A Aunty skrev:
sådan okunskap på detta forumet så det är nästan löjligt.

värmen inomhus lagras ju klart i betongen.
dom timmarna solen lyser lagras ju med i stenen och jämnar ut temperaturskillnanden
I November hade vi 23 soltimmar i Östergötland. Borträknat den energi som reflekteras av fasaden (och som ligger i skugga) hur mycket värme tror du egentligen ett betonghus kan tillgodose sig av dessa 23 soltimmar?

Du behöver verifiera dina påstående med kalkyler för att det ska vara trovärdigt.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Nissens
G Jö Kl skrev:
Stämmer det att trähus är mindre värda? Känns inte lika rejäla som tex ett tegelhus eller stenhus med putsad fasad.

Stämmer det?
Om du frågar de som kan det här med värde på bostäder, Fastighetsmäklarna alltså - så är de eniga om att det är tre saker som påverkar priset mer än allt annat.

Det är:

1, Läget
2, Läget
3, Läget

Svårare än så är det inte. :)
 
A
S Styrman_jansson skrev:
I November hade vi 23 soltimmar i Östergötland. Borträknat den energi som reflekteras av fasaden (och som ligger i skugga) hur mycket värme tror du egentligen ett betonghus kan tillgodose sig av dessa 23 soltimmar?

Du behöver verifiera dina påstående med kalkyler för att det ska vara trovärdigt.
alla stenhus ligger i östergötland?
Ni har ingen värme på inne?
ingen i östergötland har en kamin kanske?
 
A Aunty skrev:
sådan okunskap på detta forumet så det är nästan löjligt.

värmen inomhus lagras ju klart i betongen.
dom timmarna solen lyser lagras ju med i stenen och jämnar ut temperaturskillnanden
Och kylan utifrån, den bara finns där och kommer inte in tack vare all lagring av värme:crysmile::crysmile:
För isolering kan ju inte finnas solvärmen tar sig in:crysmile::crysmile:
 
Men en humoristisk tråd har det blivit(y)
 
A
Nissens Nissens skrev:
Om du frågar de som kan det här med värde på bostäder, Fastighetsmäklarna alltså - så är de eniga om att det är tre saker som påverkar priset mer än allt annat.

Det är:

1, Läget
2, Läget
3, Läget

Svårare än så är det inte. :)

självklart är läget den absolut viktigaste parametern det säger väl ingen något om.
betyder väl inte att det som står på fatigheten inte spelar någon roll?

och att på alltvar tro att fastighetsmäklarna är dom som kan värde på fastigheter bäst är du väldigt fel ute.
arbetat mycket på fastighetsbolag och på transaktionsidan och kan lova att det är inte fastighetsmäklare som sitter där.
 
A
A AndersS skrev:
Och kylan utifrån, den bara finns där och kommer inte in tack vare all lagring av värme:crysmile::crysmile:
För isolering kan ju inte finnas solvärmen tar sig in:crysmile::crysmile:
vem har sagt att inte kylan kommer in, men det gör det väl i ett trähus med?

jag bor i ett trähus och kylan kommer iaf in i mitt
 
A Aunty skrev:
alla stenhus ligger i östergötland?
Ni har ingen värme på inne?
ingen i östergötland har en kamin kanske?
Jag citerar ditt inlägg;
"dom timmarna solen lyser lagras ju med i stenen och jämnar ut temperaturskillnanden"

Ta Stenshus var du vill. I hela Sveriges fastland varierade soltimmarna mellan 23-30st. Endast Gotland hade lite mer med 40st.

Blandar vi in en kamin i bilden så blir ju u-värdet eller värmeledningsförmågan mer intressant för att beräkna transmissionsförlusterna. Kika gärna in på; https://www.energihandbok.se/konstanter/varmeledningsformaga-och-u-varden-for-olika-material och jämför värdena för trä och betong...
 
A
S Styrman_jansson skrev:
Jag citerar ditt inlägg;
"dom timmarna solen lyser lagras ju med i stenen och jämnar ut temperaturskillnanden"

Ta Stenshus var du vill. I hela Sveriges fastland varierade soltimmarna mellan 23-30st. Endast Gotland hade lite mer med 40st.

Blandar vi in en kamin i bilden så blir ju u-värdet eller värmeledningsförmågan mer intressant för att beräkna transmissionsförlusterna. Kika gärna in på; [länk] och jämför värdena för trä och betong...
vad är fel i mitt citat?

japp det skulle kunna vara en enda soltimme det är ju ändå positivt om man kan ta till vara på den??
 
A Aunty skrev:
fungerar självklart alla dagar, varför skulle det inte?

Ta en varm sommardag så kyler ju självklart huset ner, har du aldrig gått in i ett stenhus på sommaren?
Timmerhus är också svalare på sommaren.
 
A Aunty skrev:
vad är fel i mitt citat?

japp det skulle kunna vara en enda soltimme det är ju ändå positivt om man kan ta till vara på den??
Kan du redogöra nyttan av exempelvis 23h sol på en 290mm tjock yttervägg av betong jämfört med 290mm tjock massivt trä, typ KL eller timmer?

Vilket kan tillgodogöra sig energin bäst? Hur ser avsvalningen ut? Vilken väggtyp har lägst transmissionsförluster?

Du anser ju att vi är dåliga på byggnadsfysik så då kanske du kan belägga dina påståenden och visa oss vad du menar?
 
Nissens
A Aunty skrev:
självklart är läget den absolut viktigaste parametern det säger väl ingen något om.
betyder väl inte att det som står på fatigheten inte spelar någon roll?

och att på alltvar tro att fastighetsmäklarna är dom som kan värde på fastigheter bäst är du väldigt fel ute.
arbetat mycket på fastighetsbolag och på transaktionsidan och kan lova att det är inte fastighetsmäklare som sitter där.
Jo, om man har träfasad eller tegelfasad på ett trähus påverkar knappast priset. Såvida tegelfasaden inte är i dåligt skick, den är dyr att fixa…
 
A
S Styrman_jansson skrev:
Kan du redogöra nyttan av exempelvis 23h sol på en 290mm tjock yttervägg av betong jämfört med 290mm tjock massivt trä, typ KL eller timmer?

Vilket kan tillgodogöra sig energin bäst? Hur ser avsvalningen ut? Vilken väggtyp har lägst transmissionsförluster?

Du anser ju att vi är dåliga på byggnadsfysik så då kanske du kan belägga dina påståenden och visa oss vad du menar?
jag är utbildad civilingenjör inom samhällsbyggnad och arbetat inom fastighetssektorn hela mitt liv.
så du kan vara lugn, men fortsätt du googla
 
A
Nissens Nissens skrev:
Jo, om man har träfasad eller tegelfasad på ett trähus påverkar knappast priset. Såvida tegelfasaden inte är i dåligt skick, den är dyr att fixa…
vad pratar du om?

ni sa att endast läget spelade roll, jag sa att det inte stämmer.

vad har det ens att göra med trähus med tegelfasad?
 
Nissens
A Aunty skrev:
vad pratar du om?

ni sa att endast läget spelade roll, jag sa att det inte stämmer.

vad har det ens att göra med trähus med tegelfasad?
Jag tog bort lägesfaktorn eftersom du sade att man skulle bortse från den. Har du ändrat dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.