X
pjgb pjgb skrev:
Om det var svar till mig så är det ju inte riktigt samma sak.
En bättre liknelse är väl att man ska ordna fest imorgon, och köper en massa mat och lagar till. Och sen kommer bara hälften av festdeltagarna.
Matkostnaden bestämdes igår, utfallet blev något annat idag.
Men handlaren fick betalt och själv står du och är sur för att du betalat dubbelt så mycket för maten du faktiskt behövde.
Skillnaden är ju att elen kan regleras i realtid men maten får man inte lämna tillbaka.
Så elbolaget får både mer betalt för det de levererar, och slipper dessutom leverera allt som man sagt att man ska. Det är bara att vinkla om rotorbladen, dra igen dammluckorna, skruva ner reaktorn.

Om jag nu inte missförstått som sagt.
Man får inte påverka produktionen likt du beskriver. Det är inreglerat i lag och kontrolleras noga. En anledning till att kärnkraftverken gått med mångmiljardförluster i Sverige under flera år på grund av låga elpriser.
Man tittar på produktionskostnad, lämnar och ger bud med billigaste produktionsslaget först, sedan dyrare och dyrare i takt med att de billiga tar slut. När efterfrågan är mött så sätts priseet av dyraste produktionsslaget. Sedan förbinder man sig att leverera det man avtalat om.

Grovt förenklat. Det är sjukt mycket mer komplext egentligen.
 
X Xanthopteryx skrev:
Det är en marknad som kan betecknas som i princip fri.
Nej, den är oerhört hårt reglerad, på utbudssidan. Stater med olika agendor har utnyttjat systemet tills det brast.

Att vi fortfarande har tillgång till el (till fem–tio ggr tidigare pris eller mer) är förvisso tack vare marknadsmekanismerna, men priset – vilket många av oss bryr oss mest om – är en konsekvens av statliga ingrepp (vissa bättre än andra), inte en fri marknad.
 
  • Gilla
TommyC och 4 till
  • Laddar…
Vad är det du ser som extremt hårt reglerat?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
X
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, den är oerhört hårt reglerad, på utbudssidan. Stater med olika agendor har utnyttjat systemet tills det brast.

Att vi fortfarande har tillgång till el (till fem–tio ggr tidigare pris eller mer) är förvisso tack vare marknadsmekanismerna, men priset – vilket många av oss bryr oss mest om – är en konsekvens av statliga ingrepp (vissa bättre än andra), inte en fri marknad.
https://threadreaderapp.com/thread/1602619064983109633.html
 
pjgb pjgb skrev:
Rätta mig gärna om jag missförstått.

Dagens elpriser sätts kl 13.00 dagen innan.
Kurvan från kontrollrummet som benämns ”Prognos” är vad man igår räknat med att vi i Sverige behöver idag. Och priset sätts därefter.

Men nu förbrukar vi ju klart under prognosen, ganska konsekvent över hela dygnet (hittills).
Så egentligen betalar vi för mycket för elen just nu, eftersom prognosen inte stämmer med verkligheten?

Om det är korrekt uppfattat:
Kunde man inte tänka sig att denna överdebitering kunde sparas undan och användas för att bekosta eventuell överförbrukning kommande dag (jämfört med kommande prognos), likt de surfpotter man har på vissa mobilabonnemang?
Sedan får elabonnenten kredit på eventuellt överskott vid månads/kvartalsbryt Eller när man nu har sin avstämning/fakturering.

För nu hamnar ju pengarna i fickan på den som levererar el för 9 spänn när den kostar tiotals öre att producera. Och man pratar om att kapa topparna - ja, det har vi ju uppenbarligen gjort idag. Men vad hjälpte det?

Klurigheten blir väl att lista ut vad krediteringsvärdet ska bli. Men för enkelhetens skull kanske man kan hålla det hela som en kollektiv pott.
Så om landet som helhet förbrukar 1000 MWh mindre än prognosen säger under den timme som elpriset tangerar 9 kr/kWh, så blir det väl 9 miljoner som ska in på plussidan i pottkontot för den timmen. Men det kanske slutar i ett nollsummespel, vad vet jag.
Jag antar att det innebär att vi behöver importera mindre el (stundtals importerade vi 1400MW) och det minskar risken för rullande avbrott.
 
X Xanthopteryx skrev:
Man får inte påverka produktionen likt du beskriver. Det är inreglerat i lag och kontrolleras noga. En anledning till att kärnkraftverken gått med mångmiljardförluster i Sverige under flera år på grund av låga elpriser.
Man tittar på produktionskostnad, lämnar och ger bud med billigaste produktionsslaget först, sedan dyrare och dyrare i takt med att de billiga tar slut. När efterfrågan är mött så sätts priseet av dyraste produktionsslaget. Sedan förbinder man sig att leverera det man avtalat om.

