Hej,

Jsg tänkte mura ett dubbelgarage med leca. Där skall också vara en tämligen stor verkstd (svarv, panslip, svarv, billyft, excenterpres m.m.

Så jag undrar om ett snedtak på 4,5 meter brett är möjligt. Går det att skarva brädorna med jörn då dwt tyxks var väldigt svårt att hitta rätt längd. Kort sagt, är dett möjligt? Vill helst unsvika sadeltak.

Mwd vänlig hälsning,
Oscar
 

Bästa svaret

Limträbalkar kommer i valfria längder om du beställer men t ex 5 m kan finnas som lagervara.

Det går också utmärkt att skarva vanliga reglar men med en lång spännvidd kan det bli väldigt höga reglar och/eller tätt avstånd mellan.

Svenskt trä har beräkningsprogram på sin hemsida där du kan få fram dimensioner som är lämpliga.
 
Tack för ditt svar. Nu har jag alternativ i alla fall.

Med vänlig hälsnin,
Oscar
 
Jag förstår inte riktigt hur byggnaden är tänkt att se ut.
Dubbelgarage och stor verkstad, 4.5m bredd. Dessa båda saker går inte ihop.

Att bygga ett pulpettak med 4,5m bredd är inga konstigheter, om det nu är det som är din fråga?
 
richardtenggren
Mitt garage är 8 m brett, 10 m långt, inget limträ. Men jag har visserligen ingen verkstad ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Mitt garage är 8 m brett, inget limträ. Men jag har visserligen ingen verkstad ;)
G Gabbe1 skrev:
Jag förstår inte riktigt hur byggnaden är tänkt att se ut.
Dubbelgarage och stor verkstad, 4.5m bredd. Dessa båda saker går inte ihop.

Att bygga ett pulpettak med 4,5m bredd är inga konstigheter, om det nu är det som är din fråga?
G Gabbe1 skrev:
Jag förstår inte riktigt hur byggnaden är tänkt att se ut.
Dubbelgarage och stor verkstad, 4.5m bredd. Dessa båda saker går inte ihop.

Att bygga ett pulpettak med 4,5m bredd är inga
konstigheter, om det nu är det som är din fråga?
Jag trodde att reglar inte fanns i den storleken ärligt talat. Skönt att höra att det finns.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Mitt garage är 8 m brett, 10 m långt, inget limträ. Men jag har visserligen ingen verkstad ;)
Oj, så du har inte limträbalkar för att nå den storleken. Det var goda nyheter.
 
OggeSttrid OggeSttrid skrev:
Hej,

Jsg tänkte mura ett dubbelgarage med leca. Där skall också vara en tämligen stor verkstd (svarv, panslip, svarv, billyft, excenterpres m.m.

Så jag undrar om ett snedtak på 4,5 meter brett är möjligt. Går det att skarva brädorna med jörn då dwt tyxks var väldigt svårt att hitta rätt längd. Kort sagt, är dett möjligt? Vill helst unsvika sadeltak.

Mwd vänlig hälsning,
Oscar
Generellt kan man inte skarva en takstol (som detta ju då blir) med järn, du kommer få en nedböjning och med tid kan taket tom rasa.
Istället bör man kika på limträbalk, eller så får du ha ett upplag i mitten (och då kan du ju skarva, men det räcker oftast också med klenare dimension då)

För limträ verkar 4,5m inte vara något stärre problem även vid högre snözon...

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100

https://www.traguiden.se/konstrukti...ar-av-limtra-i-ett-fack/?previousState=000100
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Generellt kan man inte skarva en takstol (som detta ju då blir) med järn, du kommer få en nedböjning och med tid kan taket tom rasa.
Istället bör man kika på limträbalk, eller så får du ha ett upplag i mitten (och då kan du ju skarva, men det räcker oftast också med klenare dimension då)

För limträ verkar 4,5m inte vara något stärre problem även vid högre snözon...

[länk]

[länk]
Ok, jag visste inte detta. Var en snickarvän som trodde att det inte fanns (han jobbade förmodligen aldrig med den storleken)
 
Nu tror jag ni/vi pratar om olika saker.

Ska du ha 8m bredd med pulpettak (det TS kallar snedtak) så krävs takstolar eller kraftiga balkar, vanliga reglar kommer inte att funka.

4.5m bredd däremot kan nog ev funka med regelvirke, det beror ju på takets egenvikt, snölast och ur tätt takåsarna/reglarna sätts. "vanliga" reglar finns att köpa upp till 5.4m i vanliga bygghandeln.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Nu tror jag ni/vi pratar om olika saker.

Ska du ha 8m bredd med pulpettak (det TS kallar snedtak) så krävs takstolar eller kraftiga balkar, vanliga reglar kommer inte att funka.

4.5m bredd däremot kan nog ev funka med regelvirke, det beror ju på takets egenvikt, snölast och ur tätt takåsarna/reglarna sätts.
Då betyder det att man inte behöver limtrbalk (är obekant med terminologin)
 
OggeSttrid OggeSttrid skrev:
Då betyder det att man inte behöver limtrbalk (är obekant med terminologin)
Missuppfattade du mitt svar eller tolkar du det medvetet som fan läser bibeln?

"Det kan nog ev funka med regelvirke, det beror ju på takets egenvikt, snölast och hur tätt takåsarna/reglarna sätts."

Innan dessa saker är utredda så skulle jag inte våga utgå från att "vanliga" reglar räcker.
 
Jag missuppfattade det. Jag menade absolut inget illa med det.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.