Man kanske skulle haft koll på allt sådant här innan elbristen kom, men nu är det som det är.

Någon kunnig som skulle kunna tänka sig ge mig en crash course och bedömning av min pump?! Behov av förändringar, vara nöjd eller missnöjd etc etc.

2-plansvilla ca 170kvm byggd 1900. Senaste tre årens totala förbrukning ca 24.000kwh/år varav drygt 2000 är elbilsladdning/år. Gamla dåligt isolerade fönster. Inne-temp varierar mellan 19-21 grader under dygnet.

En Nibe fighter 1125, 12kwh. Installerad 2007. Endast utegivare.

Bor i Gävle - kurvlutning 9.
Vb-fram 54(54)
Varmvatten 45
Ute temp vid värdena -12
Vb-r 50(53)
Vvstart 45(44)
KB-f 3
KB-r -1(-8)
VPstarter 56615
VP på
VPtid 50326h
TS-tid 1458h

Känns som jag har någorlunda koll på vad de olika förkortningarna betyder, men har verkligen ingen koll på hur man värderar dem och behov av förändringar.

I jämförelse med elbolagets statistik ligger vi strax över medelförbrukning gentemot våra grannar vilket jag tolkar inte vara så dåligt med tanke på elbil och generellt dåligt isolerat hus.

Någon som vill ge sig på ett utlåtande?
 
H Ht33781 skrev:
Man kanske skulle haft koll på allt sådant här innan elbristen kom, men nu är det som det är.

Någon kunnig som skulle kunna tänka sig ge mig en crash course och bedömning av min pump?! Behov av förändringar, vara nöjd eller missnöjd etc etc.

2-plansvilla ca 170kvm byggd 1900. Senaste tre årens totala förbrukning ca 24.000kwh/år varav drygt 2000 är elbilsladdning/år. Gamla dåligt isolerade fönster. Inne-temp varierar mellan 19-21 grader under dygnet.

En Nibe fighter 1125, 12kwh. Installerad 2007. Endast utegivare.

Bor i Gävle - kurvlutning 9.
Vb-fram 54(54)
Varmvatten 45
Ute temp vid värdena -12
Vb-r 50(53)
Vvstart 45(44)
KB-f 3
KB-r -1(-8)
VPstarter 56615
VP på
VPtid 50326h
TS-tid 1458h

Känns som jag har någorlunda koll på vad de olika förkortningarna betyder, men har verkligen ingen koll på hur man värderar dem och behov av förändringar.

I jämförelse med elbolagets statistik ligger vi strax över medelförbrukning gentemot våra grannar vilket jag tolkar inte vara så dåligt med tanke på elbil och generellt dåligt isolerat hus.

Någon som vill ge sig på ett utlåtande?
Tycker ser rätt bra ut.Du ligger på kb-f på 3 så det är väl helt okej.
 
  • Gilla
Ht33781
  • Laddar…
Ska väl också sägas att man börjar bli (kanske i onödan) lite nojig över att den lever på övertid?
 
H Ht33781 skrev:
Ska väl också sägas att man börjar bli (kanske i onödan) lite nojig över att den lever på övertid?
Den vänder runt 65000 timmar och fram till dess håller den(förhoppningsvis)utan problem.
 
  • Gilla
Ht33781
  • Laddar…
H Ht33781 skrev:
Ska väl också sägas att man börjar bli (kanske i onödan) lite nojig över att den lever på övertid?
Min NIBE Fighter 1110 är snart 20 år gammal och det är först nu den har börjat strula (och det har kanske med inkommande el att göra, har nyss skapat en tråd om det) - så övertid? Nja.
Vi bor i ett hus som är överdrivet isolerat byggt 2002 och vi förbrukar 20 000 kWh om året på 2 personer i hushållet och ingen laddning av elbil så i jämförelse med ditt uselt (ber om ursäkt i förskott :)) isolerade hus + laddning skulle jag säga att din BVP gör sitt jobb med den äran!
Vi bor dessutom i Göteborg med betydligt mildare vintrar.
Dina värden ser jag inget konstigt med men jag är bara någorlunda påläst lekman.
 
  • Gilla
Ht33781
  • Laddar…
Vb-fram 54(54) Ut Till Element
Vb-r 50(53) Tillbaka från element

Du ska hellre ha lite högre diff här. Nu skickar du ut 54 grader och får tillbaka 50. Vore bra om du kunde ta ut mer energi (snällare för VP) och ha ca 7-10 grader diff.
TS-TID 1458 är jättebra! Eltillskott har endast behövts 1458h på 15 år! Så pumpen täcker i princip alla era värmebehov.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Maxizor Maxizor skrev:
Vb-fram 54(54) Ut Till Element
Vb-r 50(53) Tillbaka från element

Du ska hellre ha lite högre diff här. Nu skickar du ut 54 grader och får tillbaka 50. Vore bra om du kunde ta ut mer energi (snällare för VP) och ha ca 7-10 grader diff.
TS-TID 1458 är jättebra! Eltillskott har endast behövts 1458h på 15 år! Så pumpen täcker i princip alla era värmebehov.
OK! Men hur gör man för att optimera det? :)
 
Normalt låter man cirkulationspumpen gå lite långsammare för att öka deltaT.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Normalt låter man cirkulationspumpen gå lite långsammare för att öka deltaT.
Känns som en halv vetenskap detta. Enda som är inställt hos oss via nån servicesnubbe är ju den där kurvlutningen. Sen justerar vi graderna +/- 2-3 grader i vissa fall på en ratt. Men det har i sig inget med pumpens hastighet att göra?
 
Reglaget för cirkulationspumpen/värmebärarpumpen sitter på själva pumphuset och har läge I till III. Värmebärarpumpen är den högra cirkulationspumpen. Du kan ju kolla om den står inställd på I eller något annat.
 
  • Gilla
Ht33781
  • Laddar…
J Josth skrev:
Reglaget för cirkulationspumpen/värmebärarpumpen sitter på själva pumphuset och har läge I till III. Värmebärarpumpen är den högra cirkulationspumpen. Du kan ju kolla om den står inställd på I eller något annat.
Den tycks stå på 2. För enkelhetens skull - om man sänker till 1 så cirkulerar vattnet långsammare och blir förmodligen kallare på returen. Då får man också ett kallare klimat inomhus? Krävs det mer av pumpen om det är svinkallt ute eller vad blir ”ner”-sidan av att sänka hastigheten?

Kollade menyerna nu igen och vid nuvarande väder på -3 grader har jag

vb-fram 43(46)
Varmvatten 47
vb-R 43(53)
Vvstart 47(44)

Vart lär man sig allt om detta egentligen? Manualerna är ju ett jidder.
 
H Ht33781 skrev:
Den tycks stå på 2. För enkelhetens skull - om man sänker till 1 så cirkulerar vattnet långsammare och blir förmodligen kallare på returen. Då får man också ett kallare klimat inomhus? Krävs det mer av pumpen om det är svinkallt ute eller vad blir ”ner”-sidan av att sänka hastigheten?

Kollade menyerna nu igen och vid nuvarande väder på -3 grader har jag

vb-fram 43(46)
Varmvatten 47
vb-R 43(53)
Vvstart 47(44)

Vart lär man sig allt om detta egentligen? Manualerna är ju ett jidder.
Är den igång pumpen när du redovisar värdena?
Ser inte rätt ut.
 
U Ulf Peter skrev:
Är den igång pumpen när du redovisar värdena?
Ser inte rätt ut.
Alltså, den är ju på :) men sen om den är igång kommer jag inte ihåg. Hur ser jag det? Tycker också det är en lurig fråga för jag antar att temperaturerna är olika beroende på var i cykeln som CP är igång?
 
Bäst skulle vara om du kunde få kontinuerlig statistik på värdena. Vi har en Nibe från 2005 som bara visar ögonblicksvärden, sammanlagd körtid och sånt, så vi skaffade en Husdata H66 gateway som vi kopplade in på den. Nu kan vi få ut fina kurvor i Home Assistant och jag har lärt mig jättemycket om hur värmepumpen fungerar :) Många lite nyare värmepumpar kan visa statistik på displayen eller via wifi.

Den viktigaste lärdomen nu under hösten har varit att man ska öppna alla radiatorer på max, utom kanske enstaka rum där man vill ha svalare (tex sovrummet). Om det då blir för varmt ändrar man på huskurvan i värmepumpen istället. På det viset jobbar värmepumpen med så låg framledningstemperatur på radiatorerna som möjligt, vilket dels ger bättre verkningsgrad och dels gör att det kan bli kallare ute innan eltillskottet går in. Nu i december sänkte vi förbrukningen med ett par-tre hundra kWh jämfört med förra december tack vare mindre eltillskott i liknande utomhustemperaturer.
 
  • Gilla
Ht33781
  • Laddar…
H Ht33781 skrev:
Alltså, den är ju på :) men sen om den är igång kommer jag inte ihåg. Hur ser jag det? Tycker också det är en lurig fråga för jag antar att temperaturerna är olika beroende på var i cykeln som CP är igång?
Du hör när kompressorn går och när den gått ett tag får du riktiga värden.
Samma temp på framledning och retur tolkar jag som att den precis stannat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.