Har en FTX installation som är gjord senaste året av en firma.
Det visade sig att isoleringen som använts är för klen, och mellan tilluft (ut från FTXen) och sovrummets tilluftskanal kan det skilja 10 grader (13 grader i sovrummet och 23 vid FTXen)

Har provat att flytta på tilluftssensorn, men utan resultat.

Pga. det otroligt begränsade utrymmet har E30 kondensstrumpa använts, förutom över ljuddämpare där inget använts.


Under natten är tilluften så låg som 10 grader i sovrummen.

Vad göra? Rumsmätare? Byggmatte på de ställen man kommer åt?


När det är varmare än 0 grader ute funkar allt som det ska.
 
  • Person i isolerad vind med flexibel ventilationsslang och verktygslåda. Trångt utrymme, träbjälkar, isolermaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindutrymme med isolering och flexibla luftkanaler. Träbjälkar synliga. En varningsetikett på en kanal. Otydligt och mörkt foto.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du anlitade en firma och dom har gjort fel så kanske du ska reklamera?
 
S0MMER S0MMER skrev:
Om du anlitade en firma och dom har gjort fel så kanske du ska reklamera?
Jag har gjort detta men orkar inte ta detta till rättegång.
 
Byggmatta som najas med ståltråd funkar ju, helst med byggplast över så inte mössen får alltför lätt att bygga bo :)
Beklagligt att se hur dåligt vissa firmor utför jobb, oseriöst är bara förnamnet.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Ett alternativ är ju att tilläggsisolera med lösull, men det är ju en något dyrare lösning i sammanhanget
 
Alltså, problemet är utrymmet. Det är fysiskt omöjligt med 100mm lamellmatta och ståltråd.

Kanske hade gått med 80mm strumpa när man väl byggde. Funderar på att fylle hela utrymmet med lösull och ta upp ventilation under pannorna istället för under hängrännorna
 
Snailman
Håller på att köra igång ett ftx aggregat. Har bergvärme och ganska låg temperatur inne 17°. FTX har 15° på luften in till aggregatet och 13 på luften ut från det = tilluften till rummen.

FTX går i bortaläge = lägre varvtal.

Mäter jag vid tilluftsventilerna så är det 14,5° utom i hallen där det är 13,5°. Utomhus är det -8°

Underst på vinden är det 170mm skivor ovanpå dem = ovanpå underarmen på takstolarna ligger ventilationsrör en och på den höjden är det även en 195 skiva och ovanpå denna ytterligare en 195 skiva. Så jag har mestadels minst 195mm isolering åt alla håll omkring rören. Jag monterade all ventilation själv.

Då jag använde skivor i stället för lösull så kunde jag ha huset delvis isolerat innan jag monterade FTX och rören (ett lager 170 skivor mellan takstolarna), vilket var bra då det tagit mig några år att bygga.
 
Snailman Snailman skrev:
Håller på att köra igång ett ftx aggregat. Har bergvärme och ganska låg temperatur inne 17°. FTX har 15° på luften in till aggregatet och 13 på luften ut från det = tilluften till rummen.

FTX går i bortaläge = lägre varvtal.

Mäter jag vid tilluftsventilerna så är det 14,5° utom i hallen där det är 13,5°. Utomhus är det -8°

Underst på vinden är det 170mm skivor ovanpå dem = ovanpå underarmen på takstolarna ligger ventilationsrör en och på den höjden är det även en 195 skiva och ovanpå denna ytterligare en 195 skiva. Så jag har mestadels minst 195mm isolering åt alla håll omkring rören. Jag monterade all ventilation själv.

Då jag använde skivor i stället för lösull så kunde jag ha huset delvis isolerat innan jag monterade FTX och rören (ett lager 170 skivor mellan takstolarna), vilket var bra då det tagit mig några år att bygga.
låter fint men jag har 50cm till tak så det går inte tyvärr
 
Snailman
B ByggaByggaBygga22 skrev:
låter fint men jag har 50cm till tak så det går inte tyvärr
Jag har saxtakstolar på en del ställen, men alla skivor rymdes även där, det var delvis därför jag valde skivor, hade jag valt lösull så hade jag behövt sätta nån duk upptill för att vara säker på att ha en luftspalt närmast råsponten, vilket inte behövdes nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.