A
zarkov zarkov skrev:
Jag förstår inte, är 750 kWh på månadsbasis för mycket eller för lite? Jag hade varit glad om vi hade klarat oss på 750 kWh allmän-el per månad (2 vuxna, 2 små barn i villa med fjärrvärme på västkusten, 110+60 m2)
Radhus 112 kvm, 3 i hushållet, fjärrvärme till upvärmning och varmvatten. Hushållsel 250-300 kWh per månad, mekanisk frånluft. Drar vi på elgolvvärmen i badrum och hall kan vi komma upp i kanske 400-450 kWh
 
Vad som drar el nu är nog svårt.
Att det går åt mer i el i eget hus än bo i lägenhet är inget nytt. Runt 1000 per månad om det är nybyggt hus räknas som bra.
 
M Maria_G skrev:
Hej,

Vi flyttade i slutet av november in i vårt första hus, boyta ca 190 kvm, och jag skulle bli glad för feedback gällande vår elförbrukning. Vi är tre personer, två vuxna och ett barn. Har Tibber och värmer huset med en Luft/vatten till vilken vi kopplat Ngenic Tune som står inställd på 19 grader. Pumpen har dragit 363 kWh de första 12 dagarna i månaden, vilket jag antar är helt okej givet vädret vi haft här i Sthlm under december. Det jag blir fundersam över är att uppvärmningen enligt Tibber endast står för 56% av vår elförbrukning. På posten "beteende" menar Tibber att vi förbrukat 231 kWh den 1-12 dec och "alltid på" 62 kWHh.

Jag kan inte komma på att "alltid på" skulle vara något annat än kyl/frys och eventuellt hemlarmet. Vi mellanlandade i en liten lägenhet innan vi flyttade in, och där låg vår totala förbrukning på ca 130 kWh/mån. I denna takt ligger vi på 160 kwh/mån på endast "alltid på", är det inte mycket?

Vad gäller beteende så har vi kört en diskmaskin cirka varannan dag på 30-minutersprogram. Vi har kört sammanlagt kanske 5 tvättmaskiner i väntan på bättre elpristider och använt torktumlaren en gång. Vi har gasspis med elugn som varit igång två gånger. TV står på till och från under dagarna och lite stereo. Vi har en hel del småbelysning igång men i princip allt är LED, hittade några gamla 40-wattslampor i fast armatur som jag bytte ut för några dagar sedan. Jag antar att tappvatten hamnar på denna post, och duscha gör vi vuxna kanske 2 av 3 dagar och då ca 5 minuter åt gången. Lillen har hittills mest vägrat den nya duschen, vi har lyckats blaska av honom några gånger.

Med den här takten förbrukar vi ca 750 kWh i månaden på annat än uppvärmning, och kollar jag på energideklarationen så är det väl max 150 kWh som bör vara varmvatten. Jämfört med vår tidigare lägenhet blir det en otrolig skillnad, känns det rimligt? Där hade vi visserligen inte tvätt- och diskmaskin men dessa har ju knappt använts, och vi hade en äldre elspis där också samt en eldriven handdukstork som gick en hel del.

Tacksam för feedback på om detta låter normalt eller om jag behöver jaga kWh-tjuvar i hemmet!

Edit: Kanske skall lägga till att vi har elbil som vi hittills laddat med kanske 20 kWh, det har kontinuerligt varit betydligt billigare med publika laddare!
Jag använder flitigt energimätare och flyttar runt dem så att jag har koll på alla väsentliga apparater. Länkad är enkel med smidig app.

https://www.conrad.se/p/voltcraft-s...s&utm_source=google&utm_term=1695486&vat=true
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur kan Tibber skilja mellan uppvärmning, beteende och alltid på?
Gissar på att Ngenic gör en maskinanalys av din effektförbrukning.

Genom att titta på den under hela dagen så kan rent av en människa se vissa mönster urskilja sig. Här har vi exempelvis ett dygn från oss, 2,3 kW-topparna kan man lista ut är en värmepump utan inverterstyrning och den stora 4 kW-kakan en elbil på laddning. Sen blir det svårare att se med blotta ögat men maskinanalyser kan göra underverk, de har oftast tusentals andra kunders data att utgå ifrån så de kan bli väldigt träffsäkra. Vi är ju inte så unika som vi tror..

Graf över elkraftsmätningar i kilowatt över tid, fluktuerande användning synlig genom dygnet.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Värmekablar för att värma vattenrör till kommunalt vatten/brunn/gäststuga är inte en ovanlig elförbrukare nu på vintern. Vet du om du har sådana?
 
A Alfons3301 skrev:
Radhus 112 kvm, 3 i hushållet, fjärrvärme till upvärmning och varmvatten. Hushållsel 250-300 kWh per månad, mekanisk frånluft. Drar vi på elgolvvärmen i badrum och hall kan vi komma upp i kanske 400-450 kWh
Grattis, vi har som sagt betydligt högre förbrukning. Även när vi bodde i radhus använde vi >500 kWh/månad.

Det kanske är dags att se över förbrukningen lite innan fastprisavtalet går ut nästa höst...
 
Verkar vara oerhört spridda bud hur mycket hushållsel en villa drar. Jag vidhåller dock att vi borde ligga i nedre delen av skalan med endast ett småbarn, ett par laptops, gasspis, led-lampor och en ständigt växande tvättkorg. Ett alternativ är ju att Tibber tolkar värmepumpen felaktigt. Har enligt dem per 13 december förbrukat 397 kWh på värme och 321 kWh på hushållsel, och då har det ändå varit under 10 minus om nätterna den senaste tiden. Det sägs ju alltid att den absoluta majoriteten av förbrukningen på vintern är uppvärmning och det avspeglas ju inte alls här, trots köldknäpp, och då handlar det ändå om en LVVP från 2008.

Tack för alla tips dock! Många upplysande inlägg.
 
M Maria_G skrev:
nu har vi ju timpris och vill gärna diska på lågpristimmar. Givet att diskmaskinen tjuter frenetiskt när den är färdig och dessutom inte har någon funktion för att öppna luckan så tror jag att vi får prioritera ett kortprogram vid 23-tiden istället för ett energisparprogram några timmar tidigare. Åtminstone innan jag sett siffror svart på vitt på förbrukning på respektive program och kan jämföra. Hittade för övrigt nu en pax-fläkt på 5W i källarbadrummet som vi använt sparsamt :)
Jag fick lära mig i en tråd här på BH att signalen på diskmaskinen gick att stänga av! Nu är även tvättmaskinen tyst Men du får googla på din modell för att hitta hur man gör…
 
Återupplivar denna tråd för feedback på gårdagen. Efter att ha snittat ca 50-55 kWh/dag i december så förbrukade vi igår 150 kwh. Vare sig tvätt, disk, matlagning, dusch eller något annat ingår så det är uppenbarligen i princip bara uppvärmning. Är detta normalt när tempen inte stiger över 10 minus på en hel dag och elpatron går in (jag vet inte ens hur jag kollar det), eller är det helt uppåt väggarna oavsett? Det har ju också varit kallt hela veckan så ser inte att det borde göra någon jätteskillnad.

värt att notera är att vi laddade bilen med 35 kWh natten mot igår. Det var den 15:e men noterade att Tibber ändå hade lagt på denna förbrukning på den 14:e då datan var direkt tillgänglig pga smartladdning. Vet inte om detta orsakat någon slags dubbelräkning men det förklarar ju bara en bråkdel isf.
 
Nu hoppas jag verkligen på hjälp… Vad gäller ovan fick snälla användare i värmepumpsforumet mig att förstå att värmepumpens elpatron kickar in under minus 10 och har en högre effekt än jag var medveten om.
Nu dock… vädret åter milt och enligt Tibber har vi mellan 21-00 igår förbrukat 12-13 kWh i timmen utan märkbar orsak. Tittar jag historiskt så har vi knappt förbrukat mer än 5-6 kWh på en enskild timme förutom senaste dygnen när pumpens elpatron jobbat i kallt väder och när vi laddar bilen. Vad är det som händer? Löper elpatronen amok? Jag vet ju tyvärr inte hur länge detta pågick då jag endast har data till klockan 00 men tänkte checka av elmätaren med jämna mellanrum nu på morgonen. Tips mottages tacksamt.
 
M Maria_G skrev:
Nu hoppas jag verkligen på hjälp… Vad gäller ovan fick snälla användare i värmepumpsforumet mig att förstå att värmepumpens elpatron kickar in under minus 10 och har en högre effekt än jag var medveten om.
Nu dock… vädret åter milt och enligt Tibber har vi mellan 21-00 igår förbrukat 12-13 kWh i timmen utan märkbar orsak. Tittar jag historiskt så har vi knappt förbrukat mer än 5-6 kWh på en enskild timme förutom senaste dygnen när pumpens elpatron jobbat i kallt väder och när vi laddar bilen. Vad är det som händer? Löper elpatronen amok? Jag vet ju tyvärr inte hur länge detta pågick då jag endast har data till klockan 00 men tänkte checka av elmätaren med jämna mellanrum nu på morgonen. Tips mottages tacksamt.
12-13 kWh i timmen är mycket och bör förklaras av en storförbrukare som elbilsladdning eller elpatron på pumpen som är igång. Vill du reda ut din hushållsel är det lämpligt att köpa mätare och kontrollera dina prylar för att se vad som drar. Man kan också tänka sig värmekablar eller elektriska element i förråd eller garage som förbrukare man glömmer räkna in i hushållselen
 
J Jeppan skrev:
12-13 kWh i timmen är mycket och bör förklaras av en storförbrukare som elbilsladdning eller elpatron på pumpen som är igång. Vill du reda ut din hushållsel är det lämpligt att köpa mätare och kontrollera dina prylar för att se vad som drar. Man kan också tänka sig värmekablar eller elektriska element i förråd eller garage som förbrukare man glömmer räkna in i hushållselen
nej inget sånt. Detta är alltså något som bara plötsligt hände igår kväll, följer inte mönstret från någon annan dag överhuvudtaget. Innan jag kastar mig ut och köper utrustning ville jag främst ställa en fråga om någon varit med om något liknande eller har en idé vad som kan ha hänt.

Edit: tolkar jag dig rätt så bör det trots allt vara elpatronen. Varför den nu skulle jobba på max med kanske 3 minusgrader ute. Har Ngenic Tune som inte heller visar att den skulle triggat uppvärmning de klockslagen.
 
A
harry73 harry73 skrev:
alltid på kan vara avfuktare på vinden/i källaren/i krypgrunden. Det kan vara mekanisk ventilation, det kan vara en del av värmepumpen om den nu är på hela tiden.
Men för att ge lite perspektiv ligger min förbrukning första 12 dagar i december på 540 kWh. Jag räknar med en total förbrukning på ca 1400 kWh för hela månaden.
Under sommaren var min förbrukning ca 16 kWh per dygn (inkl varmvatten) och när jag var på semester och stängde av stora VVB, var det 10 kWh per dygn.
Jag bor i Skåne i villa med 200 kvm och 6 personer i familjen.
Om jag förstår dina siffror rätt, ligger du nu på 650kWh för december och har du 5kWh/dygn som alltid på. Är det ventilation, kyl/frys och avfuktare, är det kanske inte så dåligt.
Men eftersom du inte kommer att få elstöd (om ni fick elabonnemang i slutet av november) förstår jag att det blir svårt för er i år.
Elstödet är väl 50 öre per kWh? Om man förbrukar 1300 kWh till ett snittpris på kanske 3-4 kr så är knappast 50 öres elstöd make eller break
 
M Maria_G skrev:
nej inget sånt. Detta är alltså något som bara plötsligt hände igår kväll, följer inte mönstret från någon annan dag överhuvudtaget. Innan jag kastar mig ut och köper utrustning ville jag främst ställa en fråga om någon varit med om något liknande eller har en idé vad som kan ha hänt.

Edit: tolkar jag dig rätt så bör det trots allt vara elpatronen. Varför den nu skulle jobba på max med kanske 3 minusgrader ute. Har Ngenic Tune som inte heller visar att den skulle triggat uppvärmning de klockslagen.
jag gav vara förslag på möjliga förbrukare som kan höja förbrukningen så. El är inte magi. Ökar förbrukningen är det något som drar och bara du vet vilka grejer du har som kan förklara det och får felsöka därefter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.