I höstas hörde jag av mig till en närliggande firma som jobbar mest mot företag, men även privatkunder. Vi ville byta ut vår gamla luft/luftvärmepump. Inga problem! Det kom ut en arbetsledare och tittade lite. Supertrevlig! Ett tag senare hörde han av sig igen - nu var det dags för installation!

Även installationen gick bra. Så pass bra att vi ville ha en pump till på nedervåningen.

Det var svårt att få tag på killen. Inget svar på mail, inget svar på påminnelsen. Eller nästa påminnelse... Mycket att göra - det köper jag. Ringde nån gång om dagen utan svar. När jag ringde från jobbtelefonen fick jag svar... :)
Han hade läst mailet. Dåligt samvete, mycket att göra. "Vi har inte just den pumpen inne, men har lite andra pumpar som kan funka! Jag kollar tillgängligheten och hör av mig!"

Gjorde han det? Nej. Inget svar på mail heller... ja, same old story.

Efter nån vecka tröttnade jag och ringde till en annan firma. Fick tag på en kille på ett enmansföretag. Trevlig, kunnig. Jodå, han hade precis den pump jag ville ha! Jag SMS:ar mina uppgifter och så skulle han höra av sig inom ett par veckor.

Vilket han så klart inte gjorde. Jag ringde en gång... och en gång dagen efter... och dagen efter igen. Inget svar. Två sms senare får jag ett svar att "det kan bli tajt med installation i nästa vecka", när jag frågade om det börjar närma sig.

Det går några dagar till. Jag vill veta vilken vecka som kan vara aktuell. Ringer igen. Inget svar. Dagen efter - inget svar. Skickar ett sms till - inget svar där heller.

Idag tröttnade jag igen. Ringer firma #3. Åter igen en trevlig kille som skulle få in ett gäng "rätt" pumpar i nästa vecka, och kan installera om 2 veckor. Väntar på offert och tänkte nappa på det om han kan lova ett installationsspann på ett visst antal dagar.

SÅ! SLUT på min långa rant! Jag har full förståelse för att värmepumpsinstallatörer just nu supermycket att göra. Och jag är inte sur för att jag får jaga dem. Men jag är nyfiken - hur ser ni andra på den här problematiken att någon lovar och sedan i princip bryter kontakten?
 
Den här tråden riskerar att bli ytterligare en tråd på temat "hantverkare är patrask" och "privatkunder är idioter så vi jobbar bara mot företag".

Men ja, det är tråkigt att det är på det viset. Tror det till stor del beror på att man har så många kunder att det blir ganska övermäktigt att ha kontroll över situationen.

I mitt yrke har jag runt 2-8 samtidiga kunder att hantera. Det kan vara en utmaning även för mig när det börjar strula, det kommer in något snabbt från sidan, barnen blir sjuka osv. Jag missar ibland att höra av mig och hålla det som är utlovat även om jag har alla möjliga hjälpmedel för det. Hade jag då haft ett gäng privatkunder som ringt dagligen eller skickat sms och mail med lite blandade ärenden hade det blivit knepigt på allvar att hålla ihop det. Då blir det också lätt att man går på de enkla puckarna först.

Jag önskar det fanns en enkel lösning på problemet, men jag tror inte det gör det. Det faller ner på varje enskild individ och firma att hantera hela processen bättre.

Ett av de värre exemplen från senare tid jag har personligen är ett företag som har både ordermottagning och utåt en struktur som indikerar att de har ordning på sina rutiner och inte tappar bort kunder i flödet. Där var det dock så att ingen i firman fick/vågade göra något utan allt skulle passera ägaren/grundaren som blev en enorm flaskhals. Han var uppenbart så chokad med uppgifter att saker tappades mellan stolarna för jämnan.
 
Att ordna ett sorts kö-system med arbetsordrar är ju ofta inga problem, men det kan ju ställa till det i kalendertid om inte materielet finns lätt tillgängligt, dvs på hyllan eller i närheten hos grossist. Annars kan ju en enkel kanban-board lösa planeringen för de flesta... en hantverkare vet ju ungefär hur många timmar denne kan jobba per vecka, samt kan ju göra enklare tidsuppskattningar för varje jobb.

Jag skulle aldrig kunna ha ringande kunder och vad de ville i huvudet, det måste ju skrivas ner någonstans i en lista, sen får man ju ta kontakt med kunden när man börjar "närma sig" i tid för utförande. Risk är ju att kunder som hamnar väldigt långt bort i tid tröttnar på att "köa" och vänder sig till någon annan.

Det måste ju finnas någon sorts system för detta redan kan jag tycka, är ju ett vanligt problem...

Själv håller jag på att jaga en röris, som aldrig återkopplar. Det var 6 månader till vi önskade få något utfört, så jag tänkte "bäst att vara ute i god tid". Nu är det 2 månader kvar och jag har fortfarande inte fått den utlovade offerten för materielet, så att jag vet vad det kan tänkas kosta. Alltid när jag mailar svarar han efter nån vecka "mycket nu, du får offerten nästa vecka".

/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.