Jag lät för ett par år sen dra om en bit av värmesystemet när jag gjorde om köket. 3 radiatorer har av olika skäl ännu inte blivit inkopplade förrns i höstas. Nu har jag kopplat in 2 radiatorer till och märkt att denna del av systemet inte riktigt blir lika varmt som resten av radiatorerna i huset...

Rören som drogs är i stort 22mm (ska driva 4 radiatorer, 3 är inkopplade i dagsläget), sista biten fram till nån radiator är det 15mm.

Resten av husets system, inkl radiatorer är från 30-talet, grova rör, självcirkulation från början.

Alla radiatorer i gamla systemet blir varma från topp till botten och utgående rör är fortfarande varmt.
De nya systemet är radiatorn varm framförallt i toppen, speciellt den nya panelradiatorn, den är helt kall i nederkant. Min känsla är att de levererar betydligt mindre värme totalt sett.

Många säger ju att panelradiatorer är mycket effektivare och bättre... Men stämmer verkligen detta, givet att man blandar gamla och nya radiatorer?

Min fundering är, krävs det att flödet i den "nya delen" är högre för att rören är tunnare och framförallt panelradiatorn är effektivare på att avge värme men samtidigt har ett högre mottryck? Jag vill ju helst inte ändra hela resten av mitt hus genom att strypa flödet.

Nu är detta inget jätteproblem då värmen hittills "räckt" i dessa rum , men framförallt panelradiatorn (i köket som ju gärna kan vara lite svalare då man ofta rör sig och har annat som tillför värme i köket) måste stå på fullt vilket gör att jag aldrig kommer kunna få detta rum varmare. De flesta andra radiatorer har jag ställt på kanske 80% fullt utom de jag vill ha extra varmt som står på fullt.

Jag vet att jag ställde frågan om det verkligen skulle räcka med dessa rör och om det skulle funka med en panelradiator. Jag får väl skylla mig själv som inte testade systemet fullt ut direkt, men har varit pågånede byggprojekt. Nu är rören inbyggda och panelradiatorn har ju ett helt annat CC mått på rören så går inte byta till en flänsradiator.

Om min teori stämmer kan det vara bra för andra att veta att man inte ska blanda nya och gamla radiatorer i samma system...
 
C
Låter som att du behöver göra en (systematisk) injustering av flödet i systemet. Vilket också är helt förväntat om du gör ändringar i systemet.

Rördimensionerna och radiatorernas flödesmotstånd i sig är bara två faktorer. Framför allt har du sedan förinställningen på fram- och returledning till respektive radiator (förutsatt tvårörssystem), eventuella strypventiler på förgreningar i systemet och cirkulationspumpens "hastighet".
Om det inte är en hyfsad balans i systemet blir så klart konsekvensen att vissa radiatorer inte får önskat flöde.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Såg att jag förutom frågat rörmokaren ställde frågan här på planeringsstadiet...
https://www.byggahus.se/forum/threa...-eller-byta-till-modern-panelradiator.265731/

Jag funderar fortfarade på om det är mottrycket som är högre och flödet som är lägre i panelradiatorn, eller om sektionsradiatorn är bättre på att avleda värmen så att den helt enkelt tillför mycket värme men är kallare på utgången.

Min känsla är att det inte är rören, för de två sektionsradiatorerna sitter sist i kedjan på övervåningen och panelradiatorn sitter på ett avstick från slingan.

Jag är inne på att flödet i panelradiatorn är kraftigt strypt och volymen i den är mycket mindre.

Om jag har rätt, så ska jag inte låta mig övertalas av frugan att välja nåt modernare (och fulare men som då "någon" tror är bättre, modernare, mer funktionellt eller vad man nu vill säga). Gång på gång visar det sig att där vi eller tidigare ägare valt en modern lösning så är den sämre. Undantaget el och själva bergvärmepumpen för de fanns ju inte 1909.
 
C cpalm skrev:
Låter som att du behöver göra en (systematisk) injustering av flödet i systemet. Vilket också är helt förväntat om du gör ändringar i systemet.

Rördimensionerna och radiatorernas flödesmotstånd i sig är bara två faktorer. Framför allt har du sedan förinställningen på fram- och returledning till respektive radiator (förutsatt tvårörssystem), eventuella strypventiler på förgreningar i systemet och cirkulationspumpens "hastighet".
Om det inte är en hyfsad balans i systemet blir så klart konsekvensen att vissa radiatorer inte får önskat flöde.
Det trista är ju att systemet har funkat perfekt innan, mitt intryck är att man inte ska "strypa" eller ställa ned flödet. Det vore dock intressant att förstå vad som är optimala ut- resp in temp på radiatorslingan vid BVP. Visar det sig att flödet måste strypas pga radiatorerna inte "hinner" avge tillräcklig värme så kan jag dock köpa det. Då borde det väl dock vara bättre att ställa ned cirkpumpen ett snäpp? Att ha en pump som trycker på med högt tryck, hög hastighet på vatttnet och strypning ute vid varje radiator känner jag som ingenjör inte kan vara ett optimalt intrimmat system?

Min ursprungsfråga till rörmokaren var ju, bör det inte vara grövre rör och en sektionsradiator här för att det ska funka... Det är som att fråga om det är ok att byta dimension på ena frandäcket på bilen, man får svaret ja, sen funkar det skit och man får reda på att det var ett "ja" om du också byter det andra framdäcket. Tanken var att BARA göra om denna del av värmesystemet. Inget mer...
 
C
J JohanLun skrev:
Det trista är ju att systemet har funkat perfekt innan, mitt intryck är att man inte ska "strypa" eller ställa ned flödet.
Jo, men förutsättningarna förändras ju när du ändrar/bygger ut systemet. Det är som sagt helt förväntat, inget konstigt med det.

Du måste alltid strypa flödet på olika sätt för att få vattnet dit du vill. Om det är fritt flöde är det annars i princip bara den första radiatorn på kretsen som blir varm. Så det är inte heller något konstigt.
 
C cpalm skrev:
Jo, men förutsättningarna förändras ju när du ändrar/bygger ut systemet. Det är som sagt helt förväntat, inget konstigt med det.

Du måste alltid strypa flödet på olika sätt för att få vattnet dit du vill. Om det är fritt flöde är det annars i princip bara den första radiatorn på kretsen som blir varm. Så det är inte heller något konstigt.
...fast antalet radiatorer är samma, bara att den i köket flyttades 2m. Och de då gick ned i tjocklek och vi satte en panel istf sektion. Så alla andra raddar är exakt samma som innan...

I källaren är det lite som ett stjärnnät så radiatorerna sitter väl 3 st per "arm" ut från centrum.

Men jag funderar på att läsa på om balansering och cirkpump. Kanske får jag bättre effektivitet att strypa något och minska cirkpumpens inställning till långsammare? Måste börja att logga in och utgående temp över nån dags tid iallafall...
 
C
J JohanLun skrev:
...fast antalet radiatorer är samma, bara att den i köket flyttades 2m.
Hm, det var inte bilden du målade upp i trådstarten?
Men har du till att börja med kollat den nya panelradiatorn så att den inte är nedstrypt för mycket?
 
C cpalm skrev:
Hm, det var inte bilden du målade upp i trådstarten?
Men har du till att börja med kollat den nya panelradiatorn så att den inte är nedstrypt för mycket?
Sorry för otydligheten. Denna del av systemet är nytt, men när jag monterat tillbaka sista radiatorn kommer huset ha lika många radiatorer som innan, enda skillnaden är att jag bytt en sektionsradiator till en helt ny sektion lenhovda och bytt en sektionsradiator mot en panelradiator som även flyttat 2m åt sidan, så 2m längre rör på den. Och då att rören i denna delen blivit av mindre dimension.

Jag öppnade strypningnen helt (tror jag iallafall, ska kolla igen).
 
En del termostatventiler har även strypning i själva ventilen som kan vara svår att se och behöva speciella verktyg för att ändra
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
En del termostatventiler har även strypning i själva ventilen som kan vara svår att se och behöva speciella verktyg för att ändra
Tack, jag har en termostat som jag känner inte nyper åt alls på piggen på panelradiatorn, skulle kunna ta bort den helt för att testa. Den har ju även en "kran" på returen, som jag försökt öppna max.

Alla andra sektionsraddar har "slottsvred". Jag har monterat isär och smort upp/packat om några och då sett att de även har en strypning som går att justera (inte bara vredet), tror faktiskt det går att se vad den står på utan att montera isär ventilen, får kolla upp det igen. Men de har ingen kran på retur och på dem verkar snarast isåfall flödet vara för stort. Läste att oftast vill man ha deltaT ca 7-8 grader på radiatorn. Jag ska se om jag kan mäta, men magkänslan är att det är större på de med nya dragningen och lägre på de gamla.
 
C
Ja, ta bort termostaten, öppna fullt på returen och stäng av alla andra radiatorer på slingan så kan du åtminstone utesluta eventuella andra problem. Det kanske också är en bra utgångspunkt för att experimentera sig fram till en vidare insikt i problemet.
 
C
@JohanLun : Hur gick det? Lyckades du få upp någon värme i radiatorn?
 
Tack för omtanke och nyfikenhet. Tyvärr kan jag inte stänga resten av systemet utan måste göra det på varje radiator, ett par slottsventiler har kärvat fast. Vis av erfarenhet ska man inte börja ett projekt en kall söndagkväll med en vecka till julafton om det inte är helt nödvändigt. :) Tar detta när det är prognos att kunna vara utan värme ett par dagar...
 
C
J JohanLun skrev:
Tack för omtanke och nyfikenhet. Tyvärr kan jag inte stänga resten av systemet utan måste göra det på varje radiator, ett par slottsventiler har kärvat fast.
Ah, förstår vad du menar, har exakt samma situation här. Man pillrar inte gärna med vissa ventiler om man inte är inställd på att behöva packa om tätningen. :)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.