I ärlighetens namn var det inte meningen och jag förstår inte hur det är möjligt.

Det startade med köp av hus för 6 år sedan.

Fasaden hade precis som jag sett bättre dar och de kopplade 2-glasfönstren var i behov av lite men inte för mycket kärlek. Detta var långt innan energikrisen så renoveringen var enbart för att fasaden/fönstren ska hålla längre samt att sminka grisen lite.

Så under 2 års tid, höst och vinter, renoverade jag alla 20 fönstren på kvällarna ackompanjerad av P1s alla dokumentärer och en och annan öl (riktigt mysigt faktiskt) . Under samma tid på vår och sommar renoverar frun och jag fasaden (inte så mysigt faktiskt, vilket slit!). Skrapade rent, slipade, grundmålade, fogade alla glipor vid resta och krympta brädor och målade. Fogen lades enbart då jag tyckte det skulle bli fint varpå min OCD kickade in så bannemej varenda liten springa blev fogad.

Det som alltid stört mig en aning under de år vi haft kåken var att den drog mycket ström. Väldigt mycket ström för att ha bergvärme. 88kvm + 78 kvm källare i suterräng. Se förbrukning längre ned.

Vi har servat bergvärmepumpen och fått den kollad. Inget fel där och ingen elpatron som gått in. Huset är ju taskigt isolerat a la 60-tal med ytterväggar tunna som fjärilsvingar (10 cm) samt att radiatorrören (1-rörsystem) ligger ingjutna och gosar i betonggolvet i källaren, vilken så klart, inte är isolerad. Så där försvinner också en hel del värme. Och jag tror att radiatorerna inte är korrekta heller utan verkar vara original från oljepannans tid och anpassade för högre en framledningstemperatur. Radiatorbiten är ett kommande projekt i listan över projekt. Projektlistan har blivit ett projekt i sig och med den jag en Projektledare!

Just det, jag har också i egen sann forskningsanda experimenterat med att täta mellan fönsterbågarna. Ja, jag har läst på och vet varför man inte ska göra det men tycker att jag måste testa och se hur det blir. Och hittills har jag bara fått kondens mellan bågarna på 2 av 20 fönster. På dessa ska jag ta bort lite tätningslist mellan bågarna tills det slutar. Resultaten av forskningen är otvetydig: jag har ingen aning om det förbättrat isolervärdet på fönstren då inga mätvärden tagits. Varken före eller efter. Däremot har vi lika mycket, om inte en gnutta mer, kondens på insidan.

Nåja, vad vill jag säga med detta trams då? Vet inte, men i och med att vi enbart har fixat fasaden och fönstren, så kan det väl inte vara något annat som halverat vår elkonsumtion. Eller har jag missat något? Är det ens möjligt att renovering/tätning av fasaden/fönstren kan göra så stor skillnad? Alltså ingen extra isolering har lagts på.

Årsförbrukning el:

2017: 23300 kWh
2018: 24650 kWh
2019: 27250 kWh
2020: 23770 kWh
2021: 20320 kWh (denna sommar blev renoveringen klar)
2022: 11000 kWh (Landar högt räknat på 12000kWh till årsskiftet)

I snitt förbrukade vi 23900 kWh/år under 5 år för att i år ligga på 12000kWh.

Ja ba, hallåe?! Det är ju helt stört!!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
bobopett och 55 till
  • Laddar…
Fantastiskt resultat.
Brukar alltid säga att draget är värmens värsta fiende.
Verkar stämma i ditt fall, när fasaden och fönstrena inte längre drar kallt in i huset så stannar värmen kvar på helt annat sätt.
 
  • Gilla
postkontrollen och 5 till
  • Laddar…
Drag förbrukar väldigt mycket energi men att ha fått till en halvering är ändå extremt. Det måste ha känts väldigt dragit innan.

Om du nu får kondens på insidan av fönstren kanske du lyckats täta lite för mycket så att ventilationen blivit för dålig. Kopplade tvåglasfönster ska inte få kondens på insidan annat än tillfälligt. Tex pga en neddragen rullgardin eller pga tillfälligt hög luftfuktighet i badrum eller kök.
 
  • Gilla
Einh och 7 till
  • Laddar…
stillastående luft isolerar. Läste någonstans ( danska sidor om renoveringar av gamla fönster) att luften står rätt så stilla i luftspalter mindre än 25mm. Om det stämmer så avståndet på ca 25mm mellan täta glasrutor har en vis isoleringsvärde :). Dina 20 fönster kan vara ett bevis att det ger en besparing.
 
