Tänker bygga ett prefab-fritidshus med pulpettak (alltså snett tak bara åt ett håll).
Detta hus blir dock för högt, enligt kommunens formel för uträkning av byggnadshöjd.
(Det märkliga är att om jag byggt samma hus med "vanligt tak" (sadeltak), hade höjden varit helt ok!)

En del säger att jag borde chansa och söka bygglov trots att det formellt är för högt, eftersom kommunen kan tillåta undantag.

Andra tycker vi bör rita om huset så att det följer reglerna från början.

Någon som har erfarenhet om att "chansa" på bygglov trots att det på pappret inte uppfyller uppsatta krav?
 
Det går ju alltid att föra en diskussion med handläggaren, om avvikelsen är "fel" enligt handläggaren så går det teoretiskt att trycka igenom den ialla fall hos politikerna i byggnadsnämden, men det rä att jobba i uppförsbacke.

Om du får handläggaren på din sida så skall det till mycket otur om de ialla fall blir stopp senare i nämden, eller för att någon granne överklagar.
 
Säkrast att följa plan. Men du kan hävda att detta är en mindre avvikelse från detaljplanen och då kan det gå. Om någon överklagar så är det ingen höjdare men den risken finns ju alltid.
 
Något svårtolkat, att höjden för pulpettaket blir för högt, medan ett sadeltak med samma höjd skulle godkännas. kunde vara bra att veta hur mycket höjden överskrider områdesbestämelserna. Är det frågan om metrar eller dm. Kommer höjden att påverka grannars boendemiljö? Är det ett "kataloghus", i så fall ser jag inget märkvärdigt i att tillstyrka en bygglovsansökan. Många gånger är kommunernas planer av äldre datum, med höjder och max byggyta, och blir föråldrade med tiden då folks boedekrav ändras. Gå runt i området och kolla hur andra hus ser ut, så kanske du får en uppfattning om hur strikt kommunen har följt sina egna planer.
 
Blander skrev:
Detta hus blir dock för högt, enligt kommunens formel för uträkning av byggnadshöjd.
(Det märkliga är att om jag byggt samma hus med "vanligt tak" (sadeltak), hade höjden varit helt ok!)
Det verkar vara oklart hur man skall beräkna byggnadshöjd när det inte är sadeltak:

http://www.arkitekt.se/s5756
 
Faidros skrev:
Det verkar vara oklart hur man skall beräkna byggnadshöjd när det inte är sadeltak:

[länk]
Intressant artikel. Att man inte går säker för överklaganden trots att byggnadsnämnden sagt ok känns oroande.

I min kommun verkar man inte riktigt kunna förklara varför ett hus med pulpettak inte får ha samma höjd som ett sadeltakshus. Det vore en sak om de medvetet ville undvika pulpettak (och därmed en hög fasad), men nu känns det lite grann som om "hoppsan, reglerna råkade ha den effekten". I alla fall låter det så i kommunikationen.
 
Faidros skrev:
Det verkar vara oklart hur man skall beräkna byggnadshöjd när det inte är sadeltak:

[länk]

Det finns klara regler hur man räknar byggnadshöjdne om man bygger med ett vanligt pulpettak. Generellet brukar kommunerna godkänna minder avvikelser på ca 10-20 %.
 
gör en nock sista 30cm
dvs bocka ner taket så har du ett sadeltak visserligen osymmetriskt men vaddå....
 
amux skrev:
gör en nock sista 30cm
dvs bocka ner taket så har du ett sadeltak visserligen osymmetriskt men vaddå....
DÅ får man endast en 30 cm lägre byggnadshöjd, men förslaget är bra.
 
Fördelar med att chansa:

Du behöver inte betala om bygglovet inte beviljas.
Du får en chans att få ett hus som du verkligen vill ha.

Nackdelar med att chansa:
Nu kan få avslag och måste då lägga krut på att göra om alltsamman igen.
Om du får avslag så har hanteringstiden blivit extra lång och det tar längre tid innan du kan sätta igång.
 
Med all respekt, volvo, men även om en bygglovsansökan blir avslagen utgår avgift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.