B
@BirgitS kan vara lokala regler, eller önskemål. Det var så länge sedan jag ansökte om tillstånd att jag förträngt reglerna. Men jag tycker det är praktiskt att ha två behållare, så man alltid har en råttssäker behållare att fylla på matresterna i.
 
A amukh skrev:
Hur såg du att det inte är en varmkompost? Beskrivningar jag läst så verkar min likna en varmkompost plus att förra ägarna sa specifikt att det är en varmkompost. När jag letat runt på nätet så verkar min kompost likadan som något som heter en biokub variatn av varmkompost typ en sån här
[länk]
Ah, fel av mig då. Jag trodde träspjälorna var komposten men det var kanske staketet? :)
 
BirgitS
B BSOD skrev:
@BirgitS kan vara lokala regler, eller önskemål. Det var så länge sedan jag ansökte om tillstånd att jag förträngt reglerna. Men jag tycker det är praktiskt att ha två behållare, så man alltid har en råttssäker behållare att fylla på matresterna i.
Det är snart 30 år sen jag började med varmkompost och drygt 10 år sen jag flyttade till lägenhet. Det var inte många regler då utan det var i stort sett att komposten skulle vara tät så att råttorna inte kom åt något så vitt jag minns. Det är säkert praktiskt med två behållare men har man en liten trädgård som TS kan det vara svårt att få plats utan att komposterna dominerar.
 
  • Gilla
amukh och 1 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Ah, fel av mig då. Jag trodde träspjälorna var komposten men det var kanske staketet? :)
ja precis. jag förklarade bilder dåligt. träplankor var staket. bilder jag postade på komposten (svarta plast kanter) var efter jag tagit bort locket och hälften av sidopaneler.
 
Tack för alla svaren. Jag rensade allt och har monterat tillbaka varmkomposten. Började med ett lager av trädgårsavfall längst ner (löv och sånt), sedan lite gammalt jord som var från komposten och sedan började fylla på med matavfall från köket. Det kom med lite sand från sandlånda också då barnen höll på leka där lite men det kanske inte gör något?

Jag fick sedan tag i stallgödsel typ hästbajs och hö blandning från en kompis. Har blandat i det också.

Det jag dock märkte idag var att det hade börjat bygga lite frost på ytan längst upp. Jorden djupare var fortfarande mjuk och gick vända på lätt. Men är det förväntat att det kan bli frost längst upp i en varmkompost?
 
BirgitS
Ja, det är vanligt.
 
  • Gilla
amukh och 1 till
  • Laddar…
Jag har samma varmkompost som TS och den har fungerat fint i många år. Den töms, demonteras, sköljs och sätts upp någon meter därifrån varje vår/sommar. Innehållet flyttas till 1-2 efterkomposter och blandas upp med gräsklipp, löv och ogödslad torv och används följande år. Det hinner inte komma in nya rötter i varmkomposten på denna tid. Har varmkomposten nära grovingången för att dagligen lätt kunna fylla på även på vintern då det inte är kul att ta sig längst bort i trädgården. Det gör att jag inte lagrar i köket!
 
Den färdiga komposten läcker kväve och andra näringsämnen om man lägger den i en hög i ett år. Har man bara plats för en kompost så är det därför bättre att ta en paus med matrestetna när komposten är full och bara lägga trädgårdsavfall en tid så man är säker på att matresterna hinner multna. Sen är det bara att tömma komposten och börja om. Att lite trädgårdsavfall inte hunnit multna helt spelar ingen roll.
Har man två komposter så börjar man lägga matresterna (blandat med kolrikt mmaterial) I den andra när den första är full och sen fyller man på med matrester och trädgårdsavfall tills den är full osv.
 
Med relativt liten trädgård lägger jag allt från trädgården i varmkomposten, framför allt ogräs under den varma årstiden. Den brinner rejält då. Gräsklipp endast för att blanda in i efter komposten. Övrigt eventuellt gräsklipp på häckfötterna. Trots att materialet inte brinner på vintern sjunker det ihop och sätter igång så fort vårvärmen kommer. Det är inte fel att då röra om ett par gånger.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tips för en liten trädgård. Jag har bokashi, eller en variant av det för att ta hand om matrester. När en hink är klar för tömning tömmer jag den i en soptunna (110 liter) som jag borrat lite hål i, sedan blandar jag det med trädgårdsavfall (rens, löv etc) och gammal jord. Trädgårdsavfallet har först fått mellanlanda i två små metallbehållare (cirka 10 liter i varje och inte helt täta) med lock som jag har stående i köksträdgården.

Jag har två tunnor och när en är full börjar jag lägga i den andra. På sommarhalvåret tar det cirka fyra veckor tills det är användbar jord i en tunna, lite längre tid när det blivit kallare.

Jag odlar mest i upphöjda bäddar och på hösten när det blir mycket som ska klippas ner (jag odlar mycket annueller)/skördas lägger jag helt enkelt bara allt det i lådorna/bäddarna och på våren lägger jag lite jord från mina tunnor och ren bokashi ovanpå allt jox i lådorna och sår. Det växer som bara den.

Jag kör i häckklipp och allt i mina odlingslådor på hösten. På det här sättet behöver jag inte köpa jord och dessutom minskar det behovet av vattning.

Tunnorna har hjul så dem har jag ställ där vi parkerar vår bil. Och plåtlådorna är rätt snygga så de står vid odlingsbäddarna. Lådorna tar ungefär lika stor plats som två vanliga hinkar. Jag hittade lådorna i garaget och tänkte att de kunde funka och det gör de, över förväntan. Maskar kan krypa in i dem och kommer på det sättet med till tunnorna. Maskarna kan krypa ut ur tunnorna genom de borrade hålen.

Edit: jag finfördelar trädgårdsrenset med en gammal häcksax. Det snabbar på nedbrytningen avsevärt.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.