Har en kolonistuga 30kvm där jag pga kostnaden vill ha max 5 grader underhållsvärme (direktverkande el med oljefyllda element).
Hur blir den totala förbrukningen om man skulle tänka sig att stugan bara har 1 fyrkantigt rum (på 30kvm.)
Lönar det sig att ha mer än 1 element på t.ex. 1000W styck?
Eller blir totala förbrukningen den samma med 1, 2 eller 3 identiska element?
Jag tänker så att 1 element får jobba hårdare än om det finns 2 eller 3 element i rummet.
Eller tänker man helt fel? :)
 
Det finns flera scenarier att beakta.

Fördelen med att köra med 1 element på 1000W är att det inte kommer dra mer än 1000W momentant, och du behöver inte vara orolig att du överbelastar säkringen (om den ex. Är en 10A, max ca 2300W) . Ofta, om inte alltid finns det en termostat på elradiatorer som justerar efter inställd värme. Om du istället ställer in tre 1000W element, så finns risken att det momentant drar 3000W vid behov (och säkringen går). Men då har det också kanske funnits ett behov på 3000W för att hålla den planerade temperaturen. Om du har termostater på dessa och har dom utsprida i rummet så blir det en jämn temperatur, i praktiken också högre effekt behov.

Många radiatorer har också flera effektlägen, så ett 1500W radiator kan ha effektläge ex. Läge 1 = 500W
Läge 2 = 1000W
Läge 3 = 500W + 1000W

Egentligen så beror allt på hur mycket energi du behöver tillföra för att hålla den önskade temperaturen vid en viss yttertemperatur, och ofta så reglerar elementen beroende på behov.

Flera element minskar också risken för driftbortfall, låt säga att ett av tre går sönder. Då har du fortfarande två värmekällor i drift jmf med om 1/1 går sönder.

Så. Jag hade själv om det endast finns en fas (10A) monterat 3st 750W radiatoret.
 
Om du har 3Fas (10A×3) så hade jag ställt in 3 element på 1500W.

Rekomenderar att det är oljefylda radiatorer pga. Högre pålitlighet och låg risk för brand.
Dessa är också något trögare och temperaturen blir stabilare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.