Skulle säga lite lite, lågan ska inte fladdra ut utan ganska stadigt sugas in.
 
B bergquist skrev:
kan dragluckan göra så mycket?
Japp, om du inte hade haft drag i skorsten så hade ju fläkten fått trycka ut rökgaserna hela vägen, vilket naturligtvis funkar men kräver en annan tryckuppsättning på fläkten.
 
B bergquist skrev:
Tack för svar, ställde min tigex på 10 mm, efter ca 30 minuter var co2 och spjäll stabila.

En fråga bara, kan du ställa co2 värdet på din panna?
Ställt den runt 12.5%?

Effecta har sagt att jag ska ha min på 13%
Vad rek. Ni?
Ja, på min kan jag justera Co2 på displayen.
Kommer inte riktigt ihåg varför jag hamnade på 12,2 mycket möjligt jag borde ha varit närmare 13?

Men rökgas temp är ok,turbolatorerna ser bra ut,
nästan ingenting sot etter 40 timmars åldning, vilket er sotnings intervall.

Tömmer askkoppen och lyft upp turbolatorerna och släpp ner dem igen vartannat intervall. Sotar med stålborste var 80:e timme.
 
  • Gilla
bergquist
  • Laddar…
I ianKilmister skrev:
Ja, på min kan jag justera Co2 på displayen.
Kommer inte riktigt ihåg varför jag hamnade på 12,2 mycket möjligt jag borde ha varit närmare 13?

Men rökgas temp är ok,turbolatorerna ser bra ut,
nästan ingenting sot etter 40 timmars åldning, vilket er sotnings intervall.

Tömmer askkoppen och lyft upp turbolatorerna och släpp ner dem igen vartannat intervall. Sotar med stålborste var 80:e timme.

Har du tillbehöret som rengör turbolatorerna när du öppnar luckan ?

Jag rengör mina turbolatorer var 3 månad med detta.
 
B bergquist skrev:
Har du tillbehöret som rengör turbolatorerna när du öppnar luckan ?

Jag rengör mina turbolatorer var 3 månad med detta.
Nej, har inte det
 
  • Gilla
bergquist
  • Laddar…
Någon annan som provat draglucka till en Effecta Lambda? Erfarenheter med och utan?
 
V Vardagsrum skrev:
Någon annan som provat draglucka till en Effecta Lambda? Erfarenheter med och utan?
Vi kör en tigex 50 med min effects lambda, fungerar jättebra efter jag löste alla nybörjare problem men också bytt några detaljer som helt enkelt blivit för gamla.
 
Hej

Jag har en lambda 60 som jag installerat själv 2019. Har en tigex 180 som är lite större än din 50. Valde det då min skorsten är 220mm och fick rådet att 50 var för liten då. Har fungerat hur bra som helst nu i 3,5 år. Har nu däremot fått ett problem som jag inte vet vad det beror på. Pannan är sjukt svår att tända. Har aldrig varit ett problem förut men nu får jag knappt fart på den. När det väl tagit sig så brinner den jättebra igen. När jag vänder mig till effecta så får jag bara svaret att eftersom jag installerat pannan så är det mitt eget ansvar och de var inte alls intresserade av att hjälpa mig mer.
 
Hade en sådan upplevelse för 2-3 månader sedan.
Hade kört med pellets ett tag när jag var borta på jobbet.
Plockade isär pelletsbrännaren från Pannan och eldade opp med ved,stängde dörren gick ut ur pannrummet när rökgasen var ca 110 grader.

Efter 2 timmar var jag i pannrummet för något annat, märkte då att rökgastemperaturen bara var 70.
Öppnade dörren och pannan var fylld med svart rök,
stängde dörren för att gå ut och titta på skorsteinen, svart rök där också.

På displayen var de primära och sekundära spjällen öppna,sådär så de borde vara under normal drift.
Stängde sedan ner pannan, hörde spjällen stänga,
startade sedan upp igen och hörde spjällen öppnas.

Tog sedan en ficklampa för att se om spjällen rörde fysiskt.
Den övre öppningen var stängd, displayen sa att den var 50% öppen.
Jag använde en skruvmejsel och knackade lätt på spjället, stängde sedan ner pannan igen medan jag knackade på spjället, nu öppnar den som vanligt och rökgasen temperaturen började stiga.

Efter 10 minuter var temperaturen över 180 grader och ingen rök kunde ses komma ut ur skorstenen.
Under pelletsåldringen er spjällene stengt , så det hade nog fastnat,
kommer att demontera dessa på sommaren.
 
Ja men jag eldar bara ved och spjällen står öppna. Det ryker även ur skorstenen. Den ohjälpsamme killen på effecta antydde att det skulle vara dåligt drag i skorstenen. Skorsten är sotad för mindre än en månad sedan och jag sotade ur hela pannan efter det förra misslyckade försöket att tända. Verkligen en grundlig genomgång. Ved utrymmet, brännkammaren, tuber. Gjorde rent lambdasonden, fläkten. Bytte även packningen till fläkten som spruckit. Men utan att det blev bättre. Enligt Effecta så kan det ju inte vara något fel om pannan brinner bra när det väl tagit sig.
 
F Fsund skrev:
Hej

Jag har en lambda 60 som jag installerat själv 2019. Har en tigex 180 som är lite större än din 50. Valde det då min skorsten är 220mm och fick rådet att 50 var för liten då. Har fungerat hur bra som helst nu i 3,5 år. Har nu däremot fått ett problem som jag inte vet vad det beror på. Pannan är sjukt svår att tända. Har aldrig varit ett problem förut men nu får jag knappt fart på den. När det väl tagit sig så brinner den jättebra igen. När jag vänder mig till effecta så får jag bara svaret att eftersom jag installerat pannan så är det mitt eget ansvar och de var inte alls intresserade av att hjälpa mig mer.
F Fsund skrev:
Ja men jag eldar bara ved och spjällen står öppna. Det ryker även ur skorstenen. Den ohjälpsamme killen på effecta antydde att det skulle vara dåligt drag i skorstenen. Skorsten är sotad för mindre än en månad sedan och jag sotade ur hela pannan efter det förra misslyckade försöket att tända. Verkligen en grundlig genomgång. Ved utrymmet, brännkammaren, tuber. Gjorde rent lambdasonden, fläkten. Bytte även packningen till fläkten som spruckit. Men utan att det blev bättre. Enligt Effecta så kan det ju inte vara något fel om pannan brinner bra när det väl tagit sig.
Tråkigt att höra, har själv varit i kontakt med effecta gällande min lambda och mannen jag fick hjälp av "Tony" var mer än suverän, sällan man stöter på någon så hjälpsam, även fast mina frågor var i vissa fall helt självklara.

Som sagt, har haft olika problem och kanske får ge lite tips så kan du felsöka.. värt att tillägga att allt jag gjorde har slutat med att pannan har fungerat klockrent i mer än ett år.

1. Ställer sig spjällen (2st) som de indikerar på displayen?
Om inte så går de att justera genom att spänna fjädern, jag testade men slutade med att jag köpte nya, den dåliga bytte jag ut och den som var OK lät jag vara kvar till så länge, fast har en i reserv.

2. Gissar att du rensat turbulatatorerna?
3. Har du rensat rören som sitter under keramiken, kommer åt från där du askar.
3. Tigex luckan, är packningen bra? Min började kärva så fick en ny packning och limmade dit, tog 10 min.
4. Har du kollat över alla packningar runt om? Min är 2013 och aldrig bytta, däremot är keramiken bytt en gång pga fel eldning....
5. Har du kollat så att hålen från spjällen inte är tilltämpa.


Aja några saker....
För mig var det att spjällen slutade fungera, däremot kom problemet med tigex fläkten.
 
Anledningen för att jag kom på att spjällen vag dåliga, var just pga att den var mycket svårtänd och när den väl körde för fullt så gick c02 värdet upp och ner som en galning, hur beter sig din?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.