Hej,

Kan någon vänlig själ förklara mig en sak..

Jag har Greenley som elleverantör men inte aktiverat timpriset utan betalar då "rörligt pris för schablonavräknad leverans. Det rörliga elpriset per kWh för schablonavräknad leverans fastställs i efterhand varje månad och beräknas som ett volymvägt medelpris av Greenelys pris för fysisk kraft för aktuellt elområde för respektive leveranspunkt samt elcertifikatavgift "som det står i avtalet

För november låg priset på 195 öre + moms
Skiljer ganska rejält mot Nordpools spotpris på 131 öre i SE3

Visst att det tillkommer elcertifikat osv.

Men hur i tusan kan det skilja så mycket eller missar jag något ?
 
Eftersom du och alla andra kunder förbrukar mer el när elen är dyr, så får ni inte snittpriset. Ni får ett viktat snittpris, som beror på hur alla kunders förbrukning har sett ut.

Så egentligen har du också timpris, fast utslaget på alla kunder med månadsspot i samma bolag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Eftersom du och alla andra kunder förbrukar mer el när elen är dyr, så får ni inte snittpriset. Ni får ett viktat snittpris, som beror på hur alla kunders förbrukning har sett ut.

Så egentligen har du också timpris, fast utslaget på alla kunder med månadsspot i samma bolag.
G gbgustaf skrev:
Eftersom du och alla andra kunder förbrukar mer el när elen är dyr, så får ni inte snittpriset. Ni får ett viktat snittpris, som beror på hur alla kunders förbrukning har sett ut.

Så egentligen har du också timpris, fast utslaget på alla kunder med månadsspot i samma bolag.
Tack för svar.
Känns lurigt detta.
Man kanske inte anv
G gbgustaf skrev:
Eftersom du och alla andra kunder förbrukar mer el när elen är dyr, så får ni inte snittpriset. Ni får ett viktat snittpris, som beror på hur alla kunders förbrukning har sett ut.

Så egentligen har du också timpris, fast utslaget på alla kunder med månadsspot i samma bolag.
G gbgustaf skrev:
Eftersom du och alla andra kunder förbrukar mer el när elen är dyr, så får ni inte snittpriset. Ni får ett viktat snittpris, som beror på hur alla kunders förbrukning har sett ut.

Så egentligen har du också timpris, fast utslaget på alla kunder med månadsspot i samma bolag.
Tack för svar.
Känns jäkligt lurigt, går ju knappast att följa upp.
Trodde in min enfald att grundpriset följde spot + div påslag

Finns det bättre alternativ ?
 
Nej.

Olika avtal skiljer inte mycket. Det finns bara ett sätt att få ner sin elkostnad, och det är att dra ner på sin förbrukning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.