S
Förutsättningar:
70talshus
Eftermonterad FTX
Plast i taket, exceptionellt dåligt monterad, massor av hål, öppningar och ej överlappande skarvar.
Idag ligger 10-15 CM glasfiberisolering.

Hade velat blåsa på 40-50 CM lösull och hade en tanke att man kunde riva ner taken och plasta om nerifrån. Men inser att jag måste riva varenda mellanvägg och hjärtväggen också för att få det bra..

Har kollat med värmekamera på vinden och det ser minst sagt inte bra ut så något måste göras.
Att plasta om ovanifrån känns näst intill helt omöjligt att få bra.

Finns det några alternativ till att riva halva huset och plasta om?
 
Galt
Personligen skulle jag göra enligt följande.
1) se till att du har FTXen korrekt inställd så du har ett undertryck i huset, då blir bristerna i plastningen inte lika allvarliga,
2) sug ut och släng issoleringen du har idag, bättra på plastningen där du kommer åt ovanifrån.
3) Isolera med organisk isolering som både kan ta upp (buffra) och släppa fukt om det behövs.
 
Jag följer den här tråden med intresse då jag har nästan exakt samma förutsättningar. hus -74, ca 10 cm glasfiber (förutom vid skorsten där det är stenull, eftermonterad FTX (där jag sett till att ha undertryck i huset) och spärr som inte spärrar så bra (speciellt inte runt skorstenen)...

Jag hade hoppats att det kanske skulle kunna gå att lägga ca 10-15 cm glasfiber ovanpå den befintliga och lita på att FTX ser till att ingen fukt åker upp dit. Det låter som en relativt billig och enkel lösning. Eller kan man lägga 10-15 cm organiskt på den befintliga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.