Jag har sökt lite på forumet, och kan konstatera att ämnet har diskuterats tidigare. Tyvärr är det få som har testat plaströr och ingen verkar i de äldre trådarna ha någon riktig uppfattning.

Som jag ser det verkar monteringen vara enklare med plast. Vidare bör rören vara slätare, vilket minskar motståndet och kanske även minskar ljudnivån. Hur det är med statisk elektricitet vet jag inte.

I tidigare trådar har plaströren avfärdats som nymodigheter som vissa yrkesmän skrattar åt. Några sakliga argument för att plast skulle vara sämre än plåt har inte framförts.

Vad är uppfattningen nu vad avser plasrör? Vilka argument finns för att använda det ena eller det andra?
 
Jag har installerat kanalsystem av plast i mitt hus. Nu har ju jag begränsad erfarenhet av Spiro, det har jag bara använt vid ett par tillfällen, tex till köksfläkten, där det tydligen inte var godkänt med plast av brandsäkerhetsskäl.

Den uppenbara fördelen är vid hanterade och tillpassning. Man kapar rören på kapsågen eller med en fogsvans. De är lätta att grada och man skär sig inte på dem. Om man tappar ett rör från takbjälklaget blir det inte buckligt. Skarvarna blir täta med en gång och behöver inte popnitas eller tejpas.

Insidan på rören är väldigt slät. De förefaller också vara antistatiska. Damm och spånor fastnar inte, utan man kan skaka ut dem ur röret. Detta tycker jag verkat positivt för framtiden. Minimalt med damm kommer att fastna i rören.

Det som var lite bökigt under installationen var att man fick använda ganska mycket kraft för att pressa i detaljer som vinklar etc. Särskilt besvärligt är det om man står på en stege rest mot en takstol och ska trycka ihop två delar. Jag försökte bygga ihop så mycket som möjligt nere och lyfta upp dem i så stora moduler som möjligt.

En annan mindre nackdel är att det inte finns fullt sortiment av alla böjar mm. Å andra sidan är systemet kompatibelt med Spiro, så man använder plåtdetaljer där så krävs. Dessa är då mycket lättare att montera, men måste å andra sidan popnitas för att inte glida isär med tiden.

Prismässigt verkar systemen ligga ganska lika. Vissa saker är dyrare i plast, andra billigare.

Sammanfattningsvis upplevde jag det som enkelt, nästan trevligt, att jobba med. Det är ungefär samma som att dra avloppsrör av plast. Jag har just projekterat nästa ventilationsprojekt, och valde då utan att tveka plast igen.
 
Tack, Det var riktiga besked!
När man monterar avlopp har man (i alla fall jag) smörjmedel när man monterar ihop rören. Har konsistens som snor. Ett sådant vått smörjmedel kanske inte är lämpligt i ventilationssystem, men man kanske kan tänka sig att talka rörändarna som skall sättas ihop?
 
Jo, jag experimenterade med olika smörjmedel. Men det är inga gummipackningar på plastdetaljerna, så det gjorde inte så stor skillnad. Sen är poängen också att det ska sitta rejält ihop, så delarna inte glider isär.
 
Vet att jag nu väcker liv i en mycket gammal tråd :surprised:

Jag håller dock på att försöka regla upp ett källargolv samt ytterväggar och sitter nu och funderar kring möjligheten att ventilera konstruktionen. Jag försöker av naturliga skäl att hålla nere bygghöjden så mycket som det bara går och av denna anledning har jag tittat på rektangulära plastkanaler som bara bygger 55mm i höjd.

Jag skall egentligen bara rakt in genom en vägg, i golvnivå, för att därefter lägga en 90gr sväng och gå in mot mitten av rummet för att där vinkla ut med ytterligare en 90gr för att suga från golvmitt. Utanför rummet tänkte jag lägga ett vanligt spirorör med en fläkt inne i pannrummet!

På detta sätt tänker jag att jag ändå tillvaratar en del av den spillvärme som jag suger ut från rummet för att förvärma "tilluften" till pelletspannan.

Det jag funderar lite på är det här med risk för damm och statisk elektricitet mm i plaströren? Tror ni att det är en fungerande metod för att få till en luftrörelse under golv/väggar eller bör jag tänka om igen?

Ytterst tacksam för alla hjälpsamma reflektioner, tips mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.