Grovt förenklat. Det är sjukt mycket mer komplext egentligen.
Okej, jag tänkte att frekvensstyrningen bl a sker genom att man påverkar produktionen, men jag är ju väldans dåligt insatt. Att man förbundit sig att leverera betyder väl inte att man faktiskt pumpar ut så mycket kräm i ledningarna. I extremfallet skulle väl frekvensen rusa långt över 50 Hz då? T ex om en större del av Sthlm skulle bli strömlöst pga en/flera kraftledningar som havererar, den överproduktionen som då inte kan levereras kan man väl inte bara pumpa in någon annanstans?

Ja ja, det där med energipott var en idé som poppade upp.
 
pjgb pjgb skrev:
kej, jag tänkte att frekvensstyrningen bl a sker genom att man påverkar produktionen, men jag är ju väldans dåligt insatt.
Det gör man.
 
I
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja det är inte kul.

Men 3000kWh/månad är orimligt mycket.
Då borde man sett över sitt hus för länge sen
Vi har en trasig kompressor och kör på elpatron och förbrukar då mellan 70-100kWh/dag (iskallt hemma, all onödig el avstängd, skarvar tejpade mm mm. Ny pump beställd men komme i Mars och finns inget att göra förutom att bita i det sure. Elräkning för DEC lär landa på mellan 10-12kkr.

Tuggar dock huset 3000kWh / månad utan att något är trasig, så är något förstås fel.
 
X Xanthopteryx skrev:
[länk]
Nu är ju marknaden större än Sverige, så problemen på marknadsnivå finns oavsett vårt nationella överskott som inte heller fullt ut kan användas i hela Sverige.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är det du ser som extremt hårt reglerat?
Byggnormer, utsläppskrav, riktade straffskatter bl.a.

Det gäller de flesta storskaliga byggen. Även den havsbaserade vindkraften exempelvis, även om den förra regeri gen försökte ge den kraftiga subventioner genom stamnät till havs.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Motsvarande gäller ju alla typer av produktionsanläggningar.
 
R Riverground skrev:
Sverige importerade 1400MW några timmar idag, då det blåste rejält så gav vindkraften ett bra tillskott. Jag undrar hur det blir på fredag när det ska bli smällkallt och vindstilla i stora delav landet.
Inget ovanligt med några timmar elimport, det är ju så det fungerar med europeiskt elkraftutbyte.
 
D Daniel 109 skrev:
Motsvarande gäller ju alla typer av produktionsanläggningar.
Ja, och det är ett problem på flera områden.

Vi har ett kraftigt reglerat byggande som leder till att många saker är dyrare än de skulle behöva vara i ett friare samhälle. I det här fallet påverkar det utbudssidan i energisektorn, i andra fall priset på bostäder. Men det var det förra du frågade om och jag svarade på.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var regeringarna Persson och Löfven som stängde av kärnkraften. Ingen annan. Folkhemssossar som sålde ut sin egen politik för att köpa Mp:s stöd. Så folkhemmet ruinerade ni själva.

Att marknaden nu exponerar den usla politiken är en konsekvens, inte en orsak. Det enda du har rätt i är att vi andra också måste vara med och betala.
Då glömmer du "det nya arbetarpartiet" och Reinfeldt som regerade i åtta år. Minnet är bra men selektivt. Vi har dessutom en helt ny marknad konstruerad av EU, där vår nordiska elmarknad som fungerat alldeles ypperligt bra tidigare nu slagits sönder och vi istället integreras med EU:s dysfunktionella och dyra elmarknad. Vi har länge haft toppar som vi inte haft egen kapacitet för men de topparna har Norge avhjälpt i det gamla systemet - nu är vi i EU:s dyra bristsystem. Visst, vi kan ha mer egen planerbar kapacitet, den som Reinfeldt m fl valt att inte införa, men det är inte huvudorsaken till de höga priserna (höga även när vi har egen kapacitet). De höga priserna är en direkt konsekvens av att svenska politiker, röda som blå, sålt ut det svenska energisystemet och den nordiska välfungerande elmarknaden till EU och dess motor Tyskland vars enorma energinedläggning som Merkel tvingade fram efter Fukushima nu skriker efter el.
Köp inte de många dimridåerna. Lägg skulden där den ska läggas, i första hand på svenska politiker av alla färger för sitt energisvek, inte bara ifråga om planerbar kapacitet utan också för att ha slagit sönder nordisk energimarknad och (via våra rikspolitikers svek) integrera oss med EU:s elmarknad.
 
  • Gilla
Mange_64 och 1 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Då glömmer du "det nya arbetarpartiet" och Reinfeldt som regerade i åtta år.
Och hur många kärnkraftsreaktorer menar du stängdes eller beslutades skulle stängas under dessa åtta år?

Nu har jag iofs. inget stort behov av att försvara regeringen Reinfeldt, dess kompromisser inom kraftproduktionen gav jag ganska lite för då och ger ännu mindre för nu, men faktum kvarstår att de sex reaktorer som hittills lagts ner summeras som de två som regeringen Person aktivt tvingade till nedläggning och de fyra som under regeringen Löfven lades ner pga. att marknaden var riggad mot dem och det fanns en energiuppgörelse som uteslöt kärnkraft från att vara en långsiktig del av energimixen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.