F Fideliox skrev:
Ja i vårt fall så pajjade tvättmaskinen mellan kontrakt och tillträde så säljarna köpte en ny och installerade åt oss. Men de är ju inte så dyra och de behövde antagligen den själva också.
Problemet är om den är gammal är den ändå inget värd sä ersättningen utgår. Men säljaren ersatte nog rakt av för de var smidigast?
 
MultiMan
Tråkigt att du råkat ut för så många problem och inte kan lita på säljarens ord, men det gäller tyvärr ofta och är inget nytt. Därför måste man alltid granska/besiktiga hus innan man skriver kontrakt. Det låter tyvärr som att du inte alls är van vid husägande eller har haft någon kunnig som kunnat hjälpa dig. Då måste man lära sig själv på egen hand, ibland den hårda vägen som här.

Den andra aspekten är att man aldrig bör köpa hus och tömma kassan helt, särskilt inte inför vintern. Tak kan börja läcka, värmesystem gå sönder, elen krångla helt plötsligt och utan att förra ägaren blir ansvarig. Man måste helt enkelt antingen ha gott om pengar för att reparera eller kunna göra sakerna själv om man är fattig. Annars blir husägandet riktigt jobbigt och i sämsta fall fryser huset sönder och blir obeboeligt.

Det är bara om man bor i hyreslägenhet som man kan ringa på hjälp och få saker fixade, men inte ens det fungerar alltid beroende på vilken hyresvärd man har.

För mig låter det, tyvärr, som att alla dessa påpekade problem kunnat upptäckas innan köpet. När du skrev på kontraktet accepterade du skicket. Jag tror du har en uppförsbacke att få någon annan att betala i detta läget, men jag hoppas för din skull att jag har fel.
 
I ens undersökningsplikt ingår vp och pellets. Hur noga låter jag vara osagt. Men att kolla felkoder är enkelt.
kattpiss? Det ingår när man besiktigar ett hus att använda näsan.
Skadedjur? är något som är svårt att styra över.

Dålig städning? De är skyldiga att städa. Det är bara att be dessa komma och städa.strul? då kan du kräva ersättning av säljaren. Men är det värt jobbet? troligtvis inte. sen har man ibland högre krav på städningen än vad man som är standard.

Summan är skippa det hela Det är för långa uppförsbackar. sen är det ditt eget ansvar för hur mycket du betalade för huset i förhållande till din ekonomi. Det är inget som har någon juridisk betydelse.
Ta bort källan till kattpisset därefter kör med ozon.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
F
L lodin92 skrev:
Problemet är om den är gammal är den ändå inget värd sä ersättningen utgår. Men säljaren ersatte nog rakt av för de var smidigast?

Ja minns inte men den gamla var nog gammal. Men de köpte ju ingen ny värstingmodell direkt. Och det är ju förståeligt, jag hade gjort samma sak. :cool:
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Tråkig situation.

När det gäller värmepumpen, fläkten skall snurra när kompressorn går. Och det kan bli diverse felkoder om den inte går. Om felet är att den isat igen så att fläkten stoppas av is, så är det något problem med avfrostningen, värmepumpen brukar ha en funktion som själv räknar ut när en avfrostning behövs (kan vara så ofta som var 10e minut vid viss väderlek). Låter som ett servicebesök behövs.

Pelletspannan kanske du klarar att fixa själv, du kan säkert får massor med bra tips här på forumet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H hempularen skrev:
När det gäller värmepumpen, fläkten skall snurra när kompressorn går. Och det kan bli diverse felkoder om den inte går.
Stämmer och "låg pressostat" är vad jag förstått typiskt för en fläkt som snurrar för sakta eller inte alls.
Behöver inte bli en dyr reparation om resten fungerar. Tråkig början med huset men hoppas det löser sig.
 
Förvänta dig inget. Se det som en läxa till framtiden!

Tyvärr bryr sig inte människor tillräckligt om varandra. De har naturligtvis vetat om allt detta. Så de kommer dra sig att fixa. Har du tur får du någon typ av lapp o lag lösning men ser inte att du inte kommer undan en renovering av systemet (helt utbyte?)



för din egen del ska du nog ha större marginaler när du köper ett hus. Minst 6 månadslöner i buffert vid ett hus köp. Helt galet att tänka o ha mindre än så.
Sen bör du såklart göra en undersökning av tak, källare, värme o våtrum vilket e de enda som kan bli riktigt dyrt vid ett hus köp (riktigt dyrt menar jag för personer som inte har buffert)
 
V VetarN skrev:
Förvänta dig inget. Se det som en läxa till framtiden!

Tyvärr bryr sig inte människor tillräckligt om varandra. De har naturligtvis vetat om allt detta. Så de kommer dra sig att fixa. Har du tur får du någon typ av lapp o lag lösning men ser inte att du inte kommer undan en renovering av systemet (helt utbyte?)



för din egen del ska du nog ha större marginaler när du köper ett hus. Minst 6 månadslöner i buffert vid ett hus köp. Helt galet att tänka o ha mindre än så.
Sen bör du såklart göra en undersökning av tak, källare, värme o våtrum vilket e de enda som kan bli riktigt dyrt vid ett hus köp (riktigt dyrt menar jag för personer som inte har buffert)
6 månadslöner på kontot i buffert?? Undrar hur många husägare det är som har det?? Jag är inte en av dom.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Förvänta dig inget. Se det som en läxa till framtiden!

Tyvärr bryr sig inte människor tillräckligt om varandra. De har naturligtvis vetat om allt detta. Så de kommer dra sig att fixa. Har du tur får du någon typ av lapp o lag lösning men ser inte att du inte kommer undan en renovering av systemet (helt utbyte?)



för din egen del ska du nog ha större marginaler när du köper ett hus. Minst 6 månadslöner i buffert vid ett hus köp. Helt galet att tänka o ha mindre än så.
Sen bör du såklart göra en undersökning av tak, källare, värme o våtrum vilket e de enda som kan bli riktigt dyrt vid ett hus köp (riktigt dyrt menar jag för personer som inte har buffert)
Om du har möjlighet att ha 6 månaders buffert? Hur många har råd med det?
1-2 månader däremot
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
M
perra i skogen perra i skogen skrev:
6 månadslöner på kontot i buffert?? Undrar hur många husägare det är som har det?? Jag är inte en av dom.
Känns lite ansvarslöst att inte ha 6mån löner i buffert!
 
  • Haha
perra i skogen
  • Laddar…
V
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om du har möjlighet att ha 6 månaders buffert? Hur många har råd med det?
1-2 månader däremot
Menar du att dubinte har en rejäl buffert för oförutsett?

Då är de tajt att bo i hus
 
V
Gjorde ts en besiktning av huset tex?

Känns lite sådär att åberopa massa fel om man inte gör en bes ens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.