Ja det är ju det.
 
C cpalm skrev:
Kanske det, men det är i så fall en enorm omställning som vi nu blev inkastade i nästan över en natt.
Japp, man kan kanske se elskatten som något av ett försök att vänja oss vid ett högre pris, och plocka bort den nu. Det skulle dessutom öka efterfrågan på el när den är riktigt billig.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Lite så funkar ju bränsleskatt och tidigare elskatt tänker jag. Skatten ligger på hela tiden och gör att prisvariationerna inte blir så stora och att det inte blir "alldeles för billigt". Det som hänt med elen nu är ju på en annan skala.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Det skulle dessutom öka efterfrågan på el när den är riktigt billig.
Jo, men jag ser inte annat än att potentialen är extremt marginell i sammanhanget. Förutsägbarheten är alldeles för dålig och ser ju definitivt inte ut att bli bättre.

Nä, om man tar t.ex. uppvärmning så må de som eldar biobränslen vara missnöjda nu, men när produktionen väl anpassat sig till den nya verkligheten kommer de förmodligen att vara j-vligt nöjda.
 
Alla som eldar något har inprincip elpatroner som alternativ. Om konsumentpriset också går ner när det är överskott och elen är gratis, så skulle dessa gå över till el när det blir billigare än bränslet.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Ett konstlat lågt pris är en subvention.
SE4 och Tyskland betalar väl för sina överföringsförluster?
Fast jag håller inte med att det är konstlat, i Sverige råkar vi ha naturtillgångar, vattendrag, som ger oss billig elproduktion, andra länder har andra naturtillgångar. Att använda sådana konkurrensfördelar är ingen subventionering, då skulle vi ju behöva dela vår skog med alla andra inom EU också, som i sin tur ska dela sina tillgångar solidariskt med oss, nej så funkar det inte.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
D
C cotillion skrev:
Det är ett måste för Sverige och Norge att ha lägre elpriser om vi inte vill döda vår elintensiva industri. Vårt klimat kräver låga elpriser för att vi ska kunna vara konkurrenskraftiga. Det har gått att ha det så och det finns inget som hindrar att vi fortsatt ska kunna ha det så, förutom en helt galen politik.

Det kan dock kräva att vi lämnar delar av EU-sammarbetet där vi blivit grundlurade. Tyskland vill så klart att elen är dyrare här så vi inte har konkurrensfördelar.
Det vore ju ganska enkelt att jämföra ländernas elproduktion och genom överföringsavgifter göra det olönsamt att ligga underinvesterad och suga ut omkringliggande elområden. På det sättet både hjälper vi varandra men tar inte bort incitamenten att bygga robust själv och ha grannarna som säkerhet.
 
D djac skrev:
Fast jag håller inte med att det är konstlat, i Sverige råkar vi ha naturtillgångar, vattendrag, som ger oss billig elproduktion, andra länder har andra naturtillgångar. Att använda sådana konkurrensfördelar är ingen subventionering, då skulle vi ju behöva dela vår skog med alla andra inom EU också, som i sin tur ska dela sina tillgångar solidariskt med oss, nej så funkar det inte.
Varför tror du att priset på pellets gått upp?
Kan det bero på att vi delar våra tillgångar med andra, kanske?

Och varför tror du att man kan köpa 250 gram körsbärstomater för 19 spänn i affären? Jo, för att odlare i Spanien delar sina tillgångar med oss....
 
  • Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Varför tror du att priset på pellets gått upp?
Kan det bero på att vi delar våra tillgångar med andra, kanske?

Och varför tror du att man kan köpa 250 gram körsbärstomater för 19 spänn i affären? Jo, för att odlare i Spanien delar sina tillgångar med oss....
På A svarar jag, -för att de kan, marknadsekonomi, och på B, jordbruks och fossilsubventioner (tror alltså inte att det är för att spanjorerna tvingas arbeta gratis för nordbor)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Varför tror du att priset på pellets gått upp?
Kan det bero på att vi delar våra tillgångar med andra, kanske?

Och varför tror du att man kan köpa 250 gram körsbärstomater för 19 spänn i affären? Jo, för att odlare i Spanien delar sina tillgångar med oss....
Vad kostar körsbärstomater i Spanien? Vad kostar ved i Spanien?
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, om du begränsar exportmöjligheten så får du något annat än Beken modellen.
Vi har väldigt mycket viktigt som drivs av privata företag. Ta tex matproduktion som ett exempel.
Men det var ju en metafor, skall man behöva påpeka det!?! Påverkan på priserna för konsumenterna i Sverige kommer att bli samma som om vi har fyllt kablarna till eländes-EU. Det enda som händer är att elproducenterna inte få enorma övervinster för all sin producerade el. Det hade de inte tidigare och det fungerade alldeles utmärkt.

D Daniel 109 skrev:
Vi måste klara oss med samma prisnivåer som övriga Europa. Det är inte realistiskt att Sverige ska ha speciellt låga priser.
Jo det är visst realistiskt, det som inte är realistiskt är att ha en rovdriftsinställning till elproduktionen. Vilka problem menar du att vi hade innan vi sålde våra taskar till EU?

Ibland känns det som att marknadsliberaler har någon slags blockering som gör att de inte kan inse konsekvenserna av sina idéer. Det kanske inte drabbar dem själva specifikt. Eller så är det en ideologisk spärr som gör att det inte går att se förbi sina egna idéer. Något fel är det dock.

Vi måste ställa lite krav mot EU också, verkar som att det enda som "vi" (läs: politikerna) vill göra är att försöka vara bäst i klassen i alla frågor. Det är rent destruktivt i många fall.

D Daniel 109 skrev:
Om den industrin inte klarar sig utan subventioner bör den kanske inte vara kvar.
För det första är det inte tal om subventioner, bara realistiska elpriser. Vilket inte har varit något problem tidigare. För det andra, det påståendet är ju en ren dumhet. Vad skall vi göra när vi inte har någon industri kvar tänker du? Lägga oss ner och självdö? Bli ett renodlat servicesamhälle?

Det är ju lite som när man lade ner stora delar av försvaret (och kärnkraften), lätt att riva ner men dyrt och svårt att bygga upp igen. Istället för att underhålla och utveckla. Men man såg kortsiktiga vinster (försvaret) och ideologiska vinster (kärnkraften) så det var bara att ånga på.

Den som inte ser idiotin i detta måste nog gå till Specsavers...

G Greger_08 skrev:
Vilken nitlott att välja just det sommarbetet ;)
Kanske det, men norska staten tjänar enorma pengar på detta (vilket även svenska staten gör) men har en helt annan modell för kompensation till de inhemska elkonsumenterna. Så det är ju inte jämförbart på något sätt med vad som händer här.
 
  • Gilla
  • Älska
spider22 och 5 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Vad kostar körsbärstomater i Spanien? Vad kostar ved i Spanien?
Ingen aning. Jag skulle gissa att tomaterna kostar samma, medan veden är något dyrare.
 
D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ingen aning. Jag skulle gissa att tomaterna kostar samma, medan veden är något dyrare.
Jag tror iaf inte att tomatpriserna i Spanien sätts efter den dyraste tomaten i Sverige, det är jag väldigt säker på.
 
  • Gilla
spider22 och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast jag håller inte med att det är konstlat, i Sverige råkar vi ha naturtillgångar, vattendrag, som ger oss billig elproduktion, andra länder har andra naturtillgångar. Att använda sådana konkurrensfördelar är ingen subventionering, då skulle vi ju behöva dela vår skog med alla andra inom EU också, som i sin tur ska dela sina tillgångar solidariskt med oss, nej så funkar det inte.
Timmer säljs på en öppen marknad precis som el.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Timmer säljs på en öppen marknad precis som el.
Det gör väl det mesta, mest olagliga saker som säljs i slutna grupper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.