Min bergvärmepump NIBE Fighter 1110 som förvisso är 19 år gammal har varit en trogen tjänare. Lagom till vinter med temperaturer kring -10 och brutalt elpris valde den att börja brumma istället för att mullra (i brist på bättre ord), kompressorn startade inte helt enkelt.
Som väl är valde jag eltillsats när jag köpte den eftersom det på den tiden var kö för att få kollektorhålet borrat och jag var rädd för att bergvärmedelen inte skulle komma igång förrän till våren. Eltillsatsen blev räddaren i nöden 19 år senare.

Ni till frågan. I ett sista försök att kolla så att kontaktor och motorskydd var friska mätte jag genom hela kedjan och hade förvisso samma spänning på respektive fas hela vägen men - endast 206 volt på L1 - N. Kan denna skillnad i spänning orsaka att kompressormotorn tar skada?
 
Det är inte så att en huvudsäkring har gått och spänningen du mätt på L1 i själva verket är bakmatad spänning från en annan fas?
 
Motorskyddet borde lösa ut? Eller har man rationaliserat bort det?
 
dof dof skrev:
Det är inte så att en huvudsäkring har gått och spänningen du mätt på L1 i själva verket är bakmatad spänning från en annan fas?
Nej, jag har mätt direkt på inkommande servis med HB avslagen, samma resultat.
 
J Josth skrev:
Det brukar bli fel på mjukstartkortet på dessa modeller. Man kan förbikoppla fas L1 och L2 på mjukstarten och kolla om kompressorn startar och går bra en kortare stund. Mjukstartkorten är det tyvärr leveranstid på nu: [länk]
Min Fred Flinta-maskin har inte mjukstart, endast kontakrtorer.
 
Finns det spänning vid last? Det låter ju nästan som avbrott.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Hej och tack för era svar. Det var inget fel på spänningen, det var fel på min Fluke (tro´t om ni vill).
Kompressorn har gett upp och imorgon kommer några käcka gubbar och installerar en ny BVP.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.