  • Gilla
Bengt73 och 2 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Drag förbrukar väldigt mycket energi men att ha fått till en halvering är ändå extremt. Det måste ha känts väldigt dragit innan.

Om du nu får kondens på insidan av fönstren kanske du lyckats täta lite för mycket så att ventilationen blivit för dålig. Kopplade tvåglasfönster ska inte få kondens på insidan annat än tillfälligt. Tex pga en neddragen rullgardin eller pga tillfälligt hög luftfuktighet i badrum eller kök.
Jo, nog är man lite nöjd över minskad förbrukning allt. Lustigt nog känner vi ingen skillnad gällandes drag då vi aldrigt upplevt huset som särskilt dragigt. Angående kondens så ser det ut lika dant som när vi flyttade in. Vid -5 grader börjar det. Med installationen av bergvärme så försvann nog stor del av självdraget eftersom skorstenen numer är en sval prydnad. Vet inte om det kan bli ett problem eller om det behöver åtgärdas.
 
  • Gilla
Betsy Navesson och 1 till
  • Laddar…
G gaia skrev:
stillastående luft isolerar. Läste någonstans ( danska sidor om renoveringar av gamla fönster) att luften står rätt så stilla i luftspalter mindre än 25mm. Om det stämmer så avståndet på ca 25mm mellan täta glasrutor har en vis isoleringsvärde :). Dina 20 fönster kan vara ett bevis att det ger en besparing.
Intressant! Menar de att luften står "stilla" även utan tätningslist? För min tanke med listen var ju just att värmen mellan bågarna slinker ut då det annars är en glipa på 1-4 mm runt om.
 
Jag hade enstaka fönster där jag fick kondens mellan bågarna även efter att jag bytt tätningslist. De var i samma rum som andra som inte fick det så berodde inte på ventilationen.
Jag satte klassiska fönsterremsor på dessa fönster och problemet försvann.
 
  • Gilla
Husbusen och 1 till
  • Laddar…
C Chonguis skrev:
Intressant! Menar de att luften står "stilla" även utan tätningslist? För min tanke med listen var ju just att värmen mellan bågarna slinker ut då det annars är en glipa på 1-4 mm runt om.
Det är listen som bidrar till att hålla luften stilla. Annars blir det ju luftutväxling mellan glasen genom glipan. Det är så jag uppfattade danskarnas förklaringar :)
 
  • Gilla
Rotor2000 och 3 till
  • Laddar…
Säg att värmepumpen har ett SCOP på 3,0 (kan vara högre beroende på förutsättningar, men jag antar att den får jobba mot höga framledningstemperaturer).

Om vi vidare antar att du har 5 000 kWh/år i hushållsel, så har din elförbrukning till pumpen gått från ca 20 000 kWh/år till 7 000 kWh detta året. Med ett SCOP på 3,0 har det faktiska värmebehovet minskat från 60 000 kWh till 21 000 kWh, en minskning med 39 000 kWh. Det verkar ganska...orimligt ändå.

Sen kanske du ligger över 5 000 kWh hushållsel, det vet jag inte. Men "åt det hållet" borde det vara.

Rätt rejäla siffror. Har du loggat in på "mina sidor" hos elnätsbolaget och kollat dina siffror? Hur timvärden har sett ut tidigare år jämfört med i år. Högsta effektuttag osv.
 
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
B
Låter orimligt mycket... Bytt elmätare i samma veva så en av dem vidare fel?
 
  • Gilla
Regnbåge
  • Laddar…
Jag får inte ihop logiken att drag är djävulens bästa vän men mekanisk frånluft är OK. Glipa vid fönster är åt helvete men en friskluftsventil vid samma fönster är ok.
Visst upplevt drag påverkar lite etc. Men fysiken borde ändå vara kall luft in och varm luft ut.
 
  • Gilla
Fjällgossen och 17 till
  • Laddar…
Vad är ”klassiska fönsterremsor” ?
 
  • Gilla
JoppeLi och 6 till
  • Laddar…
Jag tror inte att det är någe fel alls.
Vårt hus är från -79 och skapligt isolerat ändå. Årsförbrukningen brukar ligga runt 13700kwh. Hittade en bra inställning på bvpn för två år sen och sen har jag inte rört den. Det är relativt lågt, men med tanke på elpriset har jag börjat jaga bovar nu i vinter. Tejpade igen dörrar vi inte använder som stod och drog lite. Tätade i ytterhörnen där det drog. Och drog för några gardiner osv. Och jäklar i min låda va varmt det blev. Sänkt 7 grader ut på elementen hittills och det är ju inga problem att sänka mer om det behövs. 18 grader inne nu, samma som innan. :)
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
T
C Chonguis skrev:
I ärlighetens namn var det inte meningen och jag förstår inte hur det är möjligt.

Det startade med köp av hus för 6 år sedan.

Fasaden hade precis som jag sett bättre dar och de kopplade 2-glasfönstren var i behov av lite men inte för mycket kärlek. Detta var långt innan energikrisen så renoveringen var enbart för att fasaden/fönstren ska hålla längre samt att sminka grisen lite.

Så under 2 års tid, höst och vinter, renoverade jag alla 20 fönstren på kvällarna ackompanjerad av P1s alla dokumentärer och en och annan öl (riktigt mysigt faktiskt) . Under samma tid på vår och sommar renoverar frun och jag fasaden (inte så mysigt faktiskt, vilket slit!). Skrapade rent, slipade, grundmålade, fogade alla glipor vid resta och krympta brädor och målade. Fogen lades enbart då jag tyckte det skulle bli fint varpå min OCD kickade in så bannemej varenda liten springa blev fogad.

Det som alltid stört mig en aning under de år vi haft kåken var att den drog mycket ström. Väldigt mycket ström för att ha bergvärme. 88kvm + 78 kvm källare i suterräng. Se förbrukning längre ned.

Vi har servat bergvärmepumpen och fått den kollad. Inget fel där och ingen elpatron som gått in. Huset är ju taskigt isolerat a la 60-tal med ytterväggar tunna som fjärilsvingar (10 cm) samt att radiatorrören (1-rörsystem) ligger ingjutna och gosar i betonggolvet i källaren, vilken så klart, inte är isolerad. Så där försvinner också en hel del värme. Och jag tror att radiatorerna inte är korrekta heller utan verkar vara original från oljepannans tid och anpassade för högre en framledningstemperatur. Radiatorbiten är ett kommande projekt i listan över projekt. Projektlistan har blivit ett projekt i sig och med den jag en Projektledare!

Just det, jag har också i egen sann forskningsanda experimenterat med att täta mellan fönsterbågarna. Ja, jag har läst på och vet varför man inte ska göra det men tycker att jag måste testa och se hur det blir. Och hittills har jag bara fått kondens mellan bågarna på 2 av 20 fönster. På dessa ska jag ta bort lite tätningslist mellan bågarna tills det slutar. Resultaten av forskningen är otvetydig: jag har ingen aning om det förbättrat isolervärdet på fönstren då inga mätvärden tagits. Varken före eller efter. Däremot har vi lika mycket, om inte en gnutta mer, kondens på insidan.

Nåja, vad vill jag säga med detta trams då? Vet inte, men i och med att vi enbart har fixat fasaden och fönstren, så kan det väl inte vara något annat som halverat vår elkonsumtion. Eller har jag missat något? Är det ens möjligt att renovering/tätning av fasaden/fönstren kan göra så stor skillnad? Alltså ingen extra isolering har lagts på.

Årsförbrukning el:

2017: 23300 kWh
2018: 24650 kWh
2019: 27250 kWh
2020: 23770 kWh
2021: 20320 kWh (denna sommar blev renoveringen klar)
2022: 11000 kWh (Landar högt räknat på 12000kWh till årsskiftet)

I snitt förbrukade vi 23900 kWh/år under 5 år för att i år ligga på 12000kWh.

Ja ba, hallåe?! Det är ju helt stört!!
Jag tycker inte det låter helt otroligt, det ger mycket att täta gamla hus. Mitt från -41 hade aldrig haft fönstertätning öht och man kände fysiskt kalldraget från fönstren en bit ifrån. Jag tätade och märkte en enorm skillnad men det är lite märkligt att de 3-4 tidigare ägarna sen -41 inte gjort något givet hur kallt det var inne/svårt att värma upp. Samma med vindsisoleringen som var obefintlig på halva vinden och nån dm spån på resten. Så det finns nog att göra ute i stugorna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
C Chonguis skrev:
Jo, nog är man lite nöjd över minskad förbrukning allt. Lustigt nog känner vi ingen skillnad gällandes drag då vi aldrigt upplevt huset som särskilt dragigt. Angående kondens så ser det ut lika dant som när vi flyttade in. Vid -5 grader börjar det. Med installationen av bergvärme så försvann nog stor del av självdraget eftersom skorstenen numer är en sval prydnad. Vet inte om det kan bli ett problem eller om det behöver åtgärdas.
Tja... det är ju fullt möjligt att det bara är elmätaren som gått sönder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.