Hej!

Gjorde ren glasluckan precis innan tändning och efter en liten stund ser det ut så här. Tände med torr ved, några stickor och tändbricket.

Irriterande, blir alltid så här och samma ”mönster”.
 
  • Eld i en modern braskamin, ljuset reflekterar i genomskinligt material, med en sotig glasyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du alla spjäll fullt öppna i början?
Brukar bli lite svart på mitt glas om jag stryper för mycket. Men kommer den upp i temp ordentligt blir glaset rent.
 
E Emanuel01 skrev:
Har du alla spjäll fullt öppna i början?
Brukar bli lite svart på mitt glas om jag stryper för mycket. Men kommer den upp i temp ordentligt blir glaset rent.
Jag öppnar ett fönster (frånluftsvp så undertryck), låter luckan stå på glänt, fullt spjäll. Fladdrar rejält i lågorna då. När jag tycker det tagit sig så stänger jag först fönstret, sedan luckan. Drar ner spjället.

Kanske drar ner spjället för tidigt.
 
Du drar ner spjället för tidigt, och hur mycket drar du ner det ?
Jag har en contura 520 T och mitt glas blir aldrig svart
 
J Jc1972 skrev:
Jag öppnar ett fönster (frånluftsvp så undertryck), låter luckan stå på glänt, fullt spjäll. Fladdrar rejält i lågorna då. När jag tycker det tagit sig så stänger jag först fönstret, sedan luckan. Drar ner spjället.

Kanske drar ner spjället för tidigt.
Tror som andra här säger att du drar ner spjället för tidigt.
 
janwide
Antingen för dåligt med tilluft (drag) eller inte tillräckligt torr ved. Jag upplever också att granved sotar mer än björk. Kräver enligt mig mer tilluft. Jag måste köra med helt öppet spjäll när jag eldar gran medans jag kan stänga igen något få jag eldar björk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.