Cheesen Cheesen skrev:
Hur gammal TV har ni? det är rätt stor skillnad på en Tv från 2009 som drar 165W mot en från 2020 som drar 35W.. Med småbarn och TVn som barnvakt så går det en del ström där.
Golvvärme i badrummet?
TV:n i vardagsrummet är faktiskt just från 2020, sedan finns en till från 2014 i hemmet. Vad jag undrar är vad TV drar när den står och visar en sådan bakgrundsbild typ hav och skog, som den gör när man har chromecast, kontra vanlig standby och rörlig bild? Vi är dåliga på att reagera på att den står med bakgrundsbild

Edit: och golvvärmen är vattenburen :)
 
Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur kan Tibber skilja mellan uppvärmning, beteende och alltid på?
Nu har vi ju kopplat upp pumpen via ngenic tune så den är liksom integrerad i Tibber. Vad jag sedan förstår så är ”alltid på” den förbrukning som aldrig understigs under dygnet, när pumpen inte jobbar. Beteende bör vara övrigt. Därför jag misstänker att varmvattnet hamnar på den posten.
 
M Maria_G skrev:
Men är det alltså så att en vvb har någon slags standby-förbrukning?
Det skiljer på om du har 200 liter mot min beredare som bara rymmer 55 liter. Men som jag skrev - just varmvattnet diffar i jämförelse med enpersonshushåll. Men ni verkar snåla där.
 
Kring 10 kwh per dygn borde vara rimligt för hushållsel - värme och vatten för ett hus av den storleken
 
Cheesen
M Maria_G skrev:
TV:n i vardagsrummet är faktiskt just från 2020, sedan finns en till från 2014 i hemmet. Vad jag undrar är vad TV drar när den står och visar en sådan bakgrundsbild typ hav och skog, som den gör när man har chromecast, kontra vanlig standby och rörlig bild? Vi är dåliga på att reagera på att den står med bakgrundsbildn :)
Den tar lika mycket ström som när ni tittar på tvn som vanligt om du inte släcker skärmen... det är nämligen någon form av ljuskälla som lyser och som tar ström när skärmen är på... (Moderna ledLCD har ju ledbelysning så dom är betydligt snålare än en 10 år gammal dito med ett par "lysrör" som belyser skärmen.)

Kolla så ni inte har någon elektrisk golvvärme slinga i badrummet. det är nämligen inte helt ovanligt. (Även om man har vattenburen värme då badrummet kan vara renoverat och omgjort med ett flytspacklat golv med elslingor)
 
  • Tyvärr verkar det inte finnas någon bild i din fråga. Skicka gärna en bild så kan jag beskriva den åt dig.
zarkov zarkov skrev:
Jag förstår inte, är 750 kWh på månadsbasis för mycket eller för lite? Jag hade varit glad om vi hade klarat oss på 750 kWh allmän-el per månad (2 vuxna, 2 små barn i villa med fjärrvärme på västkusten, 110+60 m2)
750 kWh månaden på vintern har väl typ ingen som inte eldar för uppvärmning. Det är extremt låg förbrukning för en familj i villa.
 
V Vanhedern skrev:
750 kWh månaden på vintern har väl typ ingen som inte eldar för uppvärmning. Det är extremt låg förbrukning för en familj i villa.
Nu är det ju förbrukning exklusive uppvärmning jag ville diskutera. Inklusive värme ligger vi väl på en takt uppåt 1800 kWh med 19 grader (vilket verkar uppnås endast i närheten av innegivaren,stora delar av huset är mellan 16-18 grader varmt och vissa ytor i källaren nedåt 10-12 tex bastu och skafferi).
 
M Maria_G skrev:
Nu är det ju förbrukning exklusive uppvärmning jag ville diskutera. Inklusive värme ligger vi väl på en takt uppåt 1800 kWh med 19 grader (vilket verkar uppnås endast i närheten av innegivaren,stora delar av huset är mellan 16-18 grader varmt och vissa ytor i källaren nedåt 10-12 tex bastu och skafferi).
M Maria_G skrev:
Nu är det ju förbrukning exklusive uppvärmning jag ville diskutera. Inklusive värme ligger vi väl på en takt uppåt 1800 kWh med 19 grader (vilket verkar uppnås endast i närheten av innegivaren,stora delar av huset är mellan 16-18 grader varmt och vissa ytor i källaren nedåt 10-12 tex bastu och skafferi).
Okej! Kollade vår förbrukning på sommaren och även då ligger vi mellan 600-800 kWh och misstänker att det är för att tvättmaskinen går hela tiden sen vi fick barn.
 
Vår familj ligger på 900-1000kwh per månad exklusive värme/varmvatten. Dvs endast hushållsel.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Vår familj ligger på 900-1000kwh per månad exklusive värme/varmvatten. Dvs endast hushållsel.
Låter mycket.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Låter mycket.
Vi är 7st i familjen, dvs 5 barn så det är datorer som är igång 12 timmar per dygn, likaså TV. 2-3 tvättmaskiner + torktumlare. Kanske skulle nämnt det också .
Men vi snittar på ca 10kwh/dygn när ingen är hemma som referens.
 
Ok :rofl: med 5 hemmavarande barn är det en helt annan sak! Annars motsvarar bortavarusnittet också mitt enpersonshushåll.
 
M Maria_G skrev:
Intressant. Vi har ju inte majoriteten av det där igång mig veterligen. Men är det alltså så att en vvb har någon slags standby-förbrukning? Ursäkta en novis för dumma frågor.
Hej, har ni inte varmvattnet i värmepumpen så det ingår i den förbrukningen? Fristående varmvattenberedare drar mer el så det är vanligare om man inte har möjligheten till det som vid direktverkande eller luftvärmepump. Om det stämmer får du ju räkna bort varmvatten från det som du försöker hitta som "hushållsel"
 
M marieed2 skrev:
Hej, har ni inte varmvattnet i värmepumpen så det ingår i den förbrukningen? Fristående varmvattenberedare drar mer el så det är vanligare om man inte har möjligheten till det som vid direktverkande eller luftvärmepump. Om det stämmer får du ju räkna bort varmvatten från det som du försöker hitta som "hushållsel"
nej ingen fristående varmvattenberedare men jag utgick att det uppvärmning av huset och vattnet var två fristående processer. Eller? Hur det funkar med Ngenic och Tibber och det som rapporteras som värme vet jag dock inte. Någon kanske kan upplysa som också har det? Om varmvattnet är inkluderade i de 55 procent gör uppvärmning känns ju hushållselen väldigt dyr och uppvärmningen väldigt billig!
 
M Maria_G skrev:
nej ingen fristående varmvattenberedare men jag utgick att det uppvärmning av huset och vattnet var två fristående processer. Eller? Hur det funkar med Ngenic och Tibber och det som rapporteras som värme vet jag dock inte. Någon kanske kan upplysa som också har det? Om varmvattnet är inkluderade i de 55 procent gör uppvärmning känns ju hushållselen väldigt dyr och uppvärmningen väldigt billig!
Jag är ingen expert men det är ju bara en värmepump så det borde gå på det som förbrukas på den - vatten både som värms för cirkulation i rör och för tappvatten - men det är säkert någon annan som lämnar bättre svar eller som kan hålla med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.