Hej! Har en NIBE luft/vatten och undrar lite hur man ska tänka när det gäller inställningar på panelen och radiatorer i huset. Ska man låta alla radiatorer stå på max-öppet och sedan styra allt via centralen?

Just nu står den på -4 men tycker ändå att vi har för varmt. Det är 19.3 grader i vardagsrummet och det är lite för varmt dessa tider.

Vi har nyligen haft radiatorer i källaren på, och då var det varmare i källaren än på entréplan (enplans med källare). Bör vi fortsatt köra radiatorer i källaren (gillestugan)?

Tycker det är en djungel att få lagom temp i huset och lagom förbrukning. Vi har stängt av golvvärme och handdukstorkar i badrum.

Jag tror att vatten är inställt på 52 grader. Är det lagom?
 
Ja, det flesta termostater ska vara helt öppna och värmeregleringen görs på pannan. Dra ner rumsvärdet mer om du vill ha ännu svalare inne.
 
Men finns det någon gräns när systemet inte mår bra. Eller ska man inte tänka på det? Säg att jag måste vrida ner till -7 på systemet för att få 17 grader på entréplan, kan det bli problem?
 
Delvis svar i manualen som jag nu hittade online:

"Öppna termostatventilerna helt (med undantag av de rum där man önskar ha det svalare). Det är viktigt eftersom helt eller delvis stänga termostatventiler bromsar upp flödet i klimatsystemet, vilket leder till att VVM 225 kommer att jobba med högre temperatur. Det i sin tur kan leda till ökad energiförbrukning."

Tänker att vi då bara drar ner främst i sovrummen
 
Det bästa är att göra en fullständig injustering av flödena i värmesystemet så att man får rätt värme i alla rum med termostaterna på max. Sedan kan man använda vissa termostater om det blir för varmt av t.ex. solinstrålning eller mycket matlagning etc. Radiatortermostaterna kan ha inbyggd förinställning som går att använda med speciella inställningsverktyg. Är det Danfoss ventiler går det bra att ändra med fingrarna efter man lyft av termostathuset.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.