F fribygg skrev:
Tja, ännu billigare nästa år då hon har mattorna, men knappast så komfortabelt som ett varmt stengolv.
Ja, just nu får väl många välja mellan komfort och att överleva.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Värmelärlingen och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ja, just nu får väl många välja mellan komfort och att överleva.
Tja, inte dör man av iskalla golv och tofflor, stockar skor och mattor är ju klassiska lösningar.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Skulle du bygga ett hus utan vattenburen värme i en betongplatta i dag?"
Nja:thinking: jag valde nogsamt då jag byggde för 17 år sedan och har haft mycket låg driftskostnad under dessa år samtidigt som installationskostnaden var mycket billig. Just nu, när el och pellets har mer än fördubblats, är jag i en annan sits. Jag kan inte påstå att jag ångrar mig men skulle jag bygga idag skulle jag fortsatt ha elgolvvärme men soltak som fixar den drifren.

Dessutom skulle jag satt in den då planerade enkla Jötullspisen i köket!
 
  • Gilla
Värmelärlingen och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Nja:thinking: jag valde nogsamt då jag byggde för 17 år sedan och har haft mycket låg driftskostnad under dessa år samtidigt som installationskostnaden var mycket billig. Just nu, när el och pellets har mer än fördubblats, är jag i en annan sits. Jag kan inte påstå att jag ångrar mig men skulle jag bygga idag skulle jag fortsatt ha elgolvvärme men soltak som fixar den drifren.

Dessutom skulle jag satt in den då planerade enkla Jötullspisen i köket!
Solceller på tak, vägg eller carport kanske är möjligt även till ett 17år gammalt hus?

Med din imponerande låga energiförbrukning kanske en kakelugn från Timmernabben vore en lämplig ensam värmekälla?
 
Isakare Isakare skrev:
Åk till en loppmarknad och köp mattor att fylla golven med, det blir nog billigare tänkt över hela vintern.
.. :crysmile::crysmile::crysmile:. med mitt yrke... :crysmile::crysmile::crysmile:
 
yonna yonna skrev:
.. :crysmile::crysmile::crysmile:. med mitt yrke... :crysmile::crysmile::crysmile:
Är du inte pensionär?

Några minuter senare redigerar och kompletterar jag då jag kollat och ser att du 'mattar'
 
Redigerat:
F fribygg skrev:
Är du inte pensionär?
Hoppas kunna fortsätta mitt inspirerande arbete många år till.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Hoppas kunna fortsätta mitt inspirerande arbete många år till.
Du får väl ha fötterna på hunden eller kundmattorna om du inte finner den elektriska golvvärmen ekonomisk framöver, solel skulle kanske inte göra nån större skillnad på golvet komfortmässigt på lucianatten?
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Några minuter senare redigerar och kompletterar jag då jag kollat och ser att du 'mattar'
Renoverar gamla mattor - ibland loppisfynd;). Men helst faster Agdas ärvda matta från 30-talet.
 
Usch. Det blev ett dyrt test :mad: och fullständigt vansinnigt att testa när kWh-priset är som högst.
Men mina fötter mår nu bra:sick:.
 
  • Gilla
  • Haha
Värmelärlingen och 1 till
  • Laddar…
tänk på att golvet var kallt, nu dag 2 behöver du inte värma upp golvet utan att "bara" hålla det varmt.

protte
 
  • Gilla
Värmelärlingen och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tja, ännu billigare nästa år då hon har mattorna, men knappast så komfortabelt som ett varmt stengolv.
Stengolv är väl aldrig komfortabelt. Påminner ju bara om illaluktande offentlig toalett.
 
Jag är iofs mycket nöjd med glättade betongolv som är lena att tassa på, lätta att tvätta och praktiska då man har tung hund med klor och som springer ut och in. Men vid kyla kräver golven värme.
 
  • Gilla
Värmelärlingen och 1 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Stengolv är väl aldrig komfortabelt. Påminner ju bara om illaluktande offentlig toalett.
Behov av städkurs @Granström2?
 
F fribygg skrev:
Behov av städkurs @Granström2?
Jag har inte stengolv och vill inte ha. Ett hem ska vara ombonat.
Läser du mycket inredningstidningar kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.