 
H hempularen skrev:
Inte solklart iallafall. Du skriver "fasadskiva". Hur tjock är den? Hur stor väggyta är det som ev. har fel på isoleringen?
Mest troligt inte klassat som ett dolt fel, men fusk! Det är inte "fel" i lagens mening att snåla med isolering.
 
Tråkigt läge, men kanske inte jättemärkligt att endast golvvärme inte klarar av att värma upp en hall om den inte är välisolerad. Kanske kan du.sätta en takskena och hänga upp tungt draperi som ni kan dra för?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E
H hapazard skrev:
Tråkigt läge, men kanske inte jättemärkligt att endast golvvärme inte klarar av att värma upp en hall om den inte är välisolerad. Kanske kan du.sätta en takskena och hänga upp tungt draperi som ni kan dra för?
Jo, vi löser det så temporärt och sen tror jag faktiskt att jag installerar dörrar och sänker värmen lite. Alternativet är att isolera om förstås men det är lite för mycket oönskat jobb.
 
E
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mest troligt inte klassat som ett dolt fel, men fusk! Det är inte "fel" i lagens mening att snåla med isolering.

Jag tänker att det kanske finns standarder för hur en vägg i ett bostadshus ska vara utförd, antingen vid fastighetens byggår (1999) eller året för utbyggnadens uppförande. Men jag vet inte och därav frågan här.
 
Hur mycket lägre hade du värderat huset med denna kunskap?
 
E
H hempularen skrev:
Inte solklart iallafall. Du skriver "fasadskiva". Hur tjock är den? Hur stor väggyta är det som ev. har fel på isoleringen?
Det är en utbyggnad på ca 3x4m men stora delar är fönster och dörr. Uppskattningsvis är det ca 10 m2 fasad som inte är fönster.

Jag vet inte hur tjock skivan är, men jag kan ju med ögonmått se att det rör sig om ett fåtal cm, kanske 5 eller 7.
 
E
T TheGame skrev:
Hur mycket lägre hade du värderat huset med denna kunskap?

Kostnaden för att åtgärda problemet, minst. Spelar det någon roll?
 
E erimos skrev:
Kostnaden för att åtgärda problemet, minst. Spelar det någon roll?
Jag tror säljaren mpste få möjlighet att åtgärda felet själv.
Det är inte ens säkert att kostnaden är å stor i förhållande till vad du betalat för hela huset att det än är värt det
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
Då det inte finns några dokument som styrker att någon firma byggt, så får man utgå från att det är "hempul". Då måste man granska närmre än vanligt, då man kan misstänka att man inte följt gällande regler eller att det är fackmannamässigt gjort. Sen är det frågan om det är en farstu som ska ingå i bostadsyta. Eller om det är tänkt att det ska sitta en ytterdörr mellan farstu och hall.
Vidare är ju frågan hur tjock väggen i farstun är. Om den inte är mer än 10cm tjock, så är det ju uppenbart att den är undermåligt isolerad. Är väggen döremot 20-25cm tjock, men den till största del består av luft, så är det iallafall byggfusk.
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jag tror säljaren mpste få möjlighet att åtgärda felet själv.
Det är inte ens säkert att kostnaden är å stor i förhållande till vad du betalat för hela huset att det än är värt det
Nej, säljaren har ingen rätt att åtgärda något på en fastighet han har sålt. Hanteringen av fel handlar om att en köpare har betalat för mycket för en fastighet, om det visar sig finnas okända fel. det man kan ha rätt att få ersatt är skillnaden i pris mot om felet hade varit känt vid köpet. Därav att fel som är "billiga" inte ersätts, det är för lite pengar i förhållande till summan du betalar för fastigheten, för att kunna anses påverkr priset du betalar.

Eftersom det är väldigt svårt att avgöra hur priset påverkas av ett känt fel, så sätts ofta beloppet till vad det kostar att åtgärda felet. Ev. med ett åldersavdrag i kalkylen.
 
  • Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
E
A AG A skrev:
Då det inte finns några dokument som styrker att någon firma byggt, så får man utgå från att det är "hempul". Då måste man granska närmre än vanligt, då man kan misstänka att man inte följt gällande regler eller att det är fackmannamässigt gjort. Sen är det frågan om det är en farstu som ska ingå i bostadsyta. Eller om det är tänkt att det ska sitta en ytterdörr mellan farstu och hall.
Vidare är ju frågan hur tjock väggen i farstun är. Om den inte är mer än 10cm tjock, så är det ju uppenbart att den är undermåligt isolerad. Är väggen döremot 20-25cm tjock, men den till största del består av luft, så är det iallafall byggfusk.
Det finns inga dokument med däremot en tydlig utsaga från säljaren där ett företagsnamn har nämnts. jag ska se till att det blir nedtecknat per mail.

Väggarna är ca 25-30cm tjocka så det borde inte vara något problem alls att få plats med isolering kan jag tycka. Ska se om jag kan mäta luftspalten som är tillgänglig via en hålet för en väggdosa